Mortal Kombat är fightingsspelserien som alltid gett oss det lilla extra. Under nittiotalet bestod detta mest av blod, övervåld och häpnadsväckande avrättningar. Under senare år har serien emellertid även blivit känd för att verkligen ge mervärde för den ensamme spelaren.

Där andra nöjer sig med sedvanliga arkadlägen med stillbilder som enda belöning öste Nether Realm på med ett fullskaligt storyläge i Mortal Kombat (2011). Och den traditionen lever vidare i Mortal Kombat 11.

Tillbaka till framtiden, fast blodigt

Tänk ”Tillbaka till framtiden” korsat med valfri b-actionrulle från 80-talet samt våld i överflöd. Efter händelserna i Mortal Kombat X har åskguden Raiden tröttnat på att invänta fler attacker från andra världar. Han samlar det som återstår av kämparna från sist och föreslår en all in-attack mot Liu Kang, som en gång i tiden var seriens hjälte men nu härskare över den onda parallellvärlden Outworld.

Efter en synnerligen lyckad attack står Liu Kang kvar ensam, när en tidskontrollerande gudinna uppenbarar sig för denne. Kronika, som är spelets nya stygging och tillika slutboss, utlovar guld och gröna skogar i utbyte mot skydd. Sedan sätter hon igång sitt tidskontrollerande timglas.

Mortal Kombat 11 Liu Kang

Läs också:  Days Gone: Skrämmande action med hjärta och hjärna

Vad som följer därefter är något av det mest flippade vad gäller bakgrundshistorier i fightingspel. Kronikas plan är helt enkelt att starta om vår existens än en gång, denna gång utan Raiden och andra gudar som kan tänkas störa ordningen. Betänk då att serien redan kört en så kallad ”reboot”, i och med Mortal Kombat (2011).

Till råga på allt gör processen att karaktärer från det förflutna helt plötsligt dras in i nutid. Scorpion, Sonya och Johnny Cage från Mortal Kombat 1 är bara några av dem som nu tvingas möta äldre och betydligt annorlunda versioner av sig själva. Hur trivial eller löjlig storyn än verkar så kan vi inte låta bli att nämna den. Speciellt då den fungerar utmärkt som åtta timmars fingerträning för nybörjare, eller om du bara är lite ringrostig.

Raffinerade kontroller och otaliga spellägen

När vi väl blivit lite varmare i kläderna inser vi hur allting flyter på bättre än sist. Istället för att ändra på ett vinnande koncept har utvecklarna gjort småändringar i stridssystemet. Lättillgänglighet är ledordet och vi slipper hålla reda på mer än vad som behövs. Att mata in kombinationer eller avslutningar känns helt enkelt mer responsivt.

Dessutom har vi separata attack- och försvars-mätare, vilket gör att vi inte längre måste spara på starkare attacker, som i Mortal Kombat X. De långa och överdrivet grafiska X-ray-attackerna har nu kortats ned rejält till bara några sekunder. Visserligen har de ersatts av ”Fatal blows”, men dessa kan bara aktiveras en gång per match visar dessutom inte alltför mycket av karaktärernas innandömen.

Mortal Kombat 11 Sub-Zero

För den som ändå känner för ännu mer träning inför onlineläget, eller för den som helt enkelt vill överglänsa polarna nästa gång de är på besök, finns det ett superbt träningsläge. Här får du pedagogiska genomgångar över spelets regler och även hur vi ska tänka för att genomföra detta.

Bara det faktum att du kan träna på själva tajmingen för kombinationerna visar på en mer öppen och välkomnande miljö. Varför finns inte detta i säg, Tekken eller Street Fighter?

Ett annat område där Mortal Kombat överglänser just dessa nämnda konkurrenter är antalet lägen. Utöver story, online- och offline-strider mot mänskliga motståndare samt träningsläget har vi även ett stort antal varianter på det vi kallar arkadlägen. Och självklart har var och en av de 25 valbara kämparna varsin alldeles egen slutsekvens som belöning efter avklarandet av dessa.

Mortal Kombat som live service-spel?

Det vi däremot inte förstod inledningsvis var varför delar av spelet är låsta bakom en internetvägg. Utan anslutning kommer du helt enkelt inte åt vissa arkadlägen eller miniäventyret The Krypt. Det senare är välkänt för att husera alla de hundratals olika upplåsningbara prylar.

Här finns allt från skins och alternativa attacker till våra slagskämpar, till konceptbilder och soundtrack. I tidigare spel var allt som krävdes tillräckligt med Kombat Coins, något som delas ut efter varje avklarad strid i övriga lägen.

