Året var 1999 och Square Enix var i fas med att släppa uppföljaren till Final Fantasy VII, alstret som satte den japanska varianten av rollspel, i folkmun kallat ”j-rpg”, på västerländska spelares kartor. Att följa upp Final Fantasy VII var ingen lätt match. Utöver att vi skulle omfamna en helt ny värld, som dessutom skiljde sig rejält från steampunken i del sju, skulle vi även få radikala förändringar till både ton och stridssystem. 

Final Fantasy 90210

Rädda världen-klyschan byttes ut mot ett high school-drama. Åtminstone fick vi alla det intrycket under spelets första akt. Istället för att oroas över multinationella företag som förorenar moder jord blev vårt största bekymmer att klara av den kommande tentan. Endast då blev vår protagonist Squall antagen som elitsoldat i ungdomsarmén Seed, men inte utan att först festa loss på den obligatoriska balen. Trots att spelet, i vanlig ordning, ändå kulminerade i ett rädda världen-scenario var vägen dit kantad av irritationsmoment för puritaner.

FF8 Rinoa and Squall talking

Och Final Fantasy VIII blev kritiserat för oförtjänt mycket när det begav sig. Om det inte var ungdomsdramat som utspelade sig mellan de olika huvudkaraktärerna, som dessutom är tonåringar hela bunten, så var det den mer seriösa designen på alltet. Eller att karaktärerna inte längre var två äpplen höga, utan istället hade mer realistiska mått. Kort förklarat blev del åtta, inte helt otippat, det svarta fåret i serien.

Full motion video och gameplay i fin synergi 

Just därför trodde vi länge att en comeback skulle utebli helt, men lyckligtvis hade vi fel. Och fint nog är nyversionen av Final Fantasy VIII allt annat än en simpel konvertering. Här har samtliga huvudkaraktärer piffats upp ordentligt med nya animationer, fräschare karaktärsmodeller och finare färger. Den som spelat något av de senaste spinoffsen, som fightingspelet Dissidia: Final Fantasy, kommer känna igen sig direkt.

FF8 Edea walking

Man har även passat på att uppdatera bakgrunder och full motion video-filmerna. Just Final Fantasy VIII innehar många sekvenser där vi styr våra karaktärer under pågående fmv-sekvenser. Ett exempel är en tågkapning där vi hoppar mellan tågvagnstak, allt medan filmsekvensen rullar i bakgrunden. 1999 var detta grepp helt magiskt. Idag skulle resultatet ansetts hemskt, om portningsstudion inte gjort sitt yttersta för att uppdatera allt till att vara mer tidsenligt. Tyvärr missades ett par detaljer längs vägen.

FF8 in room

Det händer att vi stöter på pixligt grötiga mannekänger längs världen. I sinom tid märker vi att det rör sig om mindre viktiga karaktärer, som råkat hamna i något slags Playstation 1-limbo. Värre är dock när samma sak händer den semiviktiga karaktären Cid, där han ena sekunden i det närmaste blir ett med bakgrunden och i det andra består av betydligt fler polygoner. Turligt nog är det en engångshändelse, men haveriet med bakgrundskaraktärer lämnar ändå en slags bitter eftersmak som hänger kvar stora delar av äventyret.
 

Ta med ditt husdjur in i striderna

Något som däremot överlevt och med tiden blivit ännu bättre är stridssystemet. Efter femton spel i serien kan vi dra slutsatsen att Final Fantasy VIII:s tillhör de mest unika. Det eliminerar nämligen allt vad magipoäng heter. Istället är det ”Guardian Forces”, alltså varelser du framkallar för att dela ut mer skada, som är stommen för det hela.

FF8 Guardian Force Ifrit

Tänk på dem som en trogen hund, fast betydligt våldsammare. Inledningsvis kan deras attackersekvenser dock vara riktigt sega, men vi kan åtminstone spola fram dessa i denna remaster. Varje karaktär måste dock inneha minst en Guardian Force vid sin sida, och ju fler strider de tar sig igenom tillsammans desto starkare blir de. Med hjälp av våra allierade varelser kan vi ”sno” magi från våra fiender och därmed bygga på vårt eget förråd. Magin kan i sin tur läggas på olika attribut, vilket i sig är nästan tidskrävande som ett eget separat spel.

FF8 Squall Battle

Å andra sidan är det också väldigt beroendeframkallande, och framför allt väldigt belönande att se karaktärerna göra saker vi inte trodde var möjliga. Söva ned en T-rex-fiende genom ett svärdhugg? Check! Bli helt immun mot, eller kanske till och med absorbera, giftattacker? Det går också om du är tillräckligt flitig. Systemet har kritiserats för möjliga obalanserade fördelar alltför tidigt i spelet. Men följer du inte en guide slaviskt är risken liten att du förstör spelupplevelsen. 

Omdöme

M3 rekommenderarDet är svårt att inte glädjas över att det mest missförstådda Final Fantasy-spelet äntligen får en ny chans att skina. Final Fantasy VIII Remastered är beviset på att vissa koncept behöver tid till att växa. Att vissa spel blir bättre med tiden.

Visst är Squalls och resten av soldatgängets bravader bitvis svåra att hänga med i, speciellt för den som är van med de traditionella berättelserna från andra spel. Och vi hade nog helst sett att alla karaktärer i spelet fått samma behandling som våra huvudpersoner gällande karaktärsmodeller. Men vi vågar ändå påstå att den som ser bortom det ovanliga, och ger del åtta en redig chans, kan se fram emot det kanske mest unika spelet i serien.   


Fakta Final Fantasy VIII Remastered

Testat: Augusti/September 2019
Genre: Rollspel
Utgivare: Square Enix
Utvecklare: Dot Emu/Access Games
Format: Playstation 4, Xbox One, pc, Nintendo Switch
Testat på: Playstation 4
 

plus

Djupt stridssystem för den som gillar att experimentera
Uppdaterade karaktärsmodeller
Kanske ett av de bästa soundtracken i serien
Triple Triad-kortspelet är ett av de bästa sidospåren någonsin

minus

Större delen av sidokaraktärerna är inte lika uppdaterade
Ljudbuggar kan förekomma under striderna
Bitvis svårt att hänga med i handlingen

Betyg 8 av 10

Final Fantasy VIII (PC) Pris vid test: 60 kr.

Bästa pris just nu: 78 kr