Testat spel: Monster Hunter World: Iceborne
Pris (inkl. huvudspel och expansion): PS4: 531 kronor hos Proshop. Xbox: 531 kronor hos Proshop.

Knak. Skamset tittar vi ned på Dual Shock-handkontrollen som spruckit i ena kanten och nu blottar sitt innanmäte. En frenetisk strid mot det första nytillskottet i Monster Hunter World-expansionens fiendeflora har just kostat oss 700 kronor – och en timme av vårt liv. Det är just förtvivlan över att inte ha kommit någonstans – kombinerad med spänningen som släpper på en millisekund när vår protagonist segnar ned på marken – som gör att händerna liksom vrider lite för hårt runt kontrollen.

Få spel har lika djupa känslomässiga toppar och dalar som de i Capcoms Monster Hunter-serie. Att dyka in i Iceborne utan att ha nött slutbossarna i huvudspelet och samlat på sig den bästa utrustningen är att be om däng. Eftersom spelet inte lanserats finns det heller inga Youtube-guider eller andra spelare som kan komma till undsättning när våra frustrerade skrik ekar över de istäckta vidderna i Hoarfrost Reach.

Capcoms monstruösa framgångssaga

När Monster Hunter World, det femte spelet i raden om vi räknar bort spin-offs, släpptes i början av 2018 nådde Capcom för första gången ut till den riktigt breda publiken med sin djurplågarsimulator. Konceptet är lika enkelt som vanebildande: Spåra fantastiska monster, slå ihjäl dem med valfritt vapen och bygg föremål av deras ben, svansar, näbbar och klor som gör det lättare att bringa ned nästa fiende. Rinse and repeat – gärna tillsammans med andra.

Naturligtvis blev det tal om en expansion, och Iceborne är ingen futtig sådan. Här introduceras ett stort antal nya monster, vapen och funktioner med olika användningsgrad. Storyn från huvudspelet driver vidare och för oss till nya platser: högkvarteret Seliana och så Hoarfrost Reach, där vi möter mer än ett halvdussin nya monster och måste dricka heta brygder för att inte dräneras på livskraft av den bitande kylan.

Monster Hunter World: Iceborne
Hoarfrost Reach är kallt och ogästvänligt. Tur att du har din Palico-kompis.

Hoarfrost Reach i sig är en stor, intressant zon att leka runt i. Vi tvingas ta hänsyn till omgivningen på nya sätt för att få ut mesta möjliga av våra ansträngningar. Laviner kan överraska och skapa nya slagfält på ett ögonblick. Att pulsa genom snön går frustrerande långsamt och ångande, underjordiska gejsrar kan kasta oss högt upp i luften, vilket den sluge jägaren snabbt lär sig utnyttja till sin fördel.

Även Astera och resten av områdena som vi kuvade i World blir skådeplats för nya möten och strider mot såväl nya som välbekanta lufsar. Just när vi börjat tröttna på snömodd och pälsklädda mini-mammutar skickas vi tillbaka till ett mer tempererat klimat för att jaga exotiska varianter av Pukei-Pukeis och Paolumus vi trodde att vi kunde vid det här laget. Sedan tillbaka igen för att återuppta jakten på expansionens ärkenemesis: isdraken (?) Velkhana som hotar både ekosystem och hela samhällen med sin blotta existens.

Mer av allt – på gott och ont

Capcom lovade en massiv expansion, och det var precis vad vi fick. De senaste veckorna har vi suttit mer än 30 timmar med det nya innehållet och känner oss långt ifrån mätta. Det dröjer inte länge innan vi får tag på mer kraftfull utrustning som utklassar vårt numera dassiga inventarie från originalspelet, vilket i sin tur gör påföljande monsterfighter långt mer överkomliga.

De nya kreatur vi stöter på är utmanande och roliga att tampas med. Variationen haltar dock i vissa avseenden. En del monster är mer eller mindre kopior av tidigare bekantskaper – men med någon ny färdighet, färgteckning och utpräglad svaghet mot exempelvis is- eld- el eller vattenattacker. Men de allra flesta är pinfärska och kräver att du lär in ett dussin nya taktiker för att ha en chans mot dem.

Monster Hunter World: Iceborne
En blodtörstig Nargacuga har tagit sin tillflykt till de täta djungler vi först besökte i Monster Hunter World.

Mer fokus har också lagts på de häftiga revirstrider som utspelar sig mellan det monster du jagar för stunden och andra som liksom "hakar på" längs vägen. Dessa kan både hjälpa och stjälpa; ofta tar vår måltavla massiv skada i titankampen, men har vi otur vägrar den oinbjuda tredjeparten att släppa sitt intresse för oss – och vips har vi ytterligare ett problem på halsen.

