Om Facebook inte fortsätter växa kommer det om bara några årtionden finnas fler profiler från döda människor än levande på plattformen. Det visar en studie från tidigare i år som svensken Carl Öhman, doktorand på Oxford Internet Institute medförfattat, skriver Svt Nyheter.

– Runt slutet av århundradet kommer det ha ackumulerats 1,4 miljarder döda profiler på Facebook. Det är en enorm mängd data vi pratar om. Och 1,4 miljarder är extremt konservativ bedömning. Om Facebook fortsätter att växa i sitt nuvarande tempo och fyller alla de möjliga marknaderna, så kommer det landa på ungefär 4,9 miljarder döda profiler innan 2100, säger Carl Öhman till SVT Nyheter.

Läs också! Så ska Facebook göra det lättare att hedra avlidna

Förutom att det är en viktig etisk fråga – hur skyddar vi de dödas integritet? – är det också en viktig fråga om modern historiebeskrivning. En enda kommersiell aktör äger datan som ”berättar historien om 2000-talet” menar Carl Öhman.

Döda människor innebär också en stor kostnad för plattformen.

– De tjänar pengar på riktad reklam, och döda människor är ju inte konsumenter. Deras nuvarande affärsmodell fungerar inte för en ökande grad av döda användare, säger Carl Öhman till Svt Nyheter.

– Jag kan se att det kommer utvecklas mer sofistikerade metoder för att sörja de döda på Facebook, men det ser inte så snyggt ut att exploatera människors sorgearbete.

Facebook själva har tidigare sagt till Time att man har en ”djup respekt för vår unika position i människors liv, och tar vår roll i diskussionen om arv i den digitala världen på största allvar”.