Första versionen kom 2015 så det var verkligen dags för en uppgradering. Renault Kadjar är den franska biltillverkarens bidrag i det omåttligt populära segmentet mellanstora crossover-suv, där konkurrensen numera är löjligt stor. Bilens chassi bygger på Nissan Qashqai som även har samma motor under huven. Vi testar den nya 4-cylindriga bensinaren på 160 hk, med automatlåda.

Test Renault Kadjar
Förarmiljön är väldigt spartansk och materialvalet delvis plastigt.

Utvändigt skiljer sig nya Kadjar inte speciellt mycket från föregångsversionen med fyra år på nacken, men visst finns här uppdateringar. När vi kliver in i bilen möts vi av en ganska spartansk inredning där en del knappar och reglage antingen bantats bort helt eller gömts undan på lite märkliga ställen. Ett exempel är farthållaren och hastighetsbegränsaren. Dessa aktiverar du med en vipp-knapp vid handbromsen (!), medan du sköter själva hastighetsinställningen på ratten. Märkligt.

Gömda knappar

En annan funktion vi fick leta en stund efter var stolsvärmen. Av någon anledning tycker Renault att det är bra att gömma dessa knappar under framsidan av mittarmsstödet. En annan sak vi stör oss lite på är att bilen saknar traditionellt vred för volymkontroll på den Bose-märkta ljudanläggningen. Här är det antingen rattknappar (bakom ratten) eller touchknappar på den lilla bleka touchskärmen, som vi snart återkommer till.

Test Renault Kadjar
MMI:t i bilen är riktigt platt och tråkigt, och skärmen är inte speciellt reaktionssnabb.

Motorn gör inte mycket väsen av sig och den är pigg så det räcker till. Men automatlådan har lite svårt att hänga med i svängarna och den reagerar lite för långsamt när vi försöker köra aktivt. Bilen är visserligen lättkörd och förhållandevis smidig, men vi snackar inte körglädje eller speciellt imponerande väghållning.

Vi fick möjlighet att testa 140 hk-versionen med manuell låda några dagar och den var faktiskt roligare att köra. Det blev med ens tydligt att växellådan i automatversionen håller tillbaka motorn som vi faktiskt upplevde som piggare i 140 hk-bilen just av den anledningen.

Test Renault Kadjar

Bagageutrymme och förvaring överlag håller vad vi förväntar oss av en bil i den här storleksklassen, och visst ryms 4 personer i en Kadjar utan att det blir allt för trångt. När vi kör på motorväg läcker det dock in en del ljud i kupén och bilen går lite stötigare än vi skulle önska. Komforten är helt enkelt inte jättebra även om vi uppskattar möjligheten att förlänga lårstödet i framstolarna.

Test Renault Kadjar
Baksätet är ganska bekvämt, men inte så att vi vill åka på långtur i onödan.

Det tråkigaste med bilen är dock multimediagränssnittet. Skärmen är en ganska trist historia och menysystemet ser ut att vara tio år gammalt. Systemet reagerar inte speciellt snabbt på våra knapptryckningar, och vi blir förvånade över att det faktiskt stöder swipe-rörelser. Men upplägget är styltigt och menystrukturen inte optimal.

Carplay räddar MMI:t

Här finns navigator och standardfunktioner för att sköta ljudanläggningen och ringa med handsfree inkopplat, men denna låter inte alls bra. Bose står för ljudanläggningen i testbilen, men ha inte för stora förväntningar för det. Det låter okej men inte mer helt enkelt.

Liksom i många andra bilar lever bluetooth sitt eget liv och autostartar lite slumpmässigt musik och andra källor i vår telefon när vi startar bilen. Räddningen när det gäller MMI:t är att systemet stöder Apple Carplay och Android Auto. Utan möjligheten att spegla din smartphone står du inte ut i längden.

Renaults "uppkopplade" system heter R-link 2 och förutom mobilspegling ingår ytterligare två delar i det "uppkopplade" konceptet: Röststyrning och kartuppdatering. Båda dessa delar är dock saker du får betydligt bättre direkt i din smartphone.

Test Renault Kadjar
Vissa detaljer, som bilens strålkastare, är uppdaterade men i övrigt är bilen väldigt lik föregångaren utvändigt.

Testbilen har både döda vinkeln-varnare och vingelvarnare, och dessa aktiverar du i touchmenyn enbart. Vingelvarnaren ger ifrån sig ett brummande ljud när du korsar en filmarkering utan att använda blinkers och döda vinkel-varnaren är en diskret liten lampa i sidobackspeglarna. Här finns också en parkeringsassisten som hjälper oss att fickparkera, samt backkamera och p-sensorer omkring bilen.

Vi upplevde dock att dessa aktiverades lite sent i vissa lägen, samtidigt som de liksom i många andra bilar lyser rött när vi har flera decimeter kvar, vilket förtar lite av nyttan med ett sådant här system.

Farthållaren är inte tidsenligt adaptiv, så bilen känner inte av framförvarande bil utan du måste själv vara beredd att bromsa när det behövs. Testbilen snittade på strax över 0,7 liter per mil blandad körning, och Kadjar i 160 hk-utförande blir din för strax under 300 000 kronor. Men då ingår inte metalliclack, det härliga panoramaglastaket eller teknikpaketet, saker som drar upp prislappen till 314 000 kronor.

Motsvarande Qashqai med samma motor och det stora Tekna+-paketet är aningen billigare och vi tycker att prislappen är i högsta laget med tanke på kvalitetskänslan och nivån på de tekniska förarhjälpssystemen i bilen.

Test Renault Kadjar

Omdöme Renault Kadjar

Renault Kadjar är snygg och modernt designad utvändigt, men bilen är inte särskilt rolig att köra och vi tvivlar på att den tål speciellt tuffa tag även om reklamen gärna vill få oss att tro att den är optimal för "äventyr". Det bristfälla MMI:t drar ned betyget, och förarmiljön överlag känns väldigt tråkig trots att här finns en del bra funktioner.

Fakta Renault Kadjar 1,3 TCe

Tillverkare: Renault
Pris: Från 270 900 kr
Testbilens pris: 314 200 kr
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 160 hk
Växellåda: 7-stegad automat (EDC)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 9,9 sek
Topphastighet: 210 km/h
CO2-utsläpp: 135 g/km (NEDC)
Bränsleförbrukning (NEDC): 0,68 l/mil

plus

Snygg design.
Härligt panoramaglastak.

minus

Föråldrat MMI.
Automatlådan.
Plastig inredning.

Betyg 6 av 10