Det finns bilar och sedan finns det körmaskiner skapta för en körsupplevelse som heter duga. BMW Z4 tillhör utan tvekan den sistnämnda kategorin och frågan är om inte det här är sommarens hetaste bilmodell alla kategorier. Som nyss urstigen ur detta muskelpaket har undertecknad kanske inte en helt objektiv åsikt i frågan och det finns säkert en och annan som vill tvista om saken.

För visst, en tvåsitsig roadster är långt ifrån en praktisk bil. Den är allt som oftast trång och knepig att ta sig i och ur. Ljudisoleringen lämnar ofta en del att önska och bagageutrymmet på ett par hundra liter sväljer på sin höjd en weekend-väska eller två.

Men så är det ju det här med känslor.

BMW Z4
En roadster som faktiskt ser bra ut även med tygsuffletten uppe.

Brutalt snygg

Och nya BMW Z4 är onekligen en vacker skapelse att vila ögonen på oavsett om taket är fällt eller inte. Efter en veckas körning vågar vi även påstå att designen tilltalar de flesta, oavsett kön eller ålder. Den ”går hem i stugorna” och det är lätt att förstå varför.

Denna tredje generation av Z4 går under beteckningen G29 och kommer med tre motoralternativ. Högst upp i näringskedjan tronar denna M40i som drivs av en rak, 6-cylindrig Twinpower Turbo-bensinmotor med tre liters cylindervolym som matar hela 340 hästkrafter via bakhjulen ner i backen och skickar iväg ekipaget från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder. Mellanmodellen sDrive 30i har en fyrcylindrig bensinare på två liter och turbo på 258 hästkrafter följt av sDrive 20i där effekten i samma motor reducerats till 197 hästkrafter.

BMW Z4

Sportig kostym

Exteriört utmärker sig M40i bland annat med ett Aerodynamikpaket med M-specifik frontspoiler, nedre bakspoiler och tröskelbreddare i karossens färg. De annars blänkande njurarna i aluminium och högglansinfattning har här ersatts med en gråmetallic design med svart inramning. M-emblem på höger och vänster sida liksom de blålackerade bromsoken är ytterligare detaljer som skvallrar om att just M40i är vassast i familjen.

BMW X4 M40i

Liknande sportiga detaljer hittar vi även i den inbjudande kupén. Alltifrån de hårt kramande sportstolarna och ljusblå och röda sömmar i säkerhetsbältet till speciella instegslister. Formspråket följer den redan intrampande stigen som lanserats i exempelvis nya X5:an, 3-serien och den nyligen presenterade 1-serien. En bred mittkonsol skiljer framsätena åt och under armstödet hittar vi två mugghållare samt ett litet förvaringsutrymme.

Trådlös laddning av mobiltelefonen, induktionsplattan liksom en usb-ingång är placerad strax framför växelspaken. Även snabbvalsknapparna för respektive undermeny, de olika körlägena samt styrdonet för att navigera i menysystemet liksom knappen för att fälla taket, är logiskt placerade mellan stolarna.

Med det senaste i teknikväg

BMW Z4 har givetvis begåvats med BMW:s senaste MMI (7.0) vilket även innefattar det nya digitala mätarklustret på en 12,3 tum stor skärm bakom ratten som är uppdelad i tre delar. Den vänstra delen är en dedikerad hastighetsmätare, i mitten kartfunktion och på den högra sidan kan du välja mellan att inramat av varvmätaren få information om aktuell mediauppspelning, effekt, färddator med mera.

Systemet är inte lika anpassningsbart som i exempelvis Audis eller Mercedes motsvarigheter, men ger en bra överblick och är kanske framförallt riktigt snyggt. 

BMW Z4
Även Z4 har numera BMW:s senaste digitala instrumentkluster.

Den 10,25 tum stora informationsdisplayen med pekskärmsfunktion har det nya menysystemet som vi gillar skarpt. I vänsterkant finns undermenyerna tydligt markerade i stapelform. Via styrdonet bläddrar du mellan de stora ikonerna för respektive funktion och det går att både lägga till och ta bort olika widgets beroende på dina egna behov eller önskemål.

