Facebook, Snapchat, Instagram och andra sociala medier kan åka på en rejäl nit i Storbritannien, skriver Engadget.

Det är Information Commissionar’s Office (ICO), motsvarigheten till svenska Datainspektionen, som har lagt fram en rad förslag på hur barn ska skyddas bättre på nätet. 16 förslag ingår, bland annat förslag 12 som förbjuder företag från att använda ”knufftekniker” – design som subtilt leder användaren att interagera mer med tjänsten och fatta beslut som gagnar företaget. Det handlar till exempel om gilla-knappar, Snapchats ”streaks”-funktion och det väldigt vanliga upplägget med frågor av typen ”vill du aktivera personliga annonser?” och en stor grön ja-knapp men en pytteliten nej-knapp.

Andra regler kräver att grundinställningen är hög integritet och eventuell delning av personuppgifter ska minimeras och sådana val ska komma med varningar, att barn ska kunna välja vilka funktioner på sajten de vill använda istället för allt-eller-inget, och åldersanpassad information och val.

De nya riktlinjerna bygger på GDPR och kan därför ses mer som ett förtydligande av lagen än helt nya regler. Det innebär också att andra EU-länder kan anamma samma eller liknande regler.