Testat spel: NHL 20
Pris: PS4: 499 kronor hos Netonnet. Xbox: 549 kronor hos Dustinhome.

Med NHL 19 satsade EA Sports stort på arkadhockey och flerspelarlägen, samtidigt som spelet på rinken lyftes ytterligare ett snäpp. Och det står snabbt klart att NHL 20 prioriterar att vässa fjolårets satsningar framför att introducera banbrytande nyheter. När nya matchkommentatorer säljs in som en av årets största grejer fattar vi att innovationsavdelningen inte direkt bränt ut sina mest briljanta medarbetare.

Vi fattar också att det är svårt att göra allt för stora avsteg från ett vinnande koncept. NHL-spelen är redan väldigt bra och de som troget köper nytt år efter år kommer troligtvis att fortsätta göra så. Istället känner sig EA uppenbarligen nödgade att förbättra snarare än att förnya även i 2020 års upplaga av serien.

Få, men vettiga nyheter i NHL 20

Helt utan nyheter blir vi så klart inte. Förutom de nya kommentatorerna (mer om dem strax) byggs fjolårets nya lägeshubb World of Chel ut med ytterligare ett par nyheter. Vår favorit blir snabbt Eliminator – ett slags battle royale-läge där du antingen spelar Ones eller Threes-hockey och i ett turneringsupplägg. Gör du (Ones) eller ditt lag (Threes) inte flest mål i bataljen åker du ut och får börja om från början.

Att spela en-mot-en-mot-en med dessa förutsättningar är fantastiskt roligt och bidrar till sjukt intensiva hockeyfighter som äger rum på en halverad ishockeyrink med spel mot ett mål. Vi låser upp såväl egenskaper som tonvis med ny utrustning och lägger mängder av tid på att skräddarsy utseendet på vår hockeyspelare. Delvis på grund av ett stenåldersmässigt menysystem som tar orimligt mycket tid att navigera runt i. Jättesynd att EA inte tänkte lite mer på användarvänligheten här.

NHL 20
Det finns en bisarr mängd olika kläd- och utrustningsval att botanisera bland i World of Chel.

NHL 19 introducerade en ny teknologi man kallar RPM. Det står för Real Player Motion och gjorde skridskoåkningen långt mer kontrollerbar och verklighetstrogen än i tidigare spel. Med NHL 20 är det istället skotten man fokuserat på. Bland annat har de mest framstående stjärnorna fått "signaturskott" som ska imitera hur de lossar bössan i verkligheten.

Mer intressanta finner vi de övriga nya skottanimationerna – spelet framför mål får en helt ny dimension när de där snärtarna, piruettlirkningarna och direktskotten går helt smärtfritt att utföra. I tidigare spel har just de begränsade animationerna berövat oss några av de snyggaste målen – så det här är något som gör oss smått lyriska. Som att EA lossat på repen som bundit oss, typ.

Lattjo lajban på skridskor

Det börjar nästan bli enformigt att skriva det här, men spelet på isen är bättre än någonsin. Även målvakterna har steppat upp något och har fått nya rörelsescheman och intelligens som låter dem förutse vad som ska hända ett par sekunder framåt. De positionerar sig sedan därefter. Den som vet var man ska sikta kommer dock inte ha några större problem att överlista burväktarna, som i år verkar särskilt svaga på att hantera slagskott med fri sikt. På den positiva sidan kan vi konstatera att utespelarna inte längre har svårt att plocka upp lösa puckar, ett stort irritationsmoment som tidigare plågat serien.

NHL 20
Skotten sitter som en smäck i år. Om du kan sikta, det vill säga.

Matchernas inramning har också fått en ganska rejäl släng av nyhetssleven. Tidigare har EA kört på NBC:s egen visuella stil och presentation av statistik. Verklighetstroget, visst, men också lite småtråkigt. I år står man själva för grafiken, vilket bland annat mynnar ut i stora spelarbilder vid mål, nya kameravinklar och andra små godsaker som tillsammans ger ett mer cleant helhetsintryck.

Vår enda invändning är att man nu visar poängställning, power play och så vidare i en ganska stor, grå yta som täcker hela nederdelen av skärmen. Kontrasterna mellan den vita isen och den mörkgrå grafikytan blir störande att titta på och tar upp på tok för mycket plats för vår smak.

Och ja, det var nog på tiden att EA pensionerade kommentar-duon Doc Emrick och Eddie Olzyck, vars enformiga och smått oengagerade repliker vi tröttnat på för flera versioner sedan. I NHL 20 får vi istället lystra till Ray Ferraro (som tidigare stod nere mellan avbytarbåsen) och nykomlingen James Cybulski. Särskilt den sistnämnde briljerar med känsla och upphetsade utbrott som nästan får Niklas Holmgren att ställa sig i skamvrån. Vi gillar det, även om känsloyttringarna ibland klipps av lite för snabbt och övergår i en betydligt mer neutral ton när det är dags att leverera nästa kommentar.

Uteblivna uppfräschningar

Hur roligt det än är med World of Chel, högtempohockey och snurrfinter i täckbyxor kan vi inte bli annat än besvikna på hur EA vägrar ge kärlek till vissa utdaterade spellägen. Vi syftar främst på Be A Pro-läget.

NHL 20
Den nya audiovisuella presentationen är välkommen, men kan inte sminka över det faktum att vi velat se fler nyheter.

EA:s andra sportfranchises kan – så varför kan inte NHL? Det finns så mycket potential och så många fans av serien som skriker efter mer djup och story i spelet. Den negativa särbehandlingen av spelare som föredrar ensamsessioner börjar bli tröttsam på riktigt.

De mest kritiskt lagda skulle kunna kalla NHL 20 för en nyhetsfattig och feg uppföljare. Vi är till viss del benägna att hålla med – men kan heller inte bortse från att spelet är bättre än på länge. EA utvecklar framgångsrikt de koncept som gjorde NHL 19 till ett av de vassare hockeyspelen på senare år, men vill (eller vågar?) inte fånga potentialen i storyfokuserade enspelarlägen som skulle kunna locka nya fans.

Och just det – ingen Frostbite-motor i år heller. Men det har vi nästan slutat hoppas på.

Omdöme

NHL 20 är ett bra ishockeyspel som skulle ha vunnit på lite fler och modigare nyheter. EA tar den bekväma vägen i år igen, och vi börjar ärligt talat tröttna lite på den approachen.