Förra året stod svenska Vässla för en av de mest lyckade lanseringarna – tillika en av de mest spännande produkterna – inom segmentet elmopeder. Mycket av detta går att tillskriva en massiv och väl genomtänkt marknadsstrategi, men också just Vässlas svenskhet. Men även fordonet i sig givetvis; Vässlan tog oss med storm och blev vinnare i vårt jämförande test.
Omdöme
Positivt
- Snygg design
- Köregenskaperna
- Kvalitetskänslan
Negativt
- Ljussvag skärm
- Räckvidden imponerar inte
Testad produkt: Vässla 2
Pris: Från 22 495 kronor hos Vässla
Nu är uppföljaren här. Eller uppföljare är kanske att ta i – det handlar egentligen mer om en uppdatering, eller en ”facelift” som det brukar kallas i motorsammanhang.


Man genomför dock ett par ändringar i designen, som i vårt tycke är klart till det bättre. En nättare front med blottade dämpare – i kombination med en klart snyggare framskärm – ger mopeden en sportigare och mer påkostad framtoning. Även framlyset har förfinats något och är mer fyrkantigt till sin form jämfört med den tidigare droppformade designen.
Flytande instrumentpanel
Instrumentpanelen är helt ny och är placerad centralt ovanpå styret. Den rektangulära skärmen är inte lika integrerad som tidigare utan ”flyter” mer ovanpå. Klart snyggare, men tyvärr är den alldeles för ljussvag för att fungera tillfredställande i dagsljus. Den är däremot precis som på föregångaren enkel i utförandet; här visas enbart batterikapacitet i stapelform, hastighet samt trippmätare.
Problemet med ljusstyrkan ska enligt tillverkaren åtgärdas inom kort, men hur och om eventuella kostnader tillkommer för detta vet vi inte ännu. Vi kommer att uppdatera texten så fort vi får information om detta.
Till vänster finns reglage för blinkers, signalhorn samt val mellan hel- eller halvljus. På den högra sidan hittar vi signalhornet och knappen för vilket körläge du vill använda – Fast eller Eco.
En av de två mer intressanta nyheterna är att hjulen nu är på 12 tum jämfört med tidigare 10 tum. Det påverkar köregenskaperna rejält och bäddar för en klart bekvämare färd över ojämnheter på sämre vägar. Vässla 2 uppträder tryggare och mer förtroendeingivande oavsett underlag, helt enkelt.

Den andra välkomna nyheten är att motorn har mer muskler. Detta påverkar inte prestandan nämnvärt i form av acceleration, utan det är främst i uppförsbackar eller om du har en passagerare sittandes baktill som skillnaden märks – och det rejält. Där förra upplagan av Vässla kunde kännas något orkeslös, det vill säga i just uppförsbackar, upplever vi här att det finns kraft och vrid.
Lite klen räckvidd
Räckvidden ligger precis som tidigare på mellan 40 – 60 kilometer, mycket beroende på körstil. Batteriet är placerat under sätet och kan laddas antingen via kontakten i chassit eller lätt tas med till hemmet för att laddas där. Det finns plats för ytterligare ett batteri (8 000 kronor) och då fördubblas räckvidden. Utrymmet rymmer i sådana fall då ingenting annat.

Specifikationer
Produkt: Vässla 2
Testad: Maj 2019
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Vassla.com
Motor: Bosch, elektrisk, borstlös
Effekt: 1200 W
Räckvidd: 40 - 60 km
Batteri: Laddtid: 5-6 timmar
Laddcykler: 700 - 900
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 12 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms
Fordonsvikt: 60 kilo
Batterivikt: 8 kilo
Garantier: 2 år
Pris vid test: 25 000 kronor
Pris: Från 22 495 kronor hos Vässla
