I somras lanserade DJI sin smarta, radiostyrda robot Robomaster S1 i USA. Med 31 olika sensorer, full hd-kamera och avancerad mjukvara som inte bara lånar funktioner som ansiktsigenkänning och spårning från företagets populära drönarserie Mavic, utan dessutom låter användaren programmera egna scheman i Python, såg den ut att vara den optimala leksaken.

Förutom att kunna användas i utbilningssyfte för blivande kodare kommer Robomaster även med flera spellägen och en kulsputa som skjuter mjuka gelébollar på motståndare.

Nu släpper DJI Robomaster S1 även på den europeiska marknaden. Samtidigt passade företaget på att avslöja att en mjukvaruuppdatering är på väg. Här kommer användaren få ännu fler lägen att leka med, såsom ett nytt capture the flag-aktigt spelläge, en ny dashboard och möjlighet att programmera Robomaster att bli mer självkörande. I slutet av november kommer även mjukvaran stöda Mac.

DJI Robomaster S1

M3 var på plats och fick testköra Robomaster S1. Vi fick möjlighet att testa ett race-läge där målet var att scanna av skyltar i rätt ordning på kortast tid, samt en mer klassisk tank-tävling där vi sköt gelébollar åt höger och vänster på våra motståndare.

Även om vi har svårt att försvara ett så högt pris för en leksak kan vi intyga att det onekligen var ruskigt underhållande att sladda omkring med Robomaster S1, även för de som inte primärt är intresserade av att lära sig koda.

Robomaster S1 finns inte tillgänglig hos några svenska återförsäljare i skrivande stund, men har ett europeiskt pris på 549 euro (cirka 5 900 kronor) och går att beställa från DJI:s hemsida redan nu. Accessoarer såsom gamepad, gelébollar och extrabatteri köps separat.