Från Nintendo-magasinet till Super Power, Super Play, Reset, Level – och nu det retro-osande pixelspelet 198X. För alla som har följt tidningens alla former är det en lika logisk som väntad väg att gå för flera av de mest långvariga redaktionsmedlemmarna. Med hjälp av mer vana artister och utvecklare har de skapat 198X, ett spel vill berätta om uppväxten i en svunnen era.

198x final fight

Fem i ett
Banka skiten ur hiphoppare i bästa Street of Rage-stil, hoppa in i ett Gradius-liknande rymdskepp och meja ner futuristiska pixlar på löpande band. Stig därefter in i en stilig 80-talsglassig sportbil och gasa i full fart mot den neonklädda staden, för att sedan i rollen som en dödlig ninja rusa igenom knixiga banor likt en blandning av Strider och Shinobi. Avslutningsvis bjuds vi på en enkel 3d-labyrint med monster och drakar, ungefär som grottorna i Phantasy Star.

Läs också: E3 2019-analys: De stal showen på trött spelmässa

Det är inte svårt att känna igen vilka spel som arkadspelen i 198X imiterar – inte minst då det är tidlösa klassiker som påverkar spelmediet än idag. Det är inte tal om några raka kopior, men de är tillräckligt lika (och enkla) för att vi genast ska förstå vad som ska göras och hur kontrollen fungerar – på gott och ont. Å ena sidan blir resan tempofylld och varierad, å andra sidan blir den också ytlig och rumphuggen. Inte minst med tanke på hur fasligt kort varje del är.

Inte heller berättelsen når några större höjder. En tonåring som känner sig utanför under hens uppväxt, hittar rätt bland misfits i en nyupptäckt arkadhall. Applicera deppiga monologer så får vi en slätstruken berättelse som i stort sett saknar koppling till de fem arkadspelen.

198X ninja

Pixelperfektion och härliga syntar
Vad som däremot fungerar alldeles ypperligt är presentationen. Oavsett spel är pixelgrafiken en teknisk och designmässig fullträff. Ljud, musik och röstskådespeleriet är om möjligt en ännu större fullträff och speciellt syntmusiken är riktigt örongodis. 198X må bygga på korta imitationer av klassiska titlar, men sett till grafik och ljud slår spelen sina förebilder på fingrarna. Det här är pixelperfektion.

198X racing

Bättre än dåligt
I slutändan lämnar dock 198X en hel del att önska. Det är inte ett dåligt spel – vi skulle till och med kunna säga att det hade varit ett bra spel – om det inte hade varit så kort. De fem arkadspelen som ligger till grund för 198X liknar mest ett smakprov som till och med känns magert jämfört med de Playstation-demoskivor som följde med Super Play på 90-talet.

Läs också: CTR Nitro Fueled: Vacker och utmanande nostalgichock

Vi saknar också någon större relevans av de valda spelen och de genrer som de representerar. Antingen i form av en mer logisk koppling till berättelsen, eller om vi hade fått följa en genres utveckling i snabbformat – likt den humoristiska rollspelsberättelsen Evoland. Nu är det inte mycket mer än en showreel över hur spel såg ut för 30 år sedan.

Men som sagt: spelen är i grunden skapade med stor omsorg. Det är kanske därför vi blir så pass besvikna av 198X. Vi vill helt enkelt ha mer. Mycket, mycket mer.

198X rpg

Omdöme

198X är ett spel skapat av personer som älskade spelmediet under slutet av 80- och början av 90-talet. Det märks, för grafik- och ljudmässigt är 198X en fullkomlig fullträff. De fem spel vi bjuds på är en härlig nostalgikick av bästa sort. Tills de tar slut efter en kvart eller två. Med en total speltid på under två timmar, och inget som helst omspelningsvärde, är 198X ett vackert men extremt tunt paket. Förhoppningsvis löser del två avsaknaden av innehåll, för grunden är det inget fel på.

Specifikationer

Testat: Juli 2019
Genre: Retro
Utvecklare: Hi-Bit Studios
Format: PC (Playstation 4 och Xbox One senare)
Testat på: PC
Pris: 99 kronor

plus

Urläcker pixelgrafik.
Fantastiskt soundtrack.
Välgjorda nyversioner av retrospel.

minus

Extremt kort och utan omspelningsvärde.
Ingen koppling mellan spelen.
Storyn leder ingenstans.

Betyg 5 av 10

Sony PlayStation 4 Slim 500GB Pris vid test: 3180 kr.

Bästa pris just nu: 3046 kr