Tyvärr finns ännu inte en dedikerad Spotify-app, men enligt BMW kommer den inom kort att lanseras (troligtvis efter årsskiftet). Huruvida den enkelt laddas ner via molntjänsten eller kräver ett verkstadsbesök återstår att se.

Full access till bilen via din smartphone

Bilen är tidsenligt konstant uppkopplad och via appen BMW Connected kan du på distans lokalisera och styra vissa av bilens funktioner med din smartphone eller kompatibel smartklocka. Du kan till och med använda mobilen som digital nyckel för att låsa upp och starta bilen samt dela ut rättigheter till andra, exempelvis andra familjemedlemmar eller dina vänners telefoner. Smart och användbart!

BMW Z4 test

En inbyggd röstassistent finns också. Den aktiveras genom att säga ”Hello BMW” och du kan därefter ge systemet olika anmaningar eller ställa frågor, exempelvis om vädret på resmålet. Skulle aktiveringsfrasen inte passa kan du ändra den till något annat, exempelvis ”Hello M3”, och överlag upplever vi att systemet agerar både snabbt och korrekt. Synd bara att stöd för svenska språket än så länge saknas…

Aktiv körning i fokus

Från förarplatsen har du en fin överblick över interiören och samtliga knappar och reglage är lätta att nå utan att du behöver sträcka ut armarna alltför långt. Fokus ligger på körningen, och att det är en aktiv sådan bilen frestar med råder det ingen tvekan om.

Värre är det med sikten runt om bilen. De breda a-stolparna stjäl en hel del av synfältet och bakåt har du endast den lilla bakrutan att spana ut igenom. Parkeringssensorerna känns med andra ord som en nödvändighet, men vi hade ännu hellre sett en kamerabaserad lösning.

M3 testar BMW Z4 M40i

Att kalla Z4:an bekväm eller komfortabel ska närmast ses som en förolämpning. Den här kärran kräver konstant uppmärksamhet från sin förare, till viss del för att den är markant spårkänslig vilket kräver en hel del korrigeringar. Men samtidigt är den direkta och känsliga styrningen tilltalande. Närvaron och kontakten med underlaget är total och som förare måste du hela tiden vara på tårna.

Den åttastegade Steptronic-lådan i kombination med det adaptiva M-chassit inbjuder till aktiv körning och vill du ha riktigt kul väljer du körläget Sport+ där antispinnsystemet är mer förlåtande och tillåter en hel del hjulspinn.

Omdöme

BMW Z4 M40i är en av de mest underhållande bilar vi kört under 2019 och det är just köregenskaperna som lämnar det mest bestående intrycket – liksom det magiska motorljudet, en nog så viktig detalj när det gäller sportbilar.

Den har alla moderna förarhjälpmedel, konstant uppkoppling liksom ett kompetent MMI med tillhörande ljudsystem. Spårkänsligheten samt medioker ljudisolering mot ett monotont däckljud är de enda egentliga irritationsmomenten vi kan komma på. BMW:s gamla slogan ”The ultimate driving machine” känns helrätt i sammanhanget.
M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: Z4 M40i
Testad: augusti 2019
Tillverkare: BMW
Pris från: 636 400 kronor
Motor: 6-cylindrig bensinmotor med 340 hk vid 5000-6500 varv/min
Max vridmoment: 500 Nm vid 1600-4500 varv/min
Kraftöverföring: 8-växlad Steptronic-låda.
Prestanda: 0 - 100 km/h på 4,5 sek
Bagagevolym: 281 liter
Skatt/år: 7046 kronor
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 8,5-8,4 l/100km
CO2-utsläpp: 193-191 g/km

plus

Drivlina och köregenskaper.
Brutalt snygg design.
Kompetent MMI.

minus

Ljudisoleringen.
Vi väntar otåligt på en dedikerad Spotify-app.
Röststyrningen saknar stöd för svenska.

Betyg 9 av 10