Man får tycka vad man vill om Audi men att de på senare tid lyckats rejält med både form och teknik råder det ingen tvekan om. Nya A6 liksom den suv-modellen Q8 är talande exempel – och tillverkaren har numera eftertraktade modeller i varje segment. Q3 är dock undantaget som bekräftar regeln - fram tills nu.

Audi Q3 45 TFSI
Nya Audi Q3 är riktigt snygg.

Tidigare upplaga har haft en anonym och intetsägande design – långt ifrån det moderna formspråk Audi förmedlar sedan ett par år tillbaka. Modellen har hela sju år på nacken så när efterträdaren premiärvisades för snart ett år sedan var den efterlängtad.

Modern teknik, snygg och rymligare 

Trots att det är en relativt kompakt bil känns den klart rymligare än föregångaren. Nya Audi Q3 är hela tio centimeter längre än den tidigare generationen, något som märks främst genom ökat benutrymme bak, och ett rymligare bagage – numera 530 liter jämfört med 460 liter. Det är egenskaper som innebär att modellen nu bör attrahera exempelvis barnfamiljer i högre grad än tidigare.

Audi Q3 45 TFSI
Det större bagageutrymmet gör bilen extra intressant för barnfamiljen.

Interiörmässigt har det hänt en hel del, och bilen liknar till mångt och mycket Q2 och inte minst nya A1, med färre fysiska knappar och reglage, digital förardisplay samt det nya mmi:t som först lanserades med den senaste generationen av Audi A8. I detta fall är det presenterat på en touchbaserad skärm på 8,8 tum (möjligt att utöka till 10,1 tum), och med högglansoptik.

Audi Q3 (liksom Audi A1) saknar dock den nedre skärmen som i de större modellerna kontrollerar värme, luftkonditionering och textinmatning. Här är det fortfarande traditionella reglage och knappar som gäller.

Logiskt och snabbt menysystem

Menysystemet är något av det bästa, logiska och snabbaste på marknaden. Det liknar till mångt och mycket det i en mobiltelefon, med ikoner som enkelt kan flyttas. Du kan även dra vissa av favoritfunktionerna till den vänstra stapeln, och skapa genvägar till sådant du ofta använder.

Audi Q3 45 TFSI
Vi gillar verkligen menysystemet i Audis nya Q3.

Navigationssystemet lär sig dina vanor baserat på tidigare resor, där restiden beräknas både med hjälp av bilens system och med realtidsdata från kart- och navigationsleverantören Here. Som tillval finns även navigering med vy från Google Earth i både huvudskärmen eller i den digitala skärmen bakom ratten

Konstant uppkoppling 

Med hjälp ett fast monterat sim-kort, och med tjänsten Audi Connect kommunicerar bilen med andra Audi-bilar (Swarm Intelligence) för information om exempelvis parkeringsplatser längs din rutt eller varningar om halt väglag. Uppkopplingen ger även möjlighet att via appen My Audi fjärrstyra vissa av bilens funktioner, se var bilen är parkerad, och skicka resmål och kalenderanteckningar till fordonets mmi.

Audi Q3 45 TFSI
Välj till Virtual Cockpit (2 200 kronor) för större möjlighet att variera innehållet.

Assistanspaket finns det gott om och som standard ingår bland annat Audi Pre Sense Front med autobroms för fotgängare, cyklister och andra fordon, samt avåkningsvarnare. Testbilen är utrustad med tillvalet adaptiv körassistent, som innefattar adaptiv farthållare med kökörningsassistent och en aktiv vägfilsassistent. Den sistnämnda är tyvärr något trubbig i sitt uppförande med en aktiv justeringen som sker relativt sent – istället för att centrera fordonet i mitten av filen blir det istället en mer vinglig gång mellan kantlinjerna.

Körmässigt uppträder nya Audi Q3 mer som en personbil snarare än en suv. Med andra ord är den riktigt underhållande att hantera, framför allt om bilen har utrustats med tillvalet progressiv styrning, som justerar utväxlingen efter hur mycket du svänger. Testbilen, med den 230 hästkrafter starka bensinmotorn, fyrhjulsdrift och en sjustegad dsg-låda, är ett riktigt fartmonster. 0 - 100 avverkas på imponerande 6,3 sekunder och bilen inbjuder onekligen till en mer aktiv körstil. Detta återspeglas även i bränsleförbrukningen, som enligt testcykel WLTP ligger på 8,7 –9,2 l/100km vid blandad körning.


Omdöme

Nya Audi Q3 övertygar på de flesta plan. Den är rymlig nog för den lilla barnfamiljen, och samtidigt komfortabel och underhållande att köra. Den nya designen är tilltalande och modellen har kommit ikapp övriga familjemedlemmar när det gäller uppkoppling, säkerhetslösningar och förarassistansfunktioner.

Fakta Audi Q3 45 TFSI 230 hk quattro S tronic S line

Testad: Mars 2019
Tillverkare: Audi
Pris från: 480 700 kronor
Testbilens pris: 647 200 kronor
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med 230 hk vid 5 000 – 6 700 r/min, vridmoment 350 Nm vid 1 500–4 400 r/min
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 6,3 sek
Toppfart: 233 km/h
Bagagevolym: 530 – 675 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 9,2–8,7 l/100km
CO2-utsläpp: 208–196 g/km

plus

Komfort.
Last- och innerutrymmen.
Infotainmentsystemet och förarhjälpmedel.
Sjukt snygg design.

minus

Bränsleförbrukningen.
Vi saknar Head Up-display.
Oprecist filhållningssystem.

Betyg 7 av 10