Depression, ensamhet, att känna sig otillräcklig. Det är sannerligen inga enkla ämnen som den lilla tyska studion Jo-Mei Games väljer att ta sig an i sitt första lite större projekt. Frågan är hur väl de lyckas förmedla känslorna – och om det fungerar i spelform.

sea of solitide bild 1

Mörker och monster

I Sea of Solitude får vi följa Kay, en ung tjej som inledningsvis står helt ensam i en mörk översvämmad stad. Som om inte det vore nog har hon också förvandlats till ett kolsvart monster med glödande röda ögon. Snart visar det sig att vissa personer i Kays närhet också är på plats; bråkande föräldrar, en mobbad bror och en deprimerad vän. Alla i form av jättelika monster.

Läs också: Super Mario Maker 2 låter dig bygga dina drömmars Mario-banor

Monster som Kay vill göra mänskliga igen genom att förstå deras problem och hjälpa dem. Till sin hjälp har hon en ryggsäck som kan suga in mörka tankar (symbolik!), samt en lysande glob och nödsignaler som leder henne på rätt väg framåt. Men vad är rätt väg, och ska Kay bära andras problem på sina axlar?

Storyn berör ofta, men stundtals är det svårt att greppa vad Sea of Solitude egentligen vill förmedla. Ena stunden är berättandet rakt och tydligt, för att i nästa bli abstrakt och mer svårförståeligt. Det leder till att berättelsen aldrig riktigt lyckas greppa tag i oss helt och hållet.

sea of solitide bild 2

Mediokert spelande

Rent spelmässigt knatar vi runt med Kay i oftast mörka, linjära miljöer. Ibland klättrar vi på stegar och ibland gör vi enkla hopp mellan plattformar. I början är också en liten motorbåt en essentiell del av utforskandet, men den får ingen förklaring utan glöms i nästan helt bort under äventyrets sista del.

Oavsett om vi går, springer eller båtar är vägen framåt hårt utstakad. Det enda som lockar till utforskande är flaskor med små meddelanden som är gömda på mer eller mindre synliga platser. Tyvärr har dessa meddelanden sällan någon reell koppling till varken storyn eller platsen de hittas på. I bästa fall bjuds vi det ett par rörande textrader, i sämsta fall är de ett stort ”ok?”.

Samtidigt som Sea of Solitude lämnar en del att önska när det kommer till typiska spelinslag, är det mer avancerat än liknande titlar såsom What Remains of Edith Finch och Gone Home. Positivt på ett sätt, men även negativt eftersom det sker på bekostnad av berättandet.

sea of solitide bild 3

Miljöer lika mystiska som mysiga

Men trots en haltande berättelse och enkelt gameplay lockas vi hela tiden vidare. En stor del av den förtjänsten ska tillskrivas miljöerna. Skrämmande skolkorridorer och mörka översvämmade gator möter gnistrande snö och färgsprakande paradisöar. Vart vi än är för stunden hänförs vi av de vackra omgivningarna. Speciellt de områden som sprudlar av färg, vilket gör det lite tråkigt att större delen av äventyret utspelar sig ett färglöst mörker.

sea of solitide bild 4

Omdöme

Sea of Solitude är i första hand en berättelse om depression och ensamhet, men även om hopp och styrkan i att lita på sig själv. Svåra ämnen som utvecklaren Jo-Mei Games många gånger lyckas förmedla på ett utmärkt sätt. Tyvärr misslyckas de nästan lika ofta med sitt berättande och flera delar känns osammanhängande. Att äventyret är mediokert rent spelmässigt gör inte saken bättre.

Men trots den svajande upplevelsen kan vi inte sluta spela förrän Kay har rett ut sina problem. Dels för att berättelsen hela tiden lyckas locka oss vidare, dels för att äventyret är lagom långt (kort) och inte ger tid för bristerna att ta överhanden. Sea of Solitude är helt enkelt en gripande men ojämn resa som ändå är värd att ta.


Fakta Sea of Solitude
Testat: Juli 2019.
Genre: Äventyr.
Utvecklare: Jo-Mei Games.
Utgivare: Electronic Arts.
Releasedatum: Ute nu.
Plattform: Playstation 4, Xbox One, PC.
Testat på: Xbox One X.
Pris: 199 kronor.

plus

Vackra miljöer
Flera minnesvärda sekvenser
Lagom långt

minus

Ojämn berättelse som inte når ända fram
Spelmässigt repetitivt
Meningslösa bonusföremål att samla

Betyg 7 av 10

Sea of Solitude (PS4) Pris vid test: 399 kr.

Bästa pris just nu: 304 kr