Det är inte många tillverkare som lyckats skapa ett varumärke som blivit synonymt med ett helt segment, och förutom att ha definierat marknaden för civila terrängfordon menar många att Jeep Cherokee XJ även skapade hela suv-trenden.

Tillverkaren har nu uppgraderat Wrangler-serien med en del tekniska finesser, men när vi sätter oss bakom ratten i Rubicon-versionen blir det snabbt tydligt för oss att det här fortfarande är en Jeep i klassisk bemärkelse. Det är fyrkantigt, funktionellt och med fokus på krävande terrängkörning. Här finns inga insteg till hjälp som standard när vi klättrar in i bilen, men du har rejäla offroadhandtag till hands för att hålla i dig under körning, och störtbågar innanför det avtagningsbara taket (hålls fast med klämfästen).

Test Jeep Wrangler
Förarmiljön i nya Jeep Wrangler är modern men ändå robust.

Det klånkar ordentligt när vi stänger dörrarna, och när autolåset aktiveras smäller det till märkbart. Ingen finess här inte, och när vi rullar ut på motorvägen låter det rejält i kupén. Vilket inte är konstigt med tanke på de fyrkantiga formerna (vi når till vindrutan med handflatan när vi kör) och de rejäla offroad-däcken. Samtidigt är bilen inte speciellt isolerad, men väl dränerad. Hela inredningen är nämligen gjord för att klara av att spolas av med högtryckstvätten, när du öppnat pluggar i golvet.

Test Jeep Wrangler
Här växlar du mellan hög- och lågväxel samt kopplar bort diffspärr.

Motorn delar Jeep med Alfa Romeo och det är en två liter stor bensinare som levererar 273 hästkrafter. Det här är en tung bil, så det behövs, och här finns hela tiden ordentligt med kraft. Automatlådan har åtta växlar och bredvid spaken sitter en mindre växelspak som låter dig växla mellan 2- och 4-hjulsdrift, samt hög- och lågväxel. Här finns även knappreglage för att sköta den elektroniska diffspärren (fram och bak), och möjligheten att koppla bort främre krängningshämmaren, något som bara erbjuds i just Rubicon-versionen. Det här i kombination med extremt vaddjup (76 cm!) och markfrigång på hela 25,4 centimeter gör det här till en extremt kompetent bil att köra ute i bushen.

Osäker låda

Automatlådan gör ett bra jobb när det gäller att välja rätt växel, men den är lite långsam. Ibland känns det som att den kopplar ur, gasar till och sedan kopplar i ny växel efter en knapp sekund.

Test Jeep Wrangler
Det är inte många bilar som låter dig plocka bort tak, dörrar och vindruta...

Vi hade inte möjlighet att testa bilens offroad-egenskaper fullt ut, men nya Wrangler har inga problem att ta sig fram på svåra underlag. Tack vare bra frigångsvinklar behöver vi inte oroa oss för att bilen ska ta i marken och när vi kör på dåliga steniga skogsvägar med branta stigningar beter sig Jeepen tryggt och säkert. Visst går den stötigt, men det ska mycket till för att den ska förlora fäste eller ta i hinder. Om du inte ger dig ut i terrängen för att korsa en bäck, typ. Rubicon-modellen har dock hasplåtar under som skyddar de viktigaste delarna.

Läskig på motorväg

När vi kör på motorväg, och även under landsvägskörning, så blir det tydligt att den här bilen inte är gjord för ändamålet. Styrningen blir svajig redan vid 90 km/h och det är svårt att föra en konversation med medpassagerare. Handsfree-samtal är bara att glömma om du kör fortare än 50 km/h.

Test Jeep Wrangler
Bilen har några få onlinetjänster, men det är ingen av dessa som imponerar.

Stolarna i nya Jeep Wrangler är bekväma och inredningen robust, och du kan låsa utrymmet under mittarmstödet. När vi fäller stolarna i baksätet får vi extremt gott om plats för packning, tack vare de fyrkantiga formerna.

Mmi:t i bilen känns dock inte speciellt modernt. Här är det engelska som gäller, och även om du kan koppla upp bilen mot internet med hjälp av din mobiltelefon är det ytterst sparsmakat med onlinefunktioner. Sedan att Jeep valt att lägga stolsvärme under "appar" är ju lite komiskt. Navigatorn fungerar dock bra, och den digitala delen av instrumenteringen har mycket bra information. Synd bara att det går segt att stega sig mellan de olika vyerna.

Test Jeep Wrangler
Du sitter bekvämt i baksätet, som dessutom är enkelt att fälla.

Ljudanläggningen i bilen låter riktigt bra, med feta högtalare monterade lite överallt (bland annat i taket i baksätet), men de kommer bäst till sin rätt när du inte kör...

Analogt och digitalt

Om du köper en Wrangler Rubicon tillverkad under senare delen av 2019 finns både adaptiv farthållare och autobroms som tillval. Detta var dock inte med i testbilen som var uttagen innan dess. Döda vinkeln-varnarna i backspeglarna fungerar dock utmärkt, och är ett exemnpel på en modern funktion som vi är förvånade över att hitta i den här bilen.

Keyless-system och automatisk motoravstängning är andra funktioner som kommer som standard i Rubicon. En lite udda blandning helt enkelt av analogt och digitalt, gammalt och nytt.

Test Jeep Wrangler

Omdöme Jeep Wrangler

För att uppskatta Jeep Wrangler krävs det verkligen att du tillhör rätt målgrupp. Bilen är byggd som en tank, tar sig fram överallt och möjligheten att ta bort tak, dörrar och till och med vindruta (kan vikas fram över huven) lockar säkert en del jägare och overlanding-entusiaster. Tillhör du inte den här smala gruppen bilköpare finns det andra alternativ som är bättre på att kombinera terrängkompetens med daglig komfort.

Fakta Jeep Wrangler Rubicon

Tillverkare: Jeep
Pris: Från 559 900 kr
Motor: 2-liters 4-cylindrig bensinmotor (turbo), 273 hk
Drivning: 2WD/4WD
Växellåda: 8-stegad automatlåda
Vridmoment: 400 Nm@4000 rpm
Prestanda: Uppgift saknas
Bränsleförbrukning: 0,96 liter/mil blandad körning (WLTP)
CO2-utsläpp: 254-261 g/km
Miljöklass: Euro 6d-temp
Max dragvikt: 2 495 kg

plus

Extremt kompetent offroad.
Praktisk för målgruppen.
Avtagbart tak, dörrar med mera.

minus

Komforten på vanliga vägar.
Lite osäker automatlåda.
Mmi och förarhjälpmedel.

Betyg 7 av 10