Göteborgsbaserade Image & Form Games har under snart ett decennium försett oss med lättsamma, men ändå beroendeframkallande, upplevelser med sina Steamworld-spel. Gemensamt för samtliga är att de utspelar sig i samma, fantasifulla steampunk-värld där ångdrivna robotar regerar.

Det karakteristiska för dessa spel är att de hittills bjudit på olika koncept och genrer, från plattformsgrävande i dunkla grottor till att strategiskt säkra ”loot” i yttre rymden. När det vankas rollspel tas vi tillbaka till det förflutna, till en tid där robotar lever i synergi med drakar och andra väsen.

Steamworld Quest

Läs också: Vi har spelat postapokalyptiska shootern Rage 2

Det är här vi möter huvudprotagonisten Armilly, vars största önskan är att bli antagen till riddarakademin och på så sätt bli erkänd som en riktig riddare. Tillsammans med magikern Copernica och fixaren Galleo ger hon sig iväg på en färd där den ena upptäckten leder till den andra för att till slut kulminera i ett rädda världen-scenario.

Det som skiljer Steamworld Quest från andra spel i genren är kombinationen av dödligt allvar och lättsamma dialoger protagonisterna emellan. Tillsammans med det finurliga berättandet, som illustreras likt ur en sagobok, har vi en story som aldrig känns trist eller tradig.

Steamworld Quest

För att försvara oss mot de olika hemskheter som befolkar världen har vi ett stridssystem baserat på kort. Varje karaktär har en uppsättning kort som representerar dess egenskaper. Armilly har exempelvis olika typer av fysiska attacker medan Copernica fokuserar på magi. Galleo kan i sin tur både hela och attackera genom statuseffekter.

Korten läggs ut på måfå och vi har möjligheten att välja upp till tre. Genom att kombinera dessa kan vi även få till en fjärde ”avslutning” som delar ut extra däng eller gynnar oss på andra sätt.

Läs också: Sluta gråta, pc-spelare – Epic Games Store är bra för konkurrensen

Steamworld Quest recension

Ett problem med dessa typer av kortrollspel är just ”grisen i säcken”-momentet, där vi aldrig har kontroll över vad vi får. Lösningen här är möjligheten att köpa, uppgradera och byta ut korten vi har med oss in i striderna. Vi kan helt enkelt öka möjligheterna att påverka utgången, exempelvis genom att ge den ena karaktären fler av ett visst kort.

En annan positiv överraskning är att vi under själva striderna även kan byta ut upp till två kort per omgång. Det finns dock moment där det slumpmässiga stridssystemet ställer till det för oss. Vid ett segment fick vi starta om ett flertal gånger för att testa olika strategier, just för att vi tidigare råkat glömma att vi innehar kort vi inte använder.
M3 rekommenderar

Omdöme

I slutändan beror behållningen på om du har tid att studera korten noggrant eller bara vill spela korta omgångar. Väljer du det senare kan Steamworld Quest stundvis kännas långt ifrån lika lättillgängligt som sina äldre syskon.

För dig som faller i den första kategorin väntar däremot en av årets mysigaste upplevelser hittills. Image & Form Games har tagit charmen från tidigare spel och fusionerat det med ett rappt stridssystem som aldrig känns tråkigt. Tillsammans med de underbara miljöerna och den käcka dialogen har vi ett spel som i sina bästa stunder påminner om känslan hos de allra främsta i genren.

Steamworld Quest är beviset på att man inte måste heta Square Enix för att leverera klassiska rollspel i världsklass.


Fakta Steamworld Quest: Hand of Gilgamech

Genre: Rollspel
Utgivare: Thunderful Games
Utvecklare: Image & Form Games
Format: Nintendo Switch

plus

Vackra och varierande miljöer.
Snabbt stridssystem.
Underhållande dialog.

minus

De spelbara karaktärerna utöver grundtrion känns obalanserade.
Kan växla rejält i svårighetsgrad utan förvarning.

Betyg 8 av 10