Mortal Kombat 11 Scorpion

Nu i efterhand förstår vi att skattkistorna denna gång inte är statiska. Tidigare kunde du kolla upp exakt vilken kista att öppna för ett visst skin eller avslutning, men i och med internetanslutningen har utvecklarna istället valt en mer dynamisk fördelning.

Systemet är skrämmande likt de kontroversiella loot-lådarna som andra spel kritiserats för. Situationen förbättras inte av att vi numera får oerhört lite utdelning av Kombat Coins genom att spela andra lägen. Nästan som att vi förväntas betala för dessa i spelets inbyggda affär för nedladdningsbart innehåll...

Utvecklingen är tragisk, men under tiden den här texten skrevs har utvecklarna åtminstone meddelat att de kommer att se över och förmodligen patcha detta.

Och så det här med övervåldet…

Vi kan inte förneka att Mortal Kombat 11, grafikmässigt, är något av det vackraste genren har att erbjuda just nu. Allt från de detaljrika miljöerna till karaktärernas animationer är om möjligt ännu mer avancerade än sist. Detta är förstås helt förståeligt med tanke tekniken vi har i dagsläget, men det finns en baksida med allt och så även med Mortal Kombats överdrivna, men ack så underhållande, övervåld.

Mortal Kombat 11 Raiden

Tidigare nämnda Fatal Blows och Fatality-avslutningarna visar numera allt. Med allt menar vi såklart hur inälvor, hjärnhalvor och andra delar av kroppen far åt världens alla håll. Här känner vi att vissa, inte alla, sekvenser går över en viss gräns för vad som är coolt till att bara kännas konstigt.

Visst, i slutändan vet ju de flesta vad de ger sig in på när de spelar ”Mortal Kombat”. Men kanske borde prioriteringarna från utvecklarnas sida läggas på andra delar av spelet. Varför inte göra det annars eminenta The Krypt till ett mer avancerat äventyr än att bara öppna kistor? Eller återinföra de galnare minispelen från tidigare delar, som Chess Kombat?

Switch-versionen då?

Vi har huvudsakligen testat Mortal Kombat 11 på Playstation 4, men fick för några dagar sedan även sätta tänderna i Switch-versionen. Första intrycket var hur imponerande det är att portningsstudion verkligen fått med allt innehåll från ursprungsversionen.

Samtliga lägen finns representerade och den grafiska nedgraderingen till den betydligt svagare Switch-hårdvaran är inte alltför påtaglig. Åtminstone inte när vi spelar i dockat läge.

Läs också: Sluta gråta, pc-spelare – Epic Games Store är bra för konkurrensen

Bärbart däremot, tillkommer det ett par problem. Först och främst är spelet i gravt behov av en patch, då det vid ett flertal gånger kraschat. Vi slängs helt enkelt ut ur spelet och får starta om allt. Det som inte heller fungerar i bärbart läge är allt som är låst bakom en internetvägg i samtliga versioner. Meningen med Switch är ju att spela överallt och lite av poängen försvinner när delar av spelet då inte är tillgängliga.

Omdöme och betyg

I slutändan är Mortal Kombat 11 ändå ett av årets hittills mest underhållande spel. Kanske till och med det bästa, rent spelmässigt, Mortal Kombat-spelet i serien. Kontrollerna är mer inbjudande, attackerna är enkla att utföra och presentationen på topp.

Rent innehållsmässigt hade spelet även chansen att bli det främsta i genren, med mängder av upplåsbart innehåll. Tyvärr lär inte många av oss ens ta del av en bråkdel av detta, då vi ”casuals” inte har en chans att låsa upp allt vi önskar utan att öppna plånboken. Synd, för annars hade vi haft ett spel värdigt namnet ”Ultimate Mortal Kombat”.


Fakta Mortal Kombat 11

Genre: Fighting
Utgivare: Warner Bros
Utvecklare: Nether Realm Studios
Format: Playstation 4, Xbox One, PC, Switch
Testat på: Playstation 4, Switch
Testat: April 2019
Lansering: Ute nu
Pris: Pc: Från 468 kronor hos Prisjakt. PS4: Från 444 kronor hos Prisjakt. Switch: 444 kronor hos Prisjakt. Xbox: Från 444 kronor hos Prisjakt.

plus

Enkla och lättillgängliga kontroller.
Stort antal karaktärer att välja mellan.
Fantastiska miljöer för genren. 
Karaktären Jax har ett slut där han åker tillbaka i tiden och stoppar slaveriet, bara en sådan sak liksom.

minus

Vissa lägen kräver internetanslutning.
För lite fördelning av Kombat Coins och andra spelvalutor jämfört med tidigare.
Övervåldet går över gränsen ibland.

Betyg 7 av 10

Mortal Kombat 11 (PS4) Pris vid test: 444 kr.

Bästa pris just nu: 349 kr