Uppdatering (2020-09-14):

Här är alla spelen som ingår

Microsofts streamingtjänst för spel, Xbox Cloud Gaming eller Xcloud som den har kallats under utvecklingen, har världspremiär 15 september. Sverige hör till de 22 länder den först kommer till, och nu vet vi vilka spel som kommer ingå.

150 spel ingår från första dagen, med spel från både Xbox Game Studios som Forza Horizon 4 och nya Battletoads, och andra utvecklare. Här är några av höjdpunkterna från listan:

  • Destiny 2
  • F1 2019
  • Gears of War 5
  • Metro 2033 Redux
  • Middle Earth: Shadow of War
  • Minecraft: Dungeons
  • No Man's Sky
  • Pillars of Eternity
  • Resident Evil 7 Biohazard
  • Sea of Thieves
  • The Witcher 3

Hela listan hittar du här.

För att spela behöver du ett Xbox Game Pass Ultimate-abonnemang, som kostar 135 kronor i månaden. Förutom strömmade spel ingår då även pc- och Xbox-spel du kan ladda ner och spela.


Tidigare:

Framtiden för gaming finns bland molnen och nu har ännu en aktör dykt upp vid horisonten. Men trots att Xcloud i grunden är ännu en molnbaserad tjänst i likhet med Google Stadia och Nvidias Geforce Now har Microsoft valt en annorlunda affärsmodell. Istället för att köpa loss enstaka titlar, eller strömma det du redan äger sedan tidigare, är tanken mer att efterlikna Netflix och andra filmströmningstjänster.

Faktum är att Xcloud känns som en förlängning av en annan Microsoft-tjänst, Xbox Gamepass. Där kan prenumeranter ladda ned ett stort antal spel direkt till sina Xbox One-konsoler för fast månadssumma. Tanken är att tjänsterna så småningom ska slås ihop, men när det kommer att ske är alldeles för tidigt att sia om.

Barnsligt enkelt att starta igång

Att komma igång med Xcloud är en relativt enkel process. Allt som krävs i dagsläget är en Android-telefon (6.0 och högre) samt en Xbox One-kontroll med inbyggd bluetooth (tidigare modeller av kontrollen saknar detta). Helst bör du även införskaffa en sorts mobilhållare för mer optimalt spelande.

Xcloud utbud
Foto: Raphael Cano Felix

Själva strömningen sker via appen Xbox Game Streaming. Du loggar enkelt in via samma Microsoft-konto du använder för Xbox One eller tjänster som Outlook. Efter bara ett par sekunder är vi framme vid huvudmenyn som presenterar de femtiotal titlar som finns att testa för tillfället. Utbudet är varierat med spel från både Xbox Game Studios och tredjepartstillverkare.

I princip finns alla genrer representerade, vilket gör det enklare att utvärdera vilka spel som gör sig bättre än andra i mobilt format. Framöver ska Xcloud förstås även utöka sitt användningsområde till att inkludera datorer, men just nu är det bara mobilt spelande som gäller. 

Perfekt för den ensamme spelaren…

Om det är något som inger hopp inför framtiden så är det singleplayer-upplevelserna i Xcloud. Oavsett om vi spelar öppenvärldspelet Crackdown 3 eller betydligt mer fartfyllda spel som Devil May Cry 5 sker strömningen utan märkbar fördröjning. Så pass bra att vi ibland glömmer att vi strömmar de stora spelvärldarna direkt från molnet.

Halo 5 Guardians på Xcloud
Foto: Raphael Cano Felix

Givetvis har vi även varit med om stunder där stillsamma spel som Ori and the Blind Forrest inte visat rätt bild för enstaka sekunder. Men allt hänger förstås på vilken sorts uppkoppling du har hemma och Microsoft rekommenderar en 5 GHz-router för optimal strömning.

Ett annat, mindre problem som kan störa vissa är den begränsade bildytan som mobiltelefoner erbjuder. I vårt test använde vi en Sony Xperia Z2 och upplevde att vissa detaljer var svåra att överblicka. Det märktes främst i strategispel som Age of Wonders: Planetfall, där menytexterna var riktigt svåra att läsa.

…men inte lika optimerat för multiplayer

Microsofts egna giganter Halo 5: Guardians och Gears 5 finns ju givetvis med bland testspelen. Och de fungerar väl över förväntan i flerspelarläget, om än inte perfekt. Ibland drar siktet iväg mer än vi planerat. Andra gånger drabbas vi av extremt korta fördröjningar, som dock i tävlingssammanhang leder till att motspelarna får övertaget.

Tekken 7 on Xcloud
Foto: Raphael Cano Felix

Självfallet har detta att göra med att tekniken för respons av kontrollinput inte är fulländad än. Detta särskilt av i tävlingsinriktade Tekken 7 som kräver blixtsnabba reaktioner. Överlag så funkar det, men vi har en lång väg att gå innan strömningsplattformar kan användas för professionella tävlingssammanhang.

En Xbox One på gott och ont

Ett inslag som däremot imponerat stort på oss är själva synkningen av sparfilmer mellan Xbox One och Xcloud. Har du tidigare spelat ett av de tillgängliga Xcloud-spelen på din Xbox One kan du med andra ord fortsätta exakt där du lämnade spelet sist. Och det är egentligen inte så konstigt med tanke på att Microsofts strömningstjänst är baserad på just Xbox One.

Forza Horizon 4 on Xcloud
Foto: Raphael Cano Felix

Det innebär förstås att du inte heller kan vara inloggad på två enheter samtidigt. Något som vi plågsamt blev påminda om mitt under en spelsession, när vi råkade starta vår Xbox One. Då upphörde Xcloud-strömningen direkt med hänvisning till att vår användare loggats in på en annan enhet.

En annan punkt som inte riktigt är känd ännu är huruvida det alltid kommer att vara Xbox One-spel som strömmas, eller om det finns möjlighet till ännu bättre prestanda för spelen i framtiden. Just den detaljen uppskattade vi med Google Stadia – att vi kan få en superskarp och högpresterande version av exempelvis Doom Eternal utan att äga en konsol eller monsterdator.

Bådar gott inför framtiden

Men här och nu känns Xcloud som en tjänst att räkna med i framtiden. Vi längtar förstås till att få testa den på fler utlovade plattformar, som IOS. Dessutom har Microsoft utlovat stöd för ännu fler handkontroller, bland andra konkurrenten Sonys egen Dual Shock 4.

Om Microsoft dessutom behåller prenumerationsmodellen från Xbox Gamepass kan Xcloud mycket väl bli den tjänst som får strömningstvivlare att ge det nya mediet en välförtjänt chans.