Testat spel: Yakuza Kiwami 2
Pris: Från 299 kronor hos Prisjakt.
Segas ultrajapanska spelserie Yakuza blev först känt i väst som ”Japans svar på Grand Theft Auto”. Ett uttalande vi i efterhand insett är långt ifrån verkligheten. I ärlighetens namn är Yakuza-spelen svåra att kategorisera, då varje del hittills erbjudit unika inslag sett ur ett gameplayperspektiv.
Genom åren har vi, utöver att ha utdelat däng i Japans undre värld, agerat allt från taxichaufför och nattklubbsmanager till viltdjursjägare och skådespelare.

Missa inte: Ghost Giant – En virtuell saga med glädje och vemod
Det är just oförutsägbarheten som är charmen med Yakuza. Det enda vi egentligen vet inför varje del är att det vankas slagsmål mot gangstrar. I ofantlig mängd dessutom, och förlagt till oerhört detaljerade, fiktiva miljöer inspirerade av olika stadsdelar i Tokyo, samt närliggande landsbygd.
Utöver det har vi även en balans, som dock skiftar i varje spel, mellan seriös dramatik i huvudhandlingen och några av spelvärldens mest udda och komiska sidouppdrag.
Inget Grand Theft Auto
I och med att Yakuza-serien är någorlunda fräsch för pc-publiken börjar vi med det självklara – att en gång för alla konstatera att vi verkligen inte har att göra med ett japanskt Grand Theft Auto. Långt ifrån, faktiskt. Vi knycker inte bilar eller skjuter civila. Vi flyger inte jetpacks eller skapar kaos i trafiken. Och vi varken odlar eller distribuerar olagliga substanser i en gigantisk spelvärld.

Läs också: Labo VR – Nyskapande vr i sann Nintendo-anda
Istället för att jaga trenden med stora och öppna, men stundtals tomma, kartor har Sega valt att kondensera ihop Yakuza-spelen till valda delar av olika stadsdelar. För det mesta finns det narrativa anledningar till att vi inte får utforska det som ”finns” på andra sidan.
Resultatet är dock en mer levande och detaljrik karta, där befolkningen ständigt är i rörelse och de byggnader vi besöker är interaktiva. En perfekt lekplats för vår nävssvingande huvudkaraktär Kiryu.
Streets of Kiryu
Det är inte lätt att vara Kazuma Kiryu. Inte nog med att han förlorat fler nära och kära än vad vi orkar räkna upp – hans blotta närvaro drar dessutom till sig några av de värsta avskum som rör sig längs gatorna. Rätt vad det är känner sig passerande gäng provocerade, varpå de övergår till att attackera oss. Visserligen är de flesta av dem ingen match för vår ex-Yakuza Kiryu, som lärt sig ett och annat om självförsvar genom åren.

Läs också: I tokambitiösa Dreams kan alla lära sig skapa spel
Tänk äldre arkadactionspel á la Steets of Rage eller Final Fight, fast med erfarenhetspoäng. Eftersom Yakuza Kiwami 2 är baserat på Yakuza 6-motorn ingår även det mer dynamiska stridsupplägget från det senare. Antagonister räds nu inte att förfölja dig längre sträckor, till och med in i butiker och restauranger. Att se bord, hyllor och stolar flyga åt olika håll samtidigt som vi besegrar våra fiender med spektakulära manövrar för tillfredsställande nog tankarna till asiatiska kampsportsfilmer.
Dock så önskar vi att Sega en gång för alla bestämmer sig för ett enda system för uppgraderingar, istället för att introducera nya i varje spel.
Den hårfina linjen mellan seriositet och galenskaper
Rent narrativt bjuder Yakuza Kiwami 2 på en av de bättre historierna om vi ser till hela serien. Efter händelserna i förra spelet lämnas den stora Tojo-klanen i spillror och det är upp till vår hjälte Kiryu att hitta en värdig ledare som kan hålla ihop de olika faktionerna. Eftersom det ändå är ett Yakuza-spel vi talar om finns det självklart en antagonist vars intressen krockar med våra. Det fina här är att det aldrig blir för seriöst som i andra delar, vilket gör att vi oftast kan ta oss tid för sidoaktiviteter utan att tappa allt för mycket.

Och sådana finns det gott om i Yakuza Kiwami 2. De karakteristiska sidoberättelserna är precis så utflippade som vi förväntar oss. Ena sekunden agerar vi fotomodell och andra letar vi upp vår onde dubbelgångare. Allra bäst är att både klubbsimulatorn från Yakuza 0 och gängkrigsstrategispelet från Yakuza 6 gör storstilade comebacker. Här kan vi tillbringa många timmar utan att bli uttråkade. Vem kunde tro att personalrekrytering och planering kunde vara så här underhållande?
Och när vi väl tröttnat på dessa omvälvande minispel finns så klart också de betydligt mer lättillgängliga arkadspelen utspridda runt staden.
Omdöme
Yakuza Kiwami 2 är en fullgod remake på det gamla Playstation 2-spelet där utvecklarna tagit till vara på de allra bästa delarna och fusionerat ihop dem med den avancerade motorn från Yakuza 6. Ändå kan vi inte släppa tanken på att vissa detaljer inte riktigt är i klass med fjolårets Playstation 4-äventyr.
Striderna är visserligen minst lika dynamiska, men kvaliteten mellan detaljer på karaktärer som är viktiga för storyn kontra sidokaraktärer är ibland alldeles för påtaglig. Bara en sådan sak att vissa saknar röster eller munrörelser är ett stort steg tillbaka från Yakuza 6.

Utöver den detaljen är vi ändå glada att Yakuza nu når en helt ny publik. Dess unika blandning behövs verkligen i en bransch där normen annars följer en specifik mall. Yakuza Kiwami 2 kopierar inte andra framgångsrika koncept utan är istället en sammansmältning av inslag som en gång i tiden fick oss att älska spel som Shenmue, Virtua Fighter och Streets of Rage.
Och, handen på hjärtat nu, vilket annat spel låter dig egentligen gå direkt från en arkadhall, stanna till vid en karaokebar och sedan vidare till toppen av en skyskrapa för att slåss mot en maffiaboss och dennes bengaliska tigrar?
Fakta Yakuza Kiwami 2
Testat: Maj 2019
Genre: Action
Utgivare: Sega
Utvecklare: Ryu Ga Gotoku Studio
Format: PC, Playstation 4
Testat på: PC
Lansering: Ute nu
Pris: Från 299 kronor hos Prisjakt.

Nu ännu smidigare på pc-formatet.
Offantligt mycket att göra i de två stadsdelarna vi får utforska.
Ett gediget stridssystem som är enkelt att greppa och desto svårare att bemästra.

Fortfarande lite väl långa mellansekvenser.
Inte lika polerat som Yakuza 6 vad gäller detaljer på karaktärer.
