Det mullrar ordentligt när vi startar bilen en solig och varm dag i juni och det är svårt att hålla tillbaka leendet när vi fäller bak sufletten. BMW:s M850i xDrive Cabriolet är i våra ögon extremt snygg utvändigt och när vi sätter oss tillrätta i de skålade stolarna fram, givetvis ventilerade och med varmluftsfläkt i nackkudden, inser vi att tillverkaren inte snålat på några detaljer.

Muskler och elegans

"Kör försiktigt", uppmanas vi av BMW:s kontaktperson när vi hämtar upp bilen, och med 530 hästar under huven inser vi snabbt att här finns brutalt med kraft. Men bilen känns ändå inte otyglad på något sätt. Här finns flera olika körlägen att växla mellan, som du delvis kan anpassa.

I komfortläget beter sig M850i ganska städat så länge du inte trycker gaspedalen i botten, men i Sport plus-läget öppnas spjällen och bilen väljer lägre växel direkt. Detta resulterar föga förvånande i mäktigare motorljud, snabbare gasrespons och en del härliga avgasknallar när vi släpper på gasen.

Test BMW 850 cab

Bilen är till stor del byggd av lättmetall och kolfibermaterial, och tyngpunkten är låg. Väghållningen är överlag suveränt bra och det är en fröjd att susa fram på slingriga vägar där M850i får briljera i kurvtagningen. Styrningen är väldigt precis och som förare har du hela tiden full kontroll på läget. Vi inser snabbt att det inte kommer att bli enkelt att lämna tillbaka den här bilen och återgå till en vanlig, trött kombi...

Trådlös Carplay

MMI:t i bilen är modernt och lättanvänt, och när du placerar din Iphone på laddplattan framför växelspaken (givetvis med knopp av kristall) får du frågan om du vill ansluta med Carplay trådlöst.

Skärmen i mittkonsollen är skarp och fin och du väljer om du vill styra MMI:t med touch eller med den klassiska ringkontrollen bakom växelspaken. Båda varianterna har sina fördelar.

Mätarklustret är digitalt och vyn växlar när vi byter körläge. Här visas även kartan subtilt i bakgrunden, samt annan information som du kan välja att anpassa. Snyggt och smart. Bilen har även en Heads up-display som är riktigt skarp och fin, och du kan justera vilken information du vill placera här, ljusstyrka, höjd med mera.

Test BMW 850 cab
Att fälla taket på bilen är superenkelt.

Att fälla taket på bilen är enkelt, du håller in en knapp och hela momentet går på cirka 15 sekunder. Och du kan göra detta medan du kör i upp till 50 km/h. Bagageutrymmet har en avgränsare som måste stå i ett visst läge om du ska fälla taket, i annat fall spärras funktionen medan du får lite bättre lastmöjlighet. Denna är ändå hårt begränsad, framför allt på höjden.

Samma sak gäller baksätet, här är benutrymmet i stort sett obefintligt om du som sitter fram inte är väldigt kort och skjuter fram stolen ordentligt. Passagerare bak bör heller inte vara alltför långa om du kör med tak, och kör du nedcabbat hamnar man direkt i vinddraget vilket också blir jobbigt i längden. Det här är helt enkelt en bil för 2 personer.

Påkostad och förhållandevis bra isolerad

Testbilen är utrustad med en ljudanläggning från Bowers & Wilkins och det låter riktigt bra när vi spelar musik. Största begränsningen här är att det är en cabriolet, vilket naturligtvis inte ger dig samma förutsättningar till ljudisolation, oavsett om du har taket uppfällt eller inte. Vi upplevde dock att bilen, med taket på, är bättre på att isolera väg- och vindljud när vi kör, jämfört med andra cabbar vi testat nyligen. Det mesta som läcker in är motorljudet om vi kör i Sport-läge, och det är ju inte direkt störande.

Test BMW 850 cab

BMW M850i har en mjuk och smidig adaptiv farthållare samt lane assist-funktion. Dessa styrs med knappar på vänster sida på ratten och bilen håller dig i mitten av vägen genom att subtilt hjälpa till att styra när det behövs. Bilen tror dock ibland att vi släppt ratten, trots att vi inte gjort så, vilket gör att vi ibland måste greppa till lite för att släcka varningen.

Här finns också bra skyltavläsning, kollisionsvarnare, auto-stopp och mycket mer. Och kamerorna runt bilen är till stor hjälp när du parkerar, något som är väldigt bra då det är lite svårt att hålla koll eftersom du sitter lågt.

Test BMW 850 cab
Baksätet erbjuder inte speciellt mycket benutrymme om inte du som sitter fram är väldigt kort.

Den stora frågan när det gäller M850i är om det höga priset är motiverat. Om du i första hand är ute efter en schysst cab med lite sportig känsla, då finns helt klart betydligt mer prisvärda alternativ. Den här bilen är en utpräglad lyxbil, med extrem motor, sportiga köregenskaper och minimalt med utrymme för fler än två passagerare, och i det nischade segmentet känns den helt rätt.

Du kan lätt få upp soppaförbrukningen till jobbigt höga nivåer, men vi testade även bilen under en långkörning på 45 mil och lyckades hålla ned förbrukningen en bit under en liter per mil, i Eco-läget.

Test BMW 850 cab

Omdöme

BMW M850i är en riktigt trevlig cab på många sätt. Körglädjen är svårslagen, kvalitetskänslan genomgående hög och förutom att bilen är sportig och snygg bjuder den på det mesta vi kan tänka oss när det gäller modern teknik och smarta förarhjälpmedel.

plus

Motorn och väghållningen
Lyxig och påkostad inredning
Modernt MMI och bra förarhjälpmedel

minus

Prislappen
Baksäte och bagageutrymme

Specifikationer BMW M850i xDrive Cabriolet

Tillverkare: BMW
Testad: Juni 2019
Pris: från 1 303 000 kronor
Motor: V8, 4,4 liter, 530 hk
Drivning: 4-hjulsdrift
Växellåda: Steptronic, 8 vxl
Prestanda: 0-100 km/h på 3,9 sek
Bränsleförbrukning (enl BMW): 0,99 l/mil blandad körning
CO2-utsläpp: 229 gram/km
Miljöklass: EU6dtemp

Betyg 8 av 10