Reklam på radio har ett problem: Hur intressant den än är finns det inget sätt att gå vidare och titta på det den gör reklam för. Det gäller även internetradio och streamingtjänster som Spotify.

Spotify har sedan länge reklam du kan trycka eller klicka på för att gå vidare, både för tredjepartsreklam som till exempel kan ta dig till en spellista och reklam för premiumabonnemang som tar dig till uppgraderingssidan. Nu ska företaget testa röststyrd reklam så att du kan gå vidare även när du lyssnar utan att titta, eller på en smart högtalare.

Techcrunch rapporterar att Spotify har börjat testa två reklamsnuttar med röststyrning i USA. Den ena är reklam för Spotifys egenproducerade podcast om The Clash, och den andra är en reklam för deodoranten Axe som tar dig till en spellista.

I båda fallen aktiverar du reklamen genom att säga ”play now”. Säger du något annat slutar appen omedelbart lyssna, och Spotify säger att mikrofonen enbart är aktiv under tiden reklamen spelar. Användare kan också stänga av röststyrd reklam i inställningarna. Reklamen dyker upp för en del Android- och IOS-användare i USA som redan har aktiverat röststyrning i appen.