Framtill har B-klass fått en synbar ansiktslyftning och vi gillar grillen vars formspråk vi känner igen från övriga nya bilar från Mercedes. Men när vi går runt testbilen är det inte lika roligt, bakifrån ser nya B 220 d nästan ut som vilken tråkig Qashqai-klon som helst, bortsett från stjärnan. När vi kliver in i bilen går det däremot inte att ta miste på att det är en påkostad tysk vi har att göra med.

Det kanske mest spännande för oss tekniknördar på M3 är att den här bilen, liksom A-klass, har begåvats med Mercedes nya MMI. Här sitter en gigantiskt bred skärm, som döljer två separata skärmar i praktiken – en för MMI:t och en för det digitala mätarklustret. Detta tillsammans med belysta ventilationsöppningar och led-lister, påkostat material och ett ordentligt panoramaglastak gör att vi sätter oss i förarstolen med ett leende.

Test Mercedes B 220 d
Den breda skärmen är riktigt läcker och MMI:t känner vi igen från A-klass.

Den här biltypen har hamnat lite i skuggan av alla crossover-modeller som regnat över oss de senaste åren, men om du inte behöver de där plastlisterna och några centimeter extra i markfrigång är det här en väldigt praktisk bil. Tack vare höjden är den enkel att kliva in och ut ur (hörde vi någon säga pensionärsbil?), och vi sitter högt och ser bra ut, även i baksätet.

Pigg och lättkörd

Väl ute på vägen märker vi snabbt att bilen är mycket lättmanövrerad och samtidigt förvånansvärt pigg. Vid flera tillfällen spinner däcken loss när vi trycker gasen i botten och den fyrcylindriga dieselmotorn skjuter iväg bilen förvånansvärt snabbt med ett drag som kommer direkt. Lådan väsnas en del i högre varv, men i övrigt fungerar den riktigt bra.

Komforten är bra, stolarna i testbilen har massagefunktion och vi sitter väldigt bekvämt i B 200 d. Bilen är inte riktigt lika välisolerad som till exempel E-klass, och den går inte lika mjukt, men i övrigt har vi ingenting emot långkörningar i den. Däremot känns det ganska mycket som en minibuss, vilket gör att det blir svårt att få till den där körglädjen, även om bilen lätt klarar tuffa omkörningar galant när så krävs.

Test Mercedes B 220 d
Baktill är designen lagom spännande.

Här finns massor av smarta funktioner och förarhjälpmedel värda att lyfta fram och hylla. Men också ett par frågetecken. Den adaptiva farthållaren fungerar ypperligt och vi styrs mjukt in mot mitten av filen med lane assist aktivt. Här har Mercedes lyckats riktigt bra helt enkelt.

Här finns också kameror och sensorer runt bilen vilket underlättar parkeringen, samt smarta säkerhetsfunktioner som varnar för det mesta i din väg, eller när du ska köra ut från en p-ruta. Vid ett par tillfällen varnade dock systemet felaktigt och vi fick känna på när bältet sträcktes upp och bromsarna förbereddes. Lite läskigt när det börjar blinka och tjuta när vi bara glider fram lugnt och stilla på vägen.

Test Mercedes B 220 d
Baksätet är förvånansvärt rymligt och här sitter även vuxna bekvämt.

Buggig röststyrning

Vi har tidigare skrivit om Mercedes nya röststyrningssystem som aktiveras utan knapptryckning. När vi säger "Hej Mercedes" kan vi direkt börja mata in kommandon. Problemet är bara att den svenska versionen innehåller buggar och har betydligt svårare att uppfatta kommandon lika bra som på engelska. Detta måste Mercedes åtgärda.

Ett exempel är att bilen inte uppfattar svenska siffror i flervalsmenyer, vilket blir frustrerande när vi uppmanas välja mellan alternativ 1, 2 eller 3 och ändå inte kan göra oss förstådda.

Mercedes Me är en riktigt bra app, men vi fick den tyvärr inte att fungera med den här bilen. En annan märklig detalj är att vi hela tiden uppmanas bekräfta med en knapp att ingen sitter i baksätet, trots att vi inte lastat massa saker där.

Test Mercedes B 220 d
Bagageutrymmet sväljer en hel del och givetvis har bilen elmanövrerad lucka.

De flesta funktionerna i bilens MMI kan du styra med touchkontroller på ratten, och dessa fungerar riktigt bra. Vänster kontroll styr de digitala mätarna och den information du vill se i den vänstra skärmen, den högra styr skärmen ovanför mittkonsolen. Men du kan även använda touch direkt på den större skärmen, eller styrplattan i mittkonsolen. Flexibelt så det förslår helt enkel.

Visst kostar den här bilen mer än många andra modeller i samma storleksklass, men vi får så mycket mer i utrustningsväg samtidigt som varje detalj känns påkostad. Testbilen hade Premiumpaket Plus och förarassistanspaketet, vilket drar upp prislappen drygt 70 000 kronor, men utan dessa paket tappar du mycket av de moderna säkerhetsfunktionerna och andra finesser vi verkligen uppskattar i testbilen.

Test Mercedes B 220 d

M3 rekommenderarOmdöme

Mercedes B 220 d är lite svårplacerad, men om du tänker lyxig liten minibuss i Ford C-max-klass, men med det absolut senaste när det gäller säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel, då kommer du ganska nära. Lägg sedan till en riktigt pigg drivlina och vi har Mercedes B 220 d. Den är en aning udda och vi gillar den skarpt.

plus

Säkerhetsfunktionerna och MMI:t.
Designen invändigt.
Rapp motor.
Smidig att köra.
Riktigt bra Head up-display.

minus

Buggig röststyrning på svenska.
Prislappen.

Fakta Mercedes B220 D

Testad: April 2019
Tillverkare: Mercedes.
Pris: Från 351 900 kr
Testbilens pris: 498 100 kr
Motor: 4-cylindrig dieselmotor (2 liter)
Växellåda: 8-växlad automat (dubbelkopplingslåda)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 7,2 sek
Toppfart: 234 km/h
CO2-utsläpp: 119 g/km
Angiven bränsleförbrukning: 0,45 liter/mil

Betyg 8 av 10