BMW:s nya 840D är en extremt läcker sportcoupé som med sina eleganta linjer och låga profil andas både lyx och sport. Intrycket förstärks när vi sätter oss i förarplatsen, och startar upp den sexcylindriga dieselmotorn. De två M-paketen i testbilen (M Sport och M Technic Sport) drar upp prislappen nästan 100 000 kronor från grundpriset som ligger på 945 000 kronor, så förväntningarna är givetvis på topp.

Test BMW 840d
Bilen känns mycket påkostad och vi gillar både invändig och utvändig design.

Vi sitter lågt i bilen, och känslan är att det inte är många centimeter ned till asfalten när vi åker iväg på E4 mot Stockholm. Motorn bjuder på ordentligt med kraft och Steptroniclådan jobbar diskret och ändå bestämt, utan att göra mycket väsen av sig.

Sportig men inte rå

Med så här mycket muskler under huven i kombination med riktigt bra väghållning och sportiga detaljer är det svårt att inte köra aktivt. Samtidigt känns 840D aldrig speciellt rå, utan mer elegant både när det gäller design och körupplevelse. Visst kör vi bilen en hel del i sportläget, men i längden föredrar vi det lite snällare komfortläget.

Test BMW 840d
Den rejäla skärmen ovanför mittkonsolen är skarp och tydlig.

840D har begåvats med den sjunde versionen av tillverkarens mmi, och här finns bland annat en riktigt fet display på dryga tio tum och ett helt digitalt mätarkluster. Vi gillar flexibiliteten med att kunna komma åt funktioner och inställningar både via reglaget bredvid växelspaken och via touchskärmen – och BMW:s system är väldigt användarvänligt. Men vi blir inte riktigt kloka på den digitala mätaren då det är väldigt begränsat hur vi utnyttjar mittendelen av den. Däremot gillar vi verkligen den skarpa och fina hud:en, där vi får upp den viktigaste informationen snyggt speglad i vindrutan.

Smart och ganska snål

BMW Connected har vi testat tidigare och appen där du kan få upp information om bilen, och bland annat starta värmaren är riktigt snygg och lättanvänd. Här kan du exempelvis hålla koll på bränsleförbrukning, bilens position och låsa/låsa upp från distans.

Bränsleförbrukningen påverkas givetvis en hel del av din körstil, och de angivna siffrorna från BMW är helt klart i underkant. Men vi har inga problem med att hålla oss under 0,8 liter per mil, vilket ändå är imponerande med tanke på motorn under huven.

Test BMW 840d
Automatlådan jobbar fint och beroende på körläge anpassas utväxlingen.

BMW erbjuder ett antal smarta förarhjälpmedel i nya 840D Coupé, en del av dem i form av tillval. Den adaptiva farthållaren i kombination med lane assist-funktionen fungerar riktigt bra, men inte lika mjukt och fint som de vi testat i nya modeller från Mercedes och Volvo. Testbilen är utrustad med mörkerseende, vilket fungerade riktigt bra. Bland annat lyckas bilen flera gånger varna för djur framför oss. Här finns givetvis skarpa kameror som assisterar oss vid parkering (och även parkeringsassistent, tillval för 5 200 kr), diverse varningssystem runt bilen, och mycket annat intressant. Det är helt klart en supermodern bil när det gäller förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner.

Test BMW 840d

Omdöme

BMW 840D Coupé är en riktigt trevlig bil och den är ganska ensam i sin nisch då den inte finns i fyradörrarsversion. Om du är ute efter en sportig lyxsedan, och är beredd att betala det höga priset för en påkostad bil med imponerande utrustningsnivå och mycket kraft under huven lär du inte bli besviken.

Specifikationer BMW 840d coupé

Tillverkare: BMW
Pris: Från 945 000 kr
Testbilens pris: 1 218 000 kr
Motor: 3-liters sexcylindring diesel (320 hk)
Växellåda: 8-stegad Steptronic automat
Prestanda: 0-100 km/h på 4,9 sek
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning enl tillverkaren: 0,62 l/mil blandad körning
CO2-utsläpp: 164 g/km

plus

Design och komfort.
Drivlinan.
BMW:s mmi.

minus

Prislappen.

Betyg 8 av 10