Vi får inga nya vapentyper, men striderna präglas av variation på andra sätt. Vår slunga har exempelvis begåvats med en ny mekanism som låter oss kroka fast i monstren och hoppa upp på dem för att tillfoga ännu mer skada eller störa dem på andra sätt. Det utsätter i sin tur även oss för skaderisk och tär på energin, så det gäller att noga avväga huruvida det är "värt det" att börja klättra omkring på den där rasande mastodontbesten eller inte. Slungan kan nu även användas när du har ett annat vapen redo, så den är överlag en mycket mer central ingrediens i striderna. Riktigt kul!

Varning för utbrändhet

Som spelrecensent har man inte alltid möjlighet att lalla runt hur mycket som helst, utan lejonparten av tiden går åt till att driva på storyn – ett element som aldrig varit Monster Hunters starka sida. Så inte heller här; berättelsen har inget nämnvärt djup eller speciellt minnesvärda karaktärer, dialogen är seg och oengagerad och själva huvudmomentet är alltid likadant. Gå dit > spåra monstret > döda det.

Monster Hunter World: Iceborne
Monster Hunter Worlds officiella slagpåse – Great Jagras – får utstå den nya gripklo-behandlingen.

Just det blir repetetivt hyfsat snabbt – men Monster Hunter har aldrig handlat om storytelling. Snarare präglas spelupplevelsen just av toppar och dalar. Inte mycket slår den jublande känslan när man lyckas besegra en särskilt svårhanterad fiende, efter att ha anpassat sin utrustning och lagt mycket tid och energi på att identifiera svaga punkter i försvaret. Då mår man bara bäst och utvecklas som spelare.

Men visst finns det risk för en slags utbrändhet när allt tar emot. För vår del kommer den mentala väggen (man pratar ofta om "väggar" i Monster Hunter-sammanhang) djupt in i spelet när vi slåss mot två flygande fiender samtidigt. De vägrar vara still, deras enorma vingar skymmer hela tv-skärmen och tar Monster Hunter Worlds redan klappusla kamerasystem till en ny lägstanivå. De gör inte speciellt mycket skada, som tur är, men tidsfristen för att ha ihjäl dem löper ut innan vi hinner bli färdiga.

"På't igen" säger vår peppiga assistent, men vi suckar i stället djupt och stänger av spelet för natten. 

En udda jättefågel

Vi har mycket att säga om Monster Hunter World och vårt komplicerade hata/älska förhållande till spelet. Antagligen mer än vad som lämpar sig i ett test av en expansion. Men Capcoms monsterserie fortsätter att vara en udda jättefågel på spelscenen och vi har lite svårt att släppa taget.

Monster Hunter World: Iceborne
Iskalla Velkhana är bäst att hålla på behörigt avstånd. Det är svårt.

Trots uppenbara brister i kritiska komponenter som grafik, kontrollschema, kamerasystem, historieberättande och variation griper spelet tag i oss och vägrar sedan att släppa. Man lever Monster Hunter på ett sätt som är synnerligen uppfriskande 2019. Kriterier som hade sänkt ett ”vanligt” spel gäller liksom inte här.

Iceborne gör inget för att ändra på formulan – utan levererar en av de mest innehållsrika expansioner vi sett på år och dagar. Vi får högar av ny utrustning, närmare ett tjog nya monster, nya spelbara områden och precis rätt mängd spelmekaniska nyheter för att alla som klarat originalspelet ska känna sig hemmastadda med en gång. 

OmdömeM3 rekommenderar

Iceborne är ett massivt tillskott till en redan jättelik, levande Monster Hunter-värld. Den som spelat igenom och uppskattat Monster Hunter World har helt enkelt noll anledning att inte investera i Iceborne. Ni som vet, ni vet – och ni som inte vet har bara att börja nöta.

Läs även: Recension av Monster Hunter World

Fakta Monster Hunter World: Iceborne

Testat: Augusti 2019.
Genre: Actionrollspel.
Utvecklare: Capcom
Format: Playstation 4, Xbox One, släpps till pc 2020.
Testat format: Playstation 4.
Lansering: 6 september 2019.
Rek. pris: Cirka 600 kronor (Master Edition, inkluderar Monster Hunter World).
Pris (inkl. huvudspel och expansion): PS4: Xbox: 531 kronor hos Proshop. Xbox: 531 kronor hos Proshop.

plus

Tonvis med nytt innehåll
Slungan – så mycket bättre!
Väldigt belönande
Fler och häftigare monster

minus

Ingen vidare story
Fortfarande kass kamera
Bitvis mer jobbigt än roligt

Betyg 8 av 10

Monster Hunter World - Iceborne Master Edition (PS4) Pris vid test: 528 kr.

Bästa pris just nu: 523 kr