Juni månad har precis blommat ut och det spritter i körnerven. Däcken är bytta och vägarna är rensopade från vinterns rester i form av sand och grus. Vårens alla förberedelser kan för många av oss kokas ner till en enda sak – ett par månaders ren njutning ute på vägarna. Helst då taklöst och i en bil som verkligen bemästrar kurviga landsvägar.


Körglädjen i centrum

Varje gång vi får tillfälle att köra en Mini är de bestående intrycken efteråt i stort sett alltid desamma. Just körglädjen är ett mantra som löper som en röd tråd genom hela modellutbudet, från den större Countryman ner till den lilla 3-dörrarsversionen. Mini Cabrio ansiktslyftes förra året och under ett par dagar på soliga Mallorca fick vi umgås med den under några timmar. Nu har vi även tagit tempen på den här i Sverige, lagom till sommaren.

Mini Cooper S Cabrio

Uppdateringen av den tredje generationen av Mini Cooper Cabriolet innefattar inte några kioskvältare, vare sig formmässigt eller dolt under ytan. Men en nyhet är framljusen, som nu finns i led matrix-utförande som tillval, där en kamera integrerad i innerbackspegeln upptäcker mötande trafik och bländar av och på i fyra steg. Knappast en revolutionerande nyhet, men välkommen då det innebär färre bländade medtrafikanter och optimala ljusförhållanden för dig bakom ratten. Nytt är även led-baklyktorna med Union Jack-design, som anknyter till tillverkarens arv och som i vårt tycke är riktigt snyggt.

Kraft så det räcker

Motormässigt har det skett några små förändringar. Nytt insprutningssystem, ny turbo samt en uppdaterad mjukvara som ska hjälpa till att få ner bränsleförbrukningen – i genomsnitt fem procent lägre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, enligt tillverkaren.

Mini Cabrio finns med två olika motoralternativ. En trecylindrig version på 1,5 liter och 136 hk (Mini Cooper) eller, som i testbilen, en fyrcylindrig motor på två liter och 192 hk (Cooper S).

Mini är som bekant en liten bil, men både föraren och passageraren vid sidan om sitter riktigt bra och stolarna har gott om inställningsmöjligheter. Värre är det i ”baksätet” som i praktiken endast passar småbarn då benutrymmet är nästintill obefintligt. Detta kommer väl knappast som en överraskning – Mini Cabrio har knappast gjort anspråk på att vara en familjebil, men det kan vara värt att nämna ändå. För att inte tala om bagageutrymmet som rymmer mellan 215/161 liter beroende på om du kör taklöst eller inte. Ett par weekendväskor med andra ord…

Mini Cooper S Cabrio

Den elmanövrerad sufflett har tre lägen: "uppe", "nere" och "soltak". Hela fällningen tar bara 18 sekunder och går att utföra i farter upp till 30 km/h. Ljudisoleringen lämnar en del att önska, det läcker in en hel del, främst däckljud in i kupén.

Uppkopplad givetvis

Förarmiljön är riktigt läcker. Instrumentklustret bakom ratten är helt analog, förutom en liten skärm i nederkant i form av en färddator. Head up-displayen tronar i ovankanten av instrumentbrädan och innehållet är anpassningsbart.

Mittkonsolen domineras av mmi:t och dess cirkelformade skärm. Menysystemet är både logiskt och lättanvänt. Bilen är tidsenligt uppkopplad och genom tjänsten Mini Connected erbjuds en hel del smarta tjänster. Med appen som du installerar i din smartphone kan du kommunicera med bilen och schemalägga rutter, se var bilen är parkerad och så vidare. Med uppkopplingen får du även trafikuppdateringar i realtid.

Mini Cooper S Cabrio

Förutom Minis unika design och busiga uppsyn, är den verkliga behållningen bilens köregenskaper. Testbilen är utrustad med den nya sjuväxlade dubbelkopplingslådan och passar ekipaget alldeles utmärkt.

Toppeffekten levereras mellan 5 000-6 000 varv/­min och det finns tre olika körlägen: Eco, Mid samt Sport. I sportläget ändras karaktären rejält och bilen känns hela tiden ”på hugget”. Underbart på slingriga landsvägar, och det hela ackompanjeras av ett härligt ljud från avgassystemet som dessutom kryddas med smatter från piporna vid mer aktiv gasning.

Mini Cooper S Cabrio

Gokart-känslan är påtaglig. Korta överhäng och bred spårvidd i kombination med de elektroniskt styrda dämparna resulterar i rent magiska köregenskaper. Bilen känns välbalanserad och det är nästintill omöjligt att tappa greppet även i de skarpaste kurvorna. Det här är körning när den är som allra roligast och vi vill bara pressa ekipaget ytterligare.

Omdöme

Finns det en mer underhållande bil än Mini i klassen? Det är en fråga som ofta dyker upp och efter varje körning är svaret alltid detsamma – nej, inte med tanke på prislappen och all den attityd du får på köpet. En cabriolet är kanske inte den mest praktiska modellen, men jäklars vad härligt det är att ratta taklöst på sommaren!

M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: Mini Cooper S Cabrio
Testad: Juni 2019
Tillverkare: Mini
Pris från: 272 500 kronor
Testbilens pris: 402 120 kronor
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med 192 hk, vridmoment 280 Nm.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 7,2 sek
Bagagevolym: 161 – 215 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 7,3 l/100km
CO2-utsläpp: 166 g/km

plus

Design och attityd.
Motor och köregenskaper.
Infotainmentsystemet.

minus

Ljudisoleringen.
Trångt baksäte.
Bagageutrymmet.

Betyg 9 av 10