De senaste dagarna har Facebook haft problem med bilder. Många användare har inte kunnat ladda bilderna som andra delat i Messenger och i vissa fall inte heller profilbilder och andra foton på själva Facebook och Instagram.

Nu rapporterar The Verge att problemen har en intressant bieffekt: De har visat hur Facebooks automatiska taggning av innehållet i bilder fungerar. Taggarna läggs nämligen till i bildernas alt-texter som en tillgänglighetsfunktion (så att användare med nedsatt syn också kan ”se” vad bilderna innehåller).

De flesta av oss läser sällan dessa texter, men när bilderna inte laddar visas alt-texterna istället och vi kan se vad Facebooks ai har hittat. Bilderna kan till exempel ha texter som ”kan innehålla: 1 person, skägg” och ”... 3 personer, personer som ler, personer som står och inomhus”.

Det är okänt om Facebook använder de här automatiska taggarna för något annat än alt-texterna och möjligheten att själv sortera och söka bland bilder. Framför allt är det okänt om de används för att rikta reklam mot användarna. Bilder kan ofta innehålla information som du kanske annars inte har delat med Facebook. The Verge har bett Facebook förtydliga men har i skrivande stund inte fått något svar.