Coupéversionen av CLA presenterades under CES-mässan i Las Vegas tidigare i år. Den karakteristiska kupade profilen som vi efter en viss tillvänjningsperiod lärt oss att uppskatta är fortfarande kvar – nytt är en mer aggressiv design och modern teknik. Och nu lanseras slutligen även kombicoupén Shooting Brake.

Mercedes CLA

Trivsam interiör med hög kvalitetskänsla

Shooting Brake och Coupéversionen är i stort sett identiska hela vägen bak till B-stolpen liksom passagerarutrymmet som är detsamma. Den stora skillnaden är bagageutrymmet som rymmer 505 liter (föregångaren 495 liter) och den säregna sluttande bakluckan.

Invändigt känner vi igen mycket från A-klass och på plats i förarstolen är det bara att konstatera att det här är en av klassens mest trivsamma interiörer. De så kallade multikonturstolarna håller högsta klass tack vare omfattande inställningsmöjligheter, som massagefunktion samt inbyggda luftkuddar och ökat eller minskat tryck i sidostöden.

Mercedes CLA Shooting Brake

En annan trevlig upplevelse är Energizing-paketet där du kan välja mellan olika komfortprogram för att piggna till under körningen och där olika komfortsystem kombineras till exakt definierade program. Detta gäller till exempel ljussättning, temperatur, musik och massage i stolarna. Just ljussättningen inne i kupén är överlag riktigt läcker, framför allt när mörkret fallit och du kan välja mellan 64 olika färgsättningar och kombinationer.

Suveränt infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i nya CLA kan man skriva spaltmeter om. Mercedes är utan tvekan ledande inom området och senaste versionen, kallat MBUX (förkortning för Mercedes-Benz User Experience) som lanserades i samband med nya A-klass är ett otroligt kompetent och användarvänligt system.

Mercedes CLA Shooting Brake

Widescreen-panelen på instrumentbrädan består av två hd-skärmar som till synes sömlöst flyter ihop bakom en heltäckande glasyta. Den högra mediedisplayen är pekkänslig och visar allt som har med infotainment- och fordonsinställningar att göra. Den kan även manövreras via kontrollenheten mellan sätena eller touchkontrollen på höger sida av ratten. Precis som i nya BMW-modeller ska systemet i framtiden även kunna styras med hjälp av rörelser och gester. Med hjälp av en integrerad kamera registreras förarens och medpassagerarens rörelser i närheten av pekskärmen eller pekplattan. När detta tillval som kallas Interiörassistent blir tillgängligt vet vi för närvarande inte.

Den vänstra skärmen visar kombiinstrumentet och är uppdelad i olika sektioner beroende på vilken visningsstil du väljer, och du har även möjlighet att individuellt konfigurera utseendet. Systemet är för övrigt kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay.

Smidig och användarvänlig app

CLA är givetvis uppkopplad för uppdateringar gällande trafik och olika navigationstjänster i realtid. Med hjälp av appen Mercedes Me har du koll på bilen från distans och kan kontrollera alla viktiga uppgifter om bilen hemifrån. Exempelvis låsa eller låsa upp, hur mycket bränsle finns kvar eller lokalisera bilen. Du kan även markera ett visst område för övervakning av bilen och om din bil lämnar eller kör in i detta område får du ett e-postmeddelande. Det finns även möjlighet att i appen planera kommande resor och sedan skicka dessa till bilen. När du sedan kör iväg är sträckan redan inlagd i navigationssystemet. Riktigt smidigt!

Mercedes CLA Shooting Brake

Överlag är MBUX i stort sett perfekt, men det finns ett par saker vi retar oss på. För det första saknas fortfarande Spotify-integrering, det är fortfarande endast Tidal som gäller. Varför det är så svårt få till ett samarbete med den svenska streamingtjänsten har vi inte tyvärr fått klarhet i.

Ett annat problem med MBUX är röststyrningsfunktionen Linguatronic som aktiveras genom frasen ”Hej Mercedes”. Enligt Mercedes själva ska systemet vara redo att förstå sina passagerare, utan att behöva lära in kommandon i förväg, och ska kunna kommunicera på ett ”nästan mänskligt sätt”. Klart överdrivet, men fungerar ändå förhållandevis bra – om du valt engelska i bilens språkinställning. Väljer du istället att kommunicera på svenska är systemet märkbart ”dummare” och förstår endast enklaste fraser.

Att det finns en uppsjö av underhållande modeller i kompaktklassen är sedan gammalt och körmässigt är CLA Shooting Brake inspirerande. Väghållningen är suverän och du kan anpassa bilens köregenskaper genom att välja mellan några olika körlägen.

Ekipaget rullar på tyst och bekvämt, nästan som en större bil. Styrningen är direkt och förmedlar en sportkänsla. Den åttaväxlade automatväxellådan arbetar mjukt, känns väl avvägd och anpassar sig perfekt efter valt körläge. Testbilens dieselmotor som levererar 190 hästkrafter är något av en favorit med fin respons och konsumerar inte mer än runt 0,6 liter milen.


Massor av teknik

Säkerhets- och förarassistanslösningar finns det gott om och Mercedes senaste head up-display tillhör marknadens bästa. Tydlig, informativ och uppdelad i tre sektioner som kan anpassas efter förarens önskemål och behov. Navigationssystemet använder bilens frontkamera som aktiveras vid lägre hastigheter och en klar och tydlig bild kompletteras med blå halvgenomskinliga pilar för att hela tiden guida dig rätt. Grymt bra!

MB CLA
Animerade pilar visar vägen.
Mercedes CLA Shooting Brake
Shooting Brake CLA kan låsas upp och startas med din smartphone.

Förarassistanspaketet är minst sagt omfattande och innefattar bland annat adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare, hastighetspåminnare, ruttbaserad hastighetsanpassning, aktiv filbytesassistent (med farthållaren aktiverad behöver du bara nudda blinkersspaken och bilen byter aktivt fil själv när det möjligt).

Den aktiva kurshållningsassistenten är onekligen speciell och kräver viss tillvänjning. Närmar du dig den yttre vägfilsmarkeringen reagerar systemet direkt med en kort tvärnit på det inre framhjulet för att aktivt styra in bilen i filen. En väldigt överraskande och nästan obehaglig upplevelse, och första gången du upplever det kommer du garanterat minnas länge. Systemet är inte nytt för CLA utan är implementerat i flera nya Mercedes-modeller.

Omdöme

CLA Shooting Brake är både underhållande, komfortabel och fullsmetad med ny teknik. Den säregna designen må vara (precis som tidigare) något av en dealbreaker, men vi gillar den skarpt!

M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: CLA 220d Shooting Brake
Testad: September 2019
Tillverkare: Mercedes
Pris från: 367 900 kronor
Pris testbil: 506 900 kronor
Motor: 4-cylindrig dieselmotor med 190 hk vid 3800 varv/min
Max vridmoment: 400 Nm vid 1600–2600 varv/min
Kraftöverföring: Automatväxellåda 8G-DCT
Prestanda: 0 - 100 km/h på 7,2 sek
Bagagevolym: 505 liter
Skatt/år: 4 185 kronor
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 5,4 l/100km
CO2-utsläpp (WLTP): 142 g/km

plus

Drivlina och köregenskaper.
Udda design som sticker ut.
MBUX – bästa infotainmentsystemet just nu.

minus

Saknar möjlighet att integrera Spotify.
Trubbig röststyrningsfunktion (på svenska).
LTP: 5,4 l/100km.
CO2-utsläpp (WLTP): 142 g/km.

Betyg 9 av 10