Litium-jonbatterier kräver inte bara litium utan en rad andra grundämnen, där ett av de viktigaste är kobolt. Kobolt är problematiskt eftersom det främst utvinns i Demokratiska republiken Kongo, där väpnade konflikter pågår i östra delarna och gruvor kan vara allt från moderna företag med ordentliga säkerhetsföreskrifter och hyfsade arbetsförhållanden till bokstavliga slavverksamheter.

Stora företag som tillverkar batterier som Samsung, Tesla och Panasonic har noggrann koll på sina leverantörer och har flera gånger avslutat kontrakt med smältverk som inte kunnat bevisa att all kobolt kommer från seriösa leverantörer.

Men mindre tillverkare i framför allt Kina är mindre nogräknade, och om du inte vet vem som har tillverkat batterierna i dina prylar finns en uppenbar risk att de innehåller kobolt som har tagits fram med hjälp av barnarbete eller under andra missförhållanden.

Breakit har publicerat en granskning av elcykelmarknaden i Sverige, en marknad som vuxit kraftigt de senaste åren och kräver stora mängder batterier. Granskningen gjordes av reportern Erik Wisterberg i samarbete med en grupp intresserade elcykelanvändare på Facebook som har bidragit med bland annat foton på battericellerna i sina cyklar.

Resultaten är nedslående: Många svenska varumärken kan inte säga var deras batterier kommer ifrån, och även några som påstår att de bara använder ”märkeskomponenter” visar sig innehålla anonyma batterier.

Märken som enligt Breakit ofta använder anonyma kinesiska batterier är Lifebike och Evobike. Inte heller XXL:s cyklar har spårbara batterier. Ett par företag som däremot har koll är Clas Ohlson, som använder LG-celler och kan lista exakt vilka smältverk som har använts, och Ecobike som använder Panasonic. Totalt svarade bara 7 av 15 svenska tillverkare som Breakit kontaktade på frågor om ursprunget för sina batterier.