Under onsdagen höll Porsche världspremiär för sin nya eldrivna sportbil Taycan. Först lanseras Taycan Turbo och Taycan Turbo S men Porsche säger att fler modeller är på gång, till exempel Taycan Cross Turismo nästa år.

Taycan har visserligen fyra dörrar, men det handlar ändå uppenbarligen om en sportbil. Designen har klassiska Porsche-former med bland annat tydliga bullar för framhjulen och bakåtsluttande tak.

Drivlinan är inte heller att leka med. Taycan Turbo har 500 kilowatt (680 hästkrafter) och Turbo S 560 kilowatt (761 hästkrafter), som ger acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,2 respektive 2,8 sekunder.

Batterierna räcker till 450 respektive 412 kilometer enligt WLTP-mått och maxhastigheten är låst ill 260 kilometer i timmen. Bilen är enligt Porsche den första serietillverkade elbilen med laddare som kan använda 800 volt spänning för snabbare laddning. Det innebär att du med en kompatibel snabbladdare kan ladda från 5 till 80 procent laddning på 22,5 minuter. Hemma i garaget kan den få ut maximalt 11 kilowatt vilket innebär att samma laddning tar knappt 6,5 timmar.

Bilarna har en tvåväxlad växellåda, vilket är ovanligt på elbilar då elmotorer inte har samma problem med olika effekt vid olika varvtal som förbränningsmotorer.

Taycan Turbo och Turbo S är öppna för beställningar och priserna börjar på 1 700 000 respektive 2 080 000 kronor.