2019-07-23: Artikeln uppdaterad med test av Moto GP för Nintendo Switch, se nästa sida.

Efter ett antal halvlyckade Moto GP-spel började den italienska utvecklaren Milestone delvis om från noll förra året, i och med en flytt till den välkända spelmotorn Unreal 4. Som det så ofta blir i årliga sportspelssammanhang när grundtekniken byts ut, blev resultatet en titel som kändes fräschare, men som samtidigt saknade både innehåll och finslipning. Är det ett problem som Milestone lyckas eliminera i Moto GP 19?

Motogp 19 bild 1

Du får en licens, du får en licens, du får en licens!

Moto GP 19 är, inte helt otippat, årets officiella Moto GP-spel. Det innebär att samtliga team, förare och banor finns återskapade i minsta detalj. Därutöver finns också licenser för underserierna Moto 2, Moto 3, samt juniorserien Red Bull Rookie Cup och den elektriska Moto E-serien. Den sistnämnda racingserien måste för övrigt upplevas enbart på grund av det lika lustiga som läckra ljudet som elmotorcyklarna ger ifrån sig.

I ärlighetens namn har vi bara hyfsad koll på huvudserien Moto GP, så de underliggande serierna vet vi inte mycket mer än namnet på. Efter ett antal googlingar verkar det dock som att både förare och team är korrekta ända ner till rookieligan, vilket så klart är extra kul för både fans och de ungdomar som faktiskt kör i de lägsta världsligorna.

Förutom de nutida licenserna får vi också ett stort antal utmaningar baserade på äldre Moto GP-säsonger, komplett med specifika förare och banor. Det handlar till exempel om att komma i mål som etta, köra upp ett antal placeringar eller slå en kvalificeringstid. Att Milestone har gjort ett helt spel baserat på Valentino Rossi är däremot lite väl uppenbart eftersom hans bravader är klart överrepresenterade bland utmaningarna.

MotoGP 19 bild 2

Två hjul är mindre än fyra elefanter

Vid sidan av licenserna är det körkänslan som utmärker Moto GP 19. Det första du ska veta om Moto GP är att det på flera sätt skiljer sig från regelrätta bilracingspel. Att med endast två hjul på backen susa fram i hundratals kilometer i timmen och samtidigt skrapa knäna i marken för att ta sig runt knixiga kurvor, är en betydligt mer utmanande upplevelse än att köra runt på virtuella racingbanor i en bil.

Spelets fysik är genomarbetad och motorcykeln reagerar realistiskt på ojämnheter, lättare kontakter och kollisioner. Du riskerar konstant att bli avslängd av motorcykeln på grund av dåligt tagna kurvor, gummirester på banan eller närgångna motståndare. Vibrationerna i handkontrollen gör dock ett ypperligt jobb att tala om när det är på väg att gå åt skogen. Då gäller det att till exempel sakta ner, släppa bromsen eller räta upp motorcykeln för att minimera risken för en omkullåkning och många förlorade positioner.

Motogp 19 bild 3

Gör om gör rätt
I sedvanlig racingspelsordning går det att spola tillbaka tiden för att rätta till misstag – och precis som vanligt tar det udden av spelupplevelsen. Att inte behöva oroa sig för att ett litet misstag kan få ödesdigra konsekvenser gör det helt enkelt mindre nervkittlande att ta sig runt på banorna.

Att träna och lära sig kurvor ordentligt, samt att hålla sig kylig och undvika farliga manövrar, lyfter spelupplevelsen många snäpp. Men å andra sidan – att med två varv kvar tappa 15 positioner efter ett litet misstag, eller efter att ha blivit påkörd för den delen, är inte ett dugg kul. Hur mycket bättre spelupplevelsen än må bli med tillbakaspolningen avstängd väljer vi ändå att använda funktionen för att undvika raseriutbrott.

Motogp 19 bild 4

Klättra på karriärstegen

För de som fnyser åt orealistiska inslag finns det dock ett karriäralternativ som stänger av alla hjälpmedel och förenklingar. Här är det verklighetstrogna förutsättningar som gäller i varje lopp – inte minst när det kommer till antalet varv och depåstrategier. För alla som inte tar racingen fullt lika seriöst finns det också ett mer normalt karriärläge där längden på racen, motståndarnas skicklighet och aktiva körhjälpmedel kan skräddarsys.

