Äntligen är den här, ST-versionen av Ford Focus som blev officiell i början av året. Med tanke på hur kul lillebrormodellen Ford Fiesta ST var att köra när vi testade den i slutet av förra året var förväntningarna så klart höga på prestandaversionen av Ford Focus.

Orange Fury

Testbilen vi hämtar upp en fin höstdag är ilsket gul (färgen heter ”Orange Fury”), och formerna är snygga och sportiga. Givetvis förstärks helhetsintrycket av de läckra 19-tumsfälgarna och detaljer som de rödlackerade bromsoken. Och när vi kliver in i bilen sjunker vi ned i rejält skålade Recaro-stolar.

Bilen bygger på en fyrcylindrig bensinmotor på 2,3 liter (ecoboost), men det kommer även att erbjudas i diesel. Här finns ordentligt med kraft under huven, hela 280 hästkrafter och från stillastående når du 100 km/h på 5,7 sekunder enligt specifikationerna. Vilket givetvis bygger på att du har bra hand med den manuella växellådan. Här finns sex växlar och spaken är kort och smidig att jobba med.

Förarmiljön i Ford Focus ST är i det stora hela genomtänkt och bilen känns inte trång. Visst finns här en del detaljer där hårdplasten gör sig påmind, men det mesta håller helt okej kvalitetskänsla. Inte i klass med de tyska alternativen, men ändå bra nog för att vi ska trivas. Stolarna är rejält skålade och läderratten sitter som klistrad i nävarna när vi ger oss ut på kurviga vägar norr om Stockholm och testar vad bilen går för.

Test Ford Focus ST
Förarmiljön är inbjudande och bilen känns inte trång när vi sitter på förarplats.

Motorn levererar verkligen i nya Ford Focus ST, kraften kommer snabbt och vi hinner inte riktigt känna att den planar ut innan det är dags att växla. Detta tillsammans med härlig precis styrning och det faktum att bilen hela tiden känns smidig och lätt, gör det oerhört kul att köra aktivt. I sportläget hörs även en del avgassmällar, men inte lika mycket som vi hade hoppats på.

Sportig men stötig

Det råder inga tvivel om att det här är en bil som trivs bäst under sportig körning, det är inte alls lika kul att bränna mil på motorväg eller sitta i bilköer. I det senare fallet blir det en hel del växlande, men med 19-tumsfälgar och ganska bristfällig isolering i kupén blir komforten lidande. Bilen går väldigt stötigt och vägljudet gör sig hela tiden påmint. Ljudanläggningen från B&O låter riktigt bra, men den kommer inte till sin rätt annat än när du i stort sett står still.

Test Ford Focus ST
Nya Ford Focus ST är riktigt läckert designad.

Mmi:t är Fords Sync 3-system som verkligen börjar kännas gammalt nu. Här finns stöd för Apple Carplay och Android Auto, och de viktigaste funktionerna nås smidigt. Men systemet skulle må bra av en rejäl uppfräschning, framför allt när det gäller inställningar och navigator-delen.

Klimatanläggningen styrs med analoga knappar, till skillnad från i en del tidigare versioner av Sync 3, och du kommer åt en hel del inställningar och funktioner med knappar på ratten. Men här har Ford verkligen lyckats röra till det med onödigt många knappar och knöliga navigeringsreglage på båda sidorna. Inte optimalt helt enkelt.

Instrumentklustret bakom ratten är dessutom förhållandevist analogt, bortsett från en liten digital färddatordel.

Test Ford Focus ST
På ratten sitter massor av knappar och vi tycker inte att Ford har löst handhavandet av alla funktioner optimalt.

Trots fokus på sportiga köregenskaper och design, och ett lite gammalt mmi, har Ford ändå byggt in en hel del teknik i Focus ST. Led-strålkastare är standard liksom backkamera, keyless, autobroms, fotgängarskydd, aktiv lane assist, skyltavläsning, rattvärme, Ford Pass Connect och två elmanövrerade stolar fram.

Därutöver finns en hel del intressant på tillvalslistan och prisnivån är inte speciellt blodig. Testbilen var bland annat utrustad med panoramaglastak, head up-display, dödavinkeln-varnare, Cross Traffic Alert, vinterpaket och den lite dyrare ljudanläggningen.

Buggig laddplatta

Här finns även en trådlös laddplatta till mobilen (tillval), men denna är väldigt känslig och vi får ofta upp en varningsruta på mittendisplayen som säger att laddningen har avbrutits. Ett meddelande som måste klickas bort varje gång. Och det är lätt hänt att mobilen rör sig någon milimeter när du kör den här bilen, så där kan du spara 750 kronor genom att välja bort den...

Efter en vecka med bilen snittade vi på 0,94 liter per mil, vilket känns okej med tanke på hur vi kört under testet.

Test Ford Focus ST


M3 rekommenderarOmdöme

En riktigt rolig bil för dig som prioriterar sportig körning och moderna säkerhetsfunktioner, och kan stå ut med att komfort och utrymmen fått stå tillbaka en del. Priset känns helt okej och vi gillar designen skarpt!

Fakta Ford Focus ST PLUS 2.3T Ecoboost

Tillverkare: Ford
Pris: Från 366 000 kr (kampanj 339 900 kr)
Pris testbilen: 385 550 kr
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 280 hk (Ecoboost)
Växellåda: Manuel 6-växlad
Karosstyp: 5D
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sek
Angiven bränsleförbrukning: 0,79 l/mil (WLTP)
CO2-utsläpp: 179 g/km (blandad körning)

plus

Riktigt kul att köra
Bra säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel
Snygg

minus

Komforten är inte på topp
Sync 3 börjar kännas gammalt

Betyg 8 av 10