Det är inte ofta det dyker upp nya, intressanta titlar i genren racingspel, framförallt inte inom kategorin plattformsracing. Sega släpper nu sin Mario Kart-utmanare Team Sonic Racing. Här får vi träffa diverse karaktärer från Sonic-spelen som ger sig ut i universum för att tävla sig tillbaka hem. Den som är bekant med andra spel ur Sonic-serien kommer snart känna igen sig, inte bara i karaktärerna, utan även i den karaktäristiska musiken och de färgglada banorna.

Läs också:  Life is Strange 2, episod 3: Sex, droger och popmusik i redwoodskogen

Karaktärerna har placerats inom tre olika typer kategorier med varsina specialiteter: snabbhet, teknik och kraft. Bland färdigheterna finns bland annat förmågan att köra igenom vilket underlag som helst utan att hastigheten påverkas eller resistens mot attacker.

Totalt handlar det om 12 karaktärer och 21 banor att välja mellan. Banorna är dynamiska och med varierande miljöer, från öken till futuristiska leksakfabriker. Självklart innehåller samtliga banor alternativa vägar för oss att utforska. Ofta dyker det upp diverse hinder såsom plötsliga sågklingor och arga lavamonster, som tvingar oss att vara alerta och beredda på att väja undan när som helst.

Välkommet kampanjläge

Även om det ligger i den här typen av lekfulla racingspels natur att göra sig bäst i sällskap välkomnar vi ett kampanjläge för singelspelaren. Här låser vi successivt upp fler banor och karaktärer att köra som.

De flesta nivåerna består av ordinära race där vi tävlar i lag om att få bäst placering, men det blandas även upp med en del bonusbanor som oftast på ett eller annat sätt går ut på att vi ska sladda så bra som möjligt. Det dyker även stundtals upp mer innovativa koncept till nivåer där vi till exempel ska skjuta ner fienderobotar eller köra igenom måltavlor.

Kampanj

Oavsett hur många nya koncept Team Sonic Racing erbjuder går det inte att komma ifrån att det är samma 21 banor som upprepas. Efter några timmar blir det hela därför onekligen lite enformigt, framför allt de gånger vi tvingas köra om samma bana flera gånger innan vi uppfyllt målen och kan ta oss vidare i kampanjen.

Förutom kampanjläget kan vi även välja att spela enstaka race, antingen på tu man hand, tillsammans med botar eller med en vän lokalt. Om vi vill spela mot någon men inte har en vän i närheten kan vi såklart även spela online. Här finns rankade spel, och orankade spel, ”casual”, och möjlighet att skapa tävlingar och bjuda in vänner.

Läs också:  Rage 2: Våldsamt underhållande och färgglad actionfest

Vi är inte begränsade till ett klassiskt race här utan kan välja mellan lite olika tävlingar, bland annat ett battle royal-läge där det gäller att inte komma sist över mållinjen under varje lopp. Det ska dock nämnas att det tar oss några rundor innan vi listar ut exakt hur vi ställer in vilket läge och vilka banor vi vill köra på. Inte helt intuitivt styrs nämligen detta med den vänstra styrspaken.

There’s no ”I” in ”team”

Som rubriken antyder är det stort fokus på laget i det här racingspelet. De flesta banorna i kampanjläget utförs i lag tillsammans med två andra karaktärer. Vi vinner inte mest poäng genom att komma först, utan genom att alla tre i laget får bra placeringar.

Vi kan samarbeta genom att slip-streama bakom en lagkamrat, köra förbi väldigt nära och på så sätt skapa en slangbellaeffekt eller dela med oss av power-ups, här kallat för Wisps, vi plockar upp i burkar längs banan.

Varje gång vi delar med oss av en Wisp får den som tar emot den en lite bättre version – en turbo förvandlas till tre, och så vidare. Vi delar därför under spelets gång ut färdigheter åt höger och vänster. Dessvärre får vi inte lika många tillbaka från våra botar till medspelare, om vi inte specifikt ber om dem.

I ärlighetens namn är ingen av dessa Wisps särskilt nytänkande, för det mesta handlar det om turbo boost eller någon typ av raket eller bomb som skickas på motståndarna. Ingen är tillräckligt effektiv för att förändra tävlingens utgång dramatiskt, vilket gläder spelaren som vill gynnas av teknisk kunnighet framför tur.

Sonic Team Racing

För att ytterligare motivera samarbetet får vi bonuspoäng varje gång vi utför någonting i äkta laganda. När vi samlat tillräckligt många av dessa poäng kan vi utnyttja dem i ett ”Ultimate Team Mode”, där vi rusar fram oförstörbara över banan och knockar ner konkurrenter.

Fokuset på laget medför verkligen ett mervärde när vi spelar med en vän, men i kampanjläget är det mindre uppskattat. Till exempel då du gång på gång vinner tävlingarna som enskild spelare men måste spela om banan för att våra lagkamrater inte håller tempot, trots idogt delande av Wisps. Dessa lagspelare kör nämligen aldrig över mållinjen innan oss, utan hamnar på ett mystiskt sätt alltid minst en plats under oss.