Volvo S60 i 2019 års modell är den första bilen från tillverkaren som byggs i den nya fabriken i South Carolina, USA. Bilen är främst framtagen för den amerikanska marknaden och andra länder där sedanmodeller är populära, medan målgruppen här i kombi-Sverige är betydligt mer begränsad.

Bilen vi har testat är en T5:a med bensinmotor, och faktum är att Volvo inte kommer att erbjuda nya S60 i dieselutförande. Däremot kommer en T6 AWD och en T8 Polestar Engineered-modell.

Snygg och påkostad

Bilen vi hämtar upp i Kista en solig augustimorgon är riktigt läcker, här finns en hel del påkostad extrautrustning och R-line-paket. Det är tydligt att Volvo vill ge sig in i ett segment där BMW, Audi, Mercedes och till viss del Lexus fått rumstera ganska ensamma sedan en tid tillbaka med sportiga sedaner i mellanklassen. Och även om det i Sverige är en ganska nischad marknad ser det helt annorlunda ut i exempelvis USA och Kina, två marknader som Volvo storsatsar på.

Läs även: Bästa kombi – vi testar de populäraste modellerna

Testbilen ligger på strax över en halv miljon, men när du börjar bygga din S60 startar prislappen på "bara" 398 900 kronor. Så vad får du för pengarna?

Test Volvo S60 2019
Bilen bjuder på härlig rymd för storleken och förarmiljön är både inbjudande och genomtänkt.

Direkt när vi kliver in i bilen märker vi att nya S60 är påkostad. Stolarna är bekväma med förlängningsbart lårstöd, material och reglage känns robust samtidigt som varje detalj är snyggt designad och det härliga panoramaglastaket ger rymd.

Skärmen i mittkonsollen känner vi igen från andra Volvomodeller, även om det har några år på nacken nu är det både lättanvänt och ger dig många funktioner och inställningsmöjligheter.

Baksätet är inte lika rymligt och här är av naturliga skäl takhöjden för passagerarna ganska begränsat. Lite längre personer kan få sitta med hjässan direkt mot taklinern.

S60 är ingen storlastare men om du inte ska ut på långresa klarar du dig långt, och Volvo har byggt in ett par dolda krokar i övre delen av utrymmet där du enkelt kan fästa matkassarna när du varit och storhandlat. Smart!

Test Volvo S60 2019
Det är smidigt med en dedikerad Spotify-app.

Hur är då nya S60 att köra? Ovanligt rolig för att vara en Volvo. Trots att det här är det klenaste motoralternativet finns ordentligt med muskler under huven, men bilen reagerar inte blixtsnabbt på gaspådrag utan det finns här en fördröjning som förtar lite av körglädjen och kontrollkänslan.

Väghållningen är dock riktigt fin och styrningen precis. Vi snackar inte körglädje à la BMW 3-serien, men inte heller långt ifrån. Automatlådan gör ett bra jobb med att snabbt lägga i rätt växel, och om du vill pressa bilen ordentligt kan du använda paddlarna bakom ratten.

Test Volvo S60 2019
Nya S60 är riktigt snygg och det är tydligt att Volvo vill ge sig in i samma segment som Audi A4 och BMW:s 3-serie med en sportigare coupé-modell.

Varje gång vi startar bilen ser vi på den digitala instrumentpanelen bakom ratten hur de olika säkerhetssystemen startas upp och kontrolleras. Och det är ett gäng olika funktioner som dessutom fungerar ypperligt bra. När vi backar ut från en parkeringsplats håller S60 stenkoll på hinder som dyker upp från sidorna och när en bil framför oss tvärbromsar eller ska svänga tvärt varnar bilen och förbereder panikbromsfunktionen.

Smidig att parkera

Parkeringshjälpen fungerar riktigt bra, med kameror runt om hela bilen och möjligheter att skräddarsy exakt vad vi vill se på skärmen i mittkonsollen. Birds-eye-vyn har inte Volvo fått till helt hundraprocentigt, men kombinationen skarpa kamerabilder, visuella färgmarkerade varningsindikatorer och ljudsignaler gör att det är svårt att ställa till det när vi parkerar.

Test Volvo S60 2019

För att koppla upp bilen mot internet använder du antingen den inbyggda sim-platsen eller din anslutna smartphone, sedan kan du bland annat utnyttja apparna efter en sidosvepning från startskärmen. Volvo är en av få biltillverkare som har en egen dedikerad Spotify-app som vi uppskattar, och även mobilappen "Min Volvo" är bra och låter dig få full koll på bilen på distans.

Test Volvo S60 2019
S60 bjuder påen liten touchpanel bak där du kan justera fläktstyrka och aktivera stolsvärme.

Andra saker vi gillar med nya S60 är ljudanläggningen, men om den är värd det höga priset jämfört med instegspaketet från Harman är tveksamt. Den lilla centerhögtalaren som sticker upp i mitten av instrumentbrädan känns sådär designmässigt.

Från rattknapparna kan du aktivera Pilot Assist-läget där den adaptiva farthållaren tillsammans med aktiv Lane Assist hjälper dig med körningen, och Volvo är riktigt bra på det här. Bilen hålls verkligen i mitten av filen och hastigheten justeras mot framförvarande fordon väldigt mjukt och följsamt.

Test Volvo S60 2019

M3 rekommenderarOmdöme

Nya S60 är inte billig, men den är både snygg och påkostad och samtidigt härlig att köra. I ett nischat segment som detta tror vi inte att vi kommer att få se så jättemånga S60 av 2019 års modell rulla på svenska vägar. Detta trots att Volvo tagit fram en modell som absolut kan ge de tyska konkurrenterna en god match, framför allt tack vare alla bra säkerhetsfunktioner och hjälpmedel. Vi hade dock föredragit AWD inför kommande vintersäsong för ännu mer trygghet på vägen.

Läs även: Vi testar Volvo V60

Fakta Volvo S60 T5

Tillverkare: Volvo
Pris: Från 398 900 kr
Pris testbil: 506 270 kr
Motor: T5, 2-liters fyrcylingdring bensin (turbo), 250 hk
Växellåda: 8-stegad automat
Drivning: Framhjulsdrift
Vridmoment: 350 Nm vid 1800-4800 RPM
Prestanda: 0-100 km/h på 6,7 sek
Toppfart: 230 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 0,72-0,81 l/mil (WLTP-cykeln)
CO2-utsläpp: 155 g/km
Miljöklass: Euro 6d-Temp

plus

Snygg och påkostad
Kul att köra
Bra funktioner och hjälpmedel

minus

Förhållandsevis dyr
Endast framhjulsdrift (testbilen)

Betyg 8 av 10