Det är nu 20 år sedan det senaste regelrätta spelet i Baldur's Gate-serien såg dagens ljus. Baldur's Gate 2 älskades sönder världen över och serien som sådan är en av de mest betydande inom datorrollspelen någonsin. Både förr och senare har det släppts rollspel baserade på de analoga Dungeons & Dragons-regelverken, men få har lyckats anamma dem med samma precision och omtanke.

Förrän nu, vill säga. Baldur's Gate 3 släpptes i Early Access-format för en dryg vecka sedan, och vi har ägnat drygt 20 timmar åt att utforska innehållet i det kommande spelets första akt. För utvecklingen står Larian Studios, som i det senaste gjort stor succé med det egna rollspelet Divinity: Original Sin 2. Att få äran att utveckla ett nytt spel i Baldur's Gate-serien är antagligen något av det största som kunnat hända dem, men med uppdraget följer många utmaningar och ett enormt ansvar. Hur de lyckats hittills?

Inte illa alls är det korta svaret. Det lite längre följer nedan.

Det första vi möts av är karaktärsskaparen. I Early Access kan vi välja mellan sex spelbara klasser: Fighter, Warlock, Ranger, Cleric, Rogue och Wizard. Tillsammans med ett gäng underklasser och en stor mängd spelbara raser känns urvalet stort, men några av de mest populära klasserna saknas fortfarande. Vi tänker främst på Druid och Paladin, men vi kan heller inte spela som barbar eller munk ännu. Vi överväger alla möjliga kombinationer innan valet landar på en Wood Elf Ranger, som förutom helt okej stridsfärdigheter även kan ta naturen till hjälp på många olika sätt. 

Baldur's Gate 3

Efter en bombastisk inledningsfilm har vi kraschlandat på en strand (vad är det med rollspelsintron och stränder?) i Faerûn och behöver skyndsamt hitta en metod för att avlägsna det äckliga "grodyngel" som bosatt sig i vår hjärna på initiativ av elaka Mind Flayers. Vi stapplar runt och betraktar det grafiskt imponerande hantverket ett tag, rekryterar ett par följeslagare som lider av samma hjärnparasit och försöker i största allmänhet få rätsida på situationen. Vi måste hitta en helare!

Grafiken sätter en ny ribba när det kommer till den här typen av spel. Glöm statiska vyer och förrenderade bakgrunder, här sjuder allt av liv och rörelse i skarp och läcker full-3d som till och med ställer Divinity: Original Sin 2 i skamvrån. Särskilt karaktärerna är superbt formgivna och har dessutom försetts med trovärdiga animationer.

Tärningarna avgör allt

Snart utkämpar vi våra första strider. Som vana Divinity-spelare uppfattar vi först stridssystemet som något stelt, klumpigt och oförlåtande. Men som vana rollspelare uppfattar vi det som väldigt troget sin papper och penna-förlaga. Varje gång vi utför en attack eller annan stridshandling rullas en 20-sidig tärning mot en specifik förmåga, och huruvida vi lyckas med något beror alltså till stor del på slumpen. Vi kan stå en meter framför en fiende och ändå missa med pilbågen, för att i nästa sekvens få in en kritisk megaträff på en annan som befinner sig 18 meter bort. 

Baldur's Gate 3

Nivåskillnader, smygande och underlag på marken är tre andra aspekter som tydligt sätter sin prägel på striderna. Karaktärerna kan exempelvis klättra, hoppa och teleportera sig till mer fördelaktiga höjder för att öka träffchansen, eller slänga ut antändningsbara fettpölar eller frätande syra under fiendens fötter. Ett effektivt sätt att jämna ut oddsen inför de (ofta riktigt svåra) drabbningarna är att lönnmörda en elaking eller två med ett lyckat smyg-slag. Vi kan rentav knuffa ned fiender från stup och liknande – en populär stridsmekanik från 5:e generationens D&D-regler som spelet baseras på. 

Stridsupplevelsen totalt sett är en skön mix av Divinity-slagsmål och den mer regelberoende stelhet som ärvts av det traditionella rollspelet. Just indränkandet av markytor i diverse elaka sörjor känns kanske lite för överanvänt – det funkade bra i det mer actionbetonade Divinity, men känns orimligt prioriterat i Baldur's Gate 3. Vi får ofta svårt att manövrera karaktärerna ordentligt eftersom nästan varje fiende inleder kampen med att slänga eld eller syrapölar lite här och var.

Baldur's Gate 3

Slump är ett vanligt inslag i de flesta datorrollspel, men blir sällan så påtaglig som med de tärningsrullningar som präglar det mesta vi tar oss för i Baldur's Gate 3. Även viktiga dialoger, gåtor och upptäckandet av allehanda fällor avgörs med hjälp av tärningsrullningar, vilket leder till såväl gränslös frustration som ren och skär glädje när vi lyckas med ett sällsynt svårt tärningskast.

De tre hungriga troll vi möter i ett raserat hus får exemplifiera hur olika utfallen faktiskt kan bli. De står som bäst och dividerar om hur vi ska tillagas och sedan ätas. Ett lyckat slag mot lurendrejeri låter oss istället – mot en summa pengar – leja dem att strida för oss. En karaktär med mycket karisma är att föredra här, för ett misslyckat tärningsslag resulterar i att trollen kastar sig över oss på momangen.