Oavsett karriärläge går det att starta längst ner i ungdomsserien och sedan arbeta sig uppåt genom att köra bra och uppfylla teamens krav. Det finns också en möjlighet att påverka utvecklingen av motorcykeln, men det är ett begränsat inslag och långt ifrån vad till exempel Codemasters F1-serie erbjuder.

Överlag är just begränsad en bra beskrivning på karriärläget. Tyvärr. Att klättra genom serierna och försöka klara det nuvarande teamets mål skapar ett visst engagemang, men annars är det inte mycket mer än träning, kvalificering och race som står på schemat. Det är tur att tävlingarna är tillräckligt utmanande och underhållande för att karriärläget ändå ska hålla som huvudsyssla.

Motogp 19 bild 5

Oslipade kanter

Det som framför allt drar ner Moto GP 19 jämfört med racinggenrens giganter är dock hur oslipat det känns på flera punkter. Varför fryser bilden till i en halv sekund med ojämna mellanrum? Varför vobblar motorcykeln ibland som en inoljad gurka när datorn tar över kontrollen? Varför måste vi vid vissa tillfällen bromsa långt innan vad hjälpmarkörerna påvisar? Varför lyckas vi plötsligt komma fem sekunder före tvåan i kvalificeringen trots att tidigare varv varit väldigt jämna?

Det är små problem som var för sig inte stör särskilt mycket, men eftersom olika konstigheter dyker upp relativt frekvent är det svårt att ignorera dem.

Motogp 19 bild 6

Den ständiga sjuan

Milestone kan vara en av de mest stabila utvecklarna den här generationen. Inte för att de levererar toppspel, utan för att de i stort sett alltid gör spel som är "tillräckligt bra". Spelen fyller sitt syfte, underhåller och gör sporten rättvisa – men saknar samtidigt den sista finslipningen och extra minnesvärt innehåll.

Moto GP 19 följer samma mönster; det är bra men sticker inte ut nämnvärt. Om du ett fan av realistiska motorcykelspel i allmänhet och Moto GP i synnerhet är det här spelet för dig. Om du däremot föredrar mer varierad och förlåtande tvåhjulsracing är Ride 3 ett bättre alternativ, medan Monster Energy Supercross 2 är det bästa spelet om du vill ha lerig motocross. Ironiskt nog är alla tre titlar skapade av Milestone och lanserade inom det senaste halvåret.

Men som sagt, följer du Moto GP eller någon av underserierna och vill leva livet som en virtuell proffsförare finns det mycket att tycka om här. I alla fall på banan. Det är synd att karriärläget är så grundläggande och att hela paketet känns lite väl oslipat, för jämfört med de bästa bilracingspelen lämnar MotoGP 19 en hel del att önska.

Motogp 19 bild 7

Omdöme

Moto GP 19 är ett racingspel som inte gör någon besviken vad gäller licenser och innehåll. Här finns förarna, teamen och banorna för både Moto GP-serien och de underliggande divisionerna.

Lägg därtill en mängd utmaningar baserade på klassiska händelser och förare från början av 90-talet till nutid. Allt inramat av en härlig och utmanande körkänsla – men också lite väl många buggar och ett karriärläge som inte bjuder på några överraskningar.

Ett utmärkt val för fans eller de som vill tävla med motorcykel, men det finns många bättre racingspel.


Fakta Moto GP 19

Testat: Juni 2019.
Genre: Racing.
Utgivare: Koch Media.
Utvecklare: Milestone.
Format: Playstation 4, Xbox One, pc, Nintendo Switch (senare).
Testat på: Playstation 4 Pro.

plus

Nervkittlande race där försiktighet och övning lönar sig.
Gott om inställningar och hjälpmedel.
Mängder av officiella licenser.
Härlig körkänsla.

minus

Karriärläge utan överraskningar.
Lite väl oslipad helhet.
Ojämn grafik.

Betyg 7 av 10
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning