Att susa fram på en batteridriven elscooter utan direkta utsläpp kan verka som ett bra alternativ till att ta bilen eller bussen, men en ny studie utförd vid North Carolina State University att den bilden behöver bli lite mer nyanserad.

Medan elscootrar från Voi, Lime, Tier och liknande inte har några direkta utsläpp, blir kalkylen lite smutsigare när en livscykelanalys av tranportslaget görs, rapporterar The Verge. Det vill säga alla utsläpp som genereras av en elscooter, inkluderat tillverkning, användning och underhåll av tjänsten.

Studien, som är utförd i USA, visar att elsparkcyklarna föga förvånande bidrar med utsläpp under exempelvis tillverkningen av de batterier som sitter i scootrarna, det aluminium de är tillverkade av, och transporterna som krävs för att underhålla och ladda scootrarna.

En elscooter släpper, med hela livscykeln medräknad, ut ungefär 200 gram koldioxid per 1,6 kilometer (en mile). Det fortfarande ett bättre alternativ än att åka bil, då en genomsnittlig bil släpper ut ungefär 400 gram koldioxid per 1,6 kilometer, sett till hela livscykeln.

Att åka en dieseldriven buss längs en vältrafikerad linje orsakar mindre utsläpp än elscootern. Bäst är att gå eller cykla istället. Även en elcykel orsakar lägre utsläpp.

Andra studier har visat att bara var tredje elscooterfärd i USA ersätter en bilresa. Hälften av användarna sade sig annars skulle ha gått eller cyklat istället. Elva procent skulle ha valt kollektivtrafik, och sju procent skulle ha stannat hemma.

Boven är inte så mycket den el som batterierna behöver, utan exempelvis de utsläpp som de frilansande ”laddare” orsakar när de många gånger åker runt med bil över hela städer för att plocka upp och ladda sparkcyklarna.

Scootrarnas hållbarhet är en annan faktor. Skulle företagen få varje elscooter att hålla åtminstone två år skulle det bättra på miljökalkylen rejält.