På samma sätt kan nästan alla viktiga möten och händelser resultera helt olika beroende på vad tärningen visar. Hur mycket det faktiskt påverkar handlingen är svårt att avgöra, men med de tre karaktärer vi spelat hittills har den kortsiktiga händelseutvecklingen gått i helt olika riktningar varje gång.

En moralisk gråzon

Våra följeslagare reagerar också positivt eller negativt på de val vi gör, vilket påverkar vår relation till dem. Även om vi inte har så kallade "alignments" i Baldur's Gate 3, alltså karaktärers grundläggande moral (ond, god eller neutral, med olika laglydighet), så förstår man rätt snabbt vad deras kompasser pekar på. Alla har sina egna mål och bakgrundshistorier, och mycket tid har lagts på att göra dem intressanta.

Baldur's Gate 3

Givet den prekära situation gruppen befinner sig i kan vi förstå vissa anspänningar i dynamiken, men flera av karaktärerna är sällsynt osympatiska även i rollspelssammanhang. Dialogen med dem är välskriven och röstskådespelet superbt, men vi upplever ofta att Larian tagit i lite väl mycket när de brett på med empatibristen. Vi kommer på oss själva med att plocka med oss de trevliga från lägret, snarare än att välja den grupp som med sina olika karaktärsroller skulle passa bäst för jobbet.

Svåra moraliska dilemman finns det gott om. Baldur's Gate är ungefär så långt ifrån svartvitt vi kan komma, utan de kniviga problem vi tar oss an är fulla av gråzoner. Vilka är egentligen onda och goda? På det har vi inte lyckats hitta ett tillfredsställande svar ännu. I rollspel bestämmer man sig ofta för att spela en god eller ond karaktär, men det är en utmaning här. Även om du har ett gott syfte med en viss handling kan saker gå snett, och det är jobbigt på riktigt. Det är också oerhört uppfriskande.

Buggfest deluxe

Att Baldur's Gate 3 är i Early Access är svårt att missa. "EARLY ACCESS" stämplas hejvilt på skärmen, och det formligen dryper av olika buggar och glitchar på det här stadiet i produktionsfasen. Vissa ger mest en lite fnissig reaktion, medan andra är direkt spelförstörande. Sparfiler kan försvinna, spelet kan krascha vid de mest olägliga tidpunkter och hela väggar kan försvinna i tomma intet. Har du låg tolerans för sådant har du inte mycket att hämta i Early Access-versionen, men vi kan ändå gå i god för att Baldur's Gate 3 är hyfsat spelbart sett till helheten. 

Baldur's Gate 3

En del har grumsat över att vi får betala fullpris för en buggig fjärdedel (eller vad det nu är) av ett spel, men med tanke på hur mycket det finns att göra redan nu får vi ändå mycket valuta för pengarna. Vi har som sagt lagt närmare 20 timmar på Baldur's Gate 3 och är inte i närheten av att ha upptäckt allt som erbjuds. Bara det är fler timmars underhållning än vad många färdigutvecklade spel kommer med.

Vi har även testat Baldur's Gate 3 tillsammans med ett gäng vänner. Multiplayer-upplevelsen kan än så länge beskrivas som tillfredsställande men något instabil. Hur mycket som beror på servrarna respektive värdkompisens dator är oklart, men under en tretimmarssession kraschar spelet tre gånger och tvingar oss att spela om ett par strider. Samtidigt är alla buggar och glitchar så mycket roligare när man kan skratta åt dem tillsammans! 

Bugg-bildspecial

Baldur's Gate 3
Spelarkaraktärer och npc:er som klipps in i varandra under samtal är inte helt ovanligt.
Baldur's Gate 3
En surrealistisk målning? Nej, bara en karaktär som "clippat" genom marken.
Baldur's Gate 3
Den gråsvarta geggan uppe i luften är alltså en fiende som dött en synnerligen våldsam död...
Baldur's Gate 3
Imponerande ragdoll-fysik!
Baldur's Gate 3
En av vännerna fick plötsligt en rejäl grafiknedgradering.

Helhetsintrycket är att Larian är något riktigt bra på spåren här. Vi hade nästan gett upp hoppet om ett datorspel som såpass framgångsrikt lyckas emulera känslan av ett papper och penna-rollspel, men den rätta känslan infinner sig definitivt här. Det kanske inte är allas kopp te, men du som någon gång suttit tillsammans med en spelledare och en grupp kompisar kommer att känna dig hemma direkt. Vi vet fortfarande inte när Baldur's Gate 3 släpps i sin helhet, men vi ser definitivt fram emot det!

Eftersom Baldur's Gate 3 befinner sig i Early Access sätter vi inget betyg eller slutgiltigt omdöme.

Baldur's Gate 3 (Early Access)

Testat: Oktober 2020
Genre: Rollspel
Utvecklare: Larian Studios
Utgivare: Larian Studios
Plattform: Pc, Mac, Google Stadia
Testad plattform: Pc
Pris: 59,99 euro på Steam (fullständigt spel ingår när det släpps), 629 kronor på Google Stadia.
När släpps hela spelet? Det lär dröja minst ett år, enligt utvecklarna. "Det är klart när det är klart".