Call of Duty Mobile släpptes förra veckan och har enligt Sensor Tower haft en minst sagt bra start. Spelet har laddats ner över 100 miljoner gånger.

Det ska jämföras med Fortnite som hämtades 22,5 miljoner gånger (men fanns bara på IOS vid starten) och Playerunknown’s Battlegrounds, PUBG, som laddades ner 28 miljoner gånger.

Activisions nya actionspel var mer populärt bland IOS-användare än Android-diton: 56,9 miljoner hämtningar var från App Store och 45,3 miljoner på Play Store. 17 procent av nedladdningarna kom från USA, följt av Indien och Brasilien med 13 respektive 7 procent.

För ett par veckor sedan hade ett annat storspel premiär på mobilplattformarna. Mario Kart Tour laddades ner runt 90 miljoner gånger. Enligt Sensor Towers statistik genererade det spelet runt 125 miljoner kronor i intäkter under veckan, medan Call of Duty fick in 170 miljoner.


Tidigare (2019-10-01):

Call of Duty Mobile släppt

I slutet av förra året presenterade Activision sin första mobilversion av populära förstapersonsshootern Call of Duty, och efter periods betatestande har spelet nu släppts i skarp version för Android och IOS.

Call of Duty: Mobile har både traditionella multiplayerbanor med lag i matchtyper som ”team deathmatch” och ”search and destroy”, men också ett battle royale-läge med upp till 100 spelare som slåss om att bli herre på täppan. Det senare är så klart ett försök att ta sig an Fortnite och Playerunknown’s Battlegrounds.

I betatestet ingick en speltyp där du ställs mot zombies, och den nämns också i beskrivningen på App Store, men finns inte i själva spelet. Det är möjligt att Activision har valt att släppa den som ett tillägg till exempel i samband med Halloween.

Spelet är gratis men har så klart en massa köp-i-appen för ”COD Points”, spelets valuta med vilket du kan låsa upp nya utstyrslar, vapen och annat.