Storasyskonet Ford F150 har sedan länge erbjudits i Raptor-utförande, det vill säga en tuffare och mer stryktålig version som optimerats för offroadkörning och riktigt tuffa tag. Nu kommer även Ford Ranger, vår Europeiska pickup från Ford, i Raptorvariant. M3 var först ut i Sverige med att testa den under en vecka i juli på svenska vägar.

Den nya pickupen är brutal utseendemässigt, även jämfört med en upphottad variant av vanliga Ranger med Raptorfront och höjt chassi. Nya Ford Ranger Raptor är 160 mm bredare (150 mm större spårbredd), den är högre (46 mm bättre markfrigång) och med nya skärmbreddare och maffiga offroad-hjul ger den ett bastant intryck. Men bilen har även en hel del nyheter under huven.

Test Ford Ranger Raptor
En markant skillnad mellan en vanlig Ranger och Raptor-versionen är hjulen.

Motorn i testbilen är en 4-cylindrig diesel på 213 hästar, och den känns inte märkbart piggare än den 5-cylindriga modell som sitter i den 2018 års Ford Ranger vi körde samtidigt under testets gång. Den nya växellådan märks dock direkt, det är samma 10-växlars automatlåda som i Ford F150, och den jobbar väldigt mjukt och följsamt.

Testbilen går ganska tyst och bränsleförbrukningen snittade på 1,2 liter per mil under testveckan, vilket är okej men ändå ett par deciliter mer än en 5-cylingrig Ranger Wildtrak i 3-litersversion.

Läs även: Stort test av 8 pickuper

Där vi märker störst skillnad mot en vanlig Ford Ranger är fjädringen. Raptor-modellen går betydligt mjukare och inte alls lika stötigt som föregångaren, bland annat tack vare spiralfjädrar bak. Det här är skönt under landsvägskörning, men ännu mer imponerande på dåliga skogsvägar. Vi hittar några riktigt dåliga småvägar att utmana bilen med och det känns verkligen att Ford Ranger Raptor är gjord för det här. Att flyga fram i terrängen utan att bromsa in för ojämnheter i vägen.

Test Ford Ranger Raptor
Baksätet är förhållandevis bekvämt och rymligt jämfört med andra mellanstora pickuper.

Invändigt skiljer sig Raptor-versionen en del från en standard Ford Ranger. Klädseln är ny, stolarna lite skålade och överlag mjukare och bekvämare och här finns numera paddlar bakom ratten för manuell växling. Den delvis digitala mätaren känns som en miniversion av den i F150, och givetvis möts vi av den animerade "Built Ford tough"-loggan och Raptorlogga på displayen i mittkonsollen när vi startar bilen. Annars är det samma Ford Sync 3-system, som börjar kännas lite gammalt nu.

Olika körlägen beroende på underlag

Fords Terrain Management-system är unikt i den här bilen och det finns sex olika körlägen att välja mellan för olika underlag. Inklusive ett Baja-läge som är optimerat för dig som vill köra fort på dåligt underlag, där bilen verkligen får briljera.

Du väljer enkelt körläge medan du kör. Detta sköts med knappar på höger sida ratten (knappar som på en vanlig Ford Ranger styr telefon och mediauppspelning) och givetvis har bilen både lågväxel och diffspärr, liksom Ranger Wildtrak. Fyrhjulsdriften är dock inte permanent som i Volkswagen Amarok – här måste du själv växla med ett litet vred.

Mindre roligt är att den adaptiva farthållaren har fått ge vika, något som är lite trist när vi bränner mil på landsväg. Den här bilen har nämligen inga sensorer fram, vilket gör att du behöver ha lite koll på bilen när du parkerar.

Test Ford Ranger Raptor

Missa inte: M3 testar Ford F150

En annan nackdel som du bör vara medveten om är att den här bilen inte är gjord för att lasta och dra lika mycket som en vanlig Ford Ranger. Maximalt 620 kilo får du lasta på flaket, mot drygt ett ton i standard-Rangern, och du får "bara" dra 2 500 kilo.

Test Ford Ranger Raptor
Rolltop-lösningen från Mountain Top är smidig och även lasthållare ingår i paketet.

Prislappen är avsevärt högre än hos en vanlig Ford Ranger, men så är det heller inte samma bil varken till det yttre eller under huven. Om du vill biffa upp din standardpickup med feta offroadhjul, skärmbreddare, en höjningssats, rolltop med mera drar det snabbt iväg prismässigt, och i Fords fall får du ändå leva med bladfjädring och omodern växellåda.

Däremot gissar vi att det är en väldigt begränsad skara poteniella köpare som finner den här bilen intressant, eftersom den är nischad i ett redan nischat segment. Och du får en importerad F150 för samma pengar (dock ej Raptor). I andra delar av världen lär den nog sälja bra medan den här i Sverige troligtvis mer kommer att fungera som varumärkesbyggare till Ford transportbilar.

Test Ford Ranger Raptor

M3 rekommenderarOmdöme

Efter en vecka med nya Ford Ranger Raptor är det inte speciellt kul att gå tillbaka till vanliga Rangern. Den här bilen är brutal, både utseendemässigt och när det gäller att hantera svåra vägar och terräng, men det är nog svårt för många att hitta argumeten till att köpa den. Men om du älskar pickuper och inte kan eller vill gå upp till fullstora modeller, då spelar Ford Ranger Raptor i en egen liga.

plus

Komforten på dåligt underlag.
Tar sig fram överallt.
Snygg och påkostad.
Växellådan.

minus

Begränsad drag- och lastförmåga.
Ingen adaptiv farthållare.
Prislappen.

Fakta Ford Ranger Raptor

Tillverkare: Ford
Pris testbil: 597 950 kr
Motor: Biturbo diesel, 213 hk
Växellåda: 10-växlars automat
Vridmoment: 500 Nm
Max lastvikt: 620 kg
Max dragvikt: 2 500 kg
Miljöklass: Euro 6.2

Betyg 8 av 10