Den här typen av bil, en hybrid mellan kombi och kupé (ibland kallad ”shooting brake”), är ganska ovanlig i Sverige och våra tankar går direkt till Mercedes CLA som vi testade och hyllade för några år sedan. Hur har då Kia lyckats med konceptet? Med ”vanliga” Ceed färskt i minnet från testet i höstas, var förväntingarna ändå höga med tanke på att nya Proceed fått en hel del snygga designdetaljer samt en på pappret kraftfull motor på 204 hästar.

Förarmiljön i Proceed påminner en hel del om vanliga Ceed. Det är inte jätterymligt men vi sitter hyfsat bekvämt. Stolarna fram i GT-versionen vi testar har kantstöd men känns inte skålade då sittdynan är ganska platt. Vi sitter lågt i bilen med relativt god sikt. Baksätet däremot är inte lika kul. Om du är över 1,80 lång lär huvudet ta i taket och det känns trångt och instängt.

Test Kia Proceed
Förarmiljön är trevlig även om MMI:t känns gammalt.

Bilen är inte uppkopplad och MMI:t känns verkligen gammalt. Visst finns här stöd för Apple Carply och Android Auto, och navigatorn i bilens egna system fungerar okej. Men skärmen håller inte vidare hög kvalitet. Vi uppskattar dock att det mesta går att kontrollera med vanliga fysiska knappar när det gäller klimatanläggning och ljudsystem, och knapparna i mittkonsollen och på ratten är tydliga och lättåtkomliga.

Seg växellåda

Motorn levererar kraft så det räcker och blir över för normalt användande, men ganska snart blir vi varse om den här bilens svaga punkt. Växellådan. Det sitter en 7-stegad automatlåda i bilen (dubbelkopplingslåda), men denna är för långsam i svängarna.

Från att vi trycker på gaspedalen känns det som en evighet innan motorn reagerar, och det blir inte mycket bättre i sportläget som aktiveras med en knapp. Ibland känns just den här fördröjningen rent av lite farlig när vi trycker gasen i botten vid en omkörning, eftersom kraften, när den väl kommer, känns oväntad och blir lite svårkontrollerad.

Test Kia Proceed
Sportläget hjälper inte jättemycket för att få fart på den något sega automatlådan.

Bilen har en hel del förarhjälpmedel och säkerhetssystem. I sidobackspeglarna finns döda vinkeln-varnare, dock ganska små och otydliga sådana. Testbilen hade backkamera och parkeringssensorer runt omkring bilen, men här upptäckte vi ett problem. När vi kör in i en parkering aktiveras ofta inte de främre sensorerna, trots att vi långsamt smyger närmare betongväggen i parkeringsgaraget.

Inte ens när vi är några få centimeter från hindret varnar bilen, om vi inte först lägger i backen eller parkeringsläget och sedan växlar tillbaka till Drive. Inte bra, och något vi sett i en del andra bilar.

Störande lane assist

Proceed har lane assist-funktion, och denna är alltid påslagen vid start och måste inaktiveras manuellt. Vilket vi snabbt kommer på oss med att göra varje gång vi kör. Detta eftersom funktionen är ganska aggressiv, och inte speciellt följsam.

Den skickar oss lite för tvärt bort från filmarkeringslinjen och är inte så bra på att hålla oss i mitten av vägen. Den stör körningen helt enkelt. Samma sak med auto start/stopp som måste inaktiveras vid varje start, men det är ju Kia knappast ensamma om.

Bilen har den senaste versionen av Kias autobromssystem, vilket är bra, och den varnar även för inkommande hinder från sidorna när vi backar ut från parkeringar.

Test Kia Proceed
Baksätet är inte lämpat för dig över 1,80 i längd.

Ljudanläggningen i bilen kommer från JBL och den låter helt okej. Problemet är bara att trots att det är sommardäck på bilen läcker det in lite för mycket väg- och vindljud i kupén. Det är ett pris vi får betala för de snygga fälgarna som även påverkar komforten en del då det lätt blir lite stötigt.

Kvalitetskänslan i bilen är helt okej när det kommer till materialval, bortsett från skärmen. Läderratten är bekväm och vi gillar att den har värmefunktion.

Test Kia Proceed
Bagageutrymmet sväljer en del på djupet och det är smidigt att fälla baksätet.

Bagageutrymmet är givetvis betydligt större än i en sedanmodell, men annorlunda till formen mot en traditionell kombi. Bilen sväljer en hel del packning på djupet men inte lika mycket på höjden. Här finns ett par smarta fack i golvet som du enkelt kommer åt, och det är lätt att fälla baksätet och få in riktigt långa föremål i bilen vid behov.

Det som gör att den här bilen ändå sticker ut och är intressant är prislappen. Även om det finns en hel del att gnälla över i nya Proceed så får du väldigt mycket för pengarna. Bränsleförbrukningen var dock avsevärt högre under vår testvecka än vad Kia själva anger. Vi snittade på 0,84 liter per mil blandad körning. Hade bara MMI:t varit lite modernare och växellådan varit rappare hade vi gillat bilen betydligt mer.

Test Kia Proceed

Omdöme

Kias nya Proceed sticker ut från mängden med udda och djärv design, och låg prislapp. En del förarhjälpmedel fungerar inte optimalt och växellådan drar ned körglädjen för en i övrigt intressant modell.

plus

Prislappen.
Designen.
Kraftig motor.

minus

Växellådan.
MMI:t.
Saknar uppkoppling.
Lane assist-funktionen.

Specifikationer

Testad: Maj 2019
Modell: Kia Proceed 1.6 GT
Tillverkare: Kia
Pris: Från 295 500 kr
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 204 hk
Växellåda: 7-stegad automat
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 7,5 sek
Toppfart: 225 km/h
Bränsleförbrukning: 0,6 l/mil (blandad körning NEDC)
CO2-utsläpp: 142 gram/km
Miljöklass: Euro 6d

Betyg 6 av 10