Förra sommaren testade vi nya BMW M5, och konstaterade att det var en riktigt påkostad bil som bjöd på härlig körglädje och det senaste i teknikväg. Nu har specialversionen M5 Competition släppts och vi har ägnat en vecka åt att testa bilen som BMW optimerat ytterligare för maximal prestanda.

Test BMW M5 Competition
M-knapparna vid ratten ger dig snabb access till prestandaläget, och givetvis kan du skräddarsy hur du vill att bilen ska vara konfigurerad.

Inte bara vassare motor

Till det yttre är det inte mycket som skvallrar om att det inte är en "vanlig" M5:a vi hämtar upp hos BMW i Kista en solig höstdag. Men givetvis har vi studerat specarna noga och här bjuder bilen på fler hästkrafter och snabbare acceleration än föregångaren vi testade förra sommaren. Men det handlar inte bara om optimering av motorn, BMW har byggt den här bilen kring ny fjädring och motorupphängning för att hantera de brutala 625 hästkrafterna som motorn, en V8:a dubbelturbo, bjuder på.

Test BMW M5 Competition
Hastighetsmätaren i testbilen går till 330 km/h...

Invändigt känner vi igen oss direkt, och bilens funktioner och säkerhetssystem är desamma som i vanliga M5. För att läsa mer om det hänvisar vi till det testet. Mmi:t i den här bilen är inte av senaste snitt, men det är snyggt och påkostat och du kan välja att styra funktionerna med ratten i mittkonsolen, med touch eller med röstkommandon.

Kvalitetskänslan när det gäller materialval är som vanligt på topp – BMW har verkligen inte snålat på någonting i den här bilen. Stolarna är bekväma och ratten sitter som gjuten i nävarna.

Test BMW M5 Competition

Givetvis kan vi justera de olika körlägena efter hur vi vill att bilen ska bete sig, och två snabbknappar på ratten gör att vi på nolltid kan aktivera något av M-lägena för optimal prestanda. I Sport-läge med inaktiverad antispinn gäller det att du är försiktig med högerfoten, i alla fall om vägen svänger. V8:an levererar galen kraft som inte kommer helt omedelbart utan efter någon tiondels sekund, och då rejält! Ljudet är öronbedövande och lustfyllt och som extra krydda kompletteras anrättningen med smattrande avgasknallar som inte lämnar någon som befinner sig i närheten oberörd.


Bromsar som nyper rejält

De keramiska bromsarna nyper dessutom till brutalt vid minsta beröring på pedalen och det tar flera dagar (med några pinsamma tvärbromsingar inkluderat) innan vi vänjer oss vid dem.

Väghållningen är helt fenomenal och styrningen, som du givetvis kan reglera hur hård den ska vara, ger oss full kontroll på bilen. Körglädjen är svårslagen helt enkelt och det känns verkligen som att BMW lyckats sätta föraren i centrum i den här bilen. Komforten blir naturligtvis lidande i ett sådant här fartmonster, även om det finns ett läge som lättar upp stötdämpningen lite och isoleringen av kupén är god. Men med feta 20-tumsfälgar känner du ändå minsta ojämnhet i vägen.

Test BMW M5 Competition

Bilen är i våra ögon riktigt snygg, men samtidigt ganska anonym. I alla fall tills omgivningen hör motorn som har en tendens att väcka uppmärksamhet. Om du tillhör målgruppen som är ute efter en extremt kraftfull sportsedan, och har råd att lägga de här pengarna på motor och körglädje, då lär du inte bli besviken. Vi andra drömmer vidare...

Test BMW M5 Competition

Omdöme

BMW M5 Competition är ett förklätt monster, en hybrid mellan en läcker lyxig sedan och en brutal sportbil lämpad för bankörning. Om den kombon låter intressant, och om du är beredd att lätta ordentligt på plånboken, då är det här bilen för dig.

Fakta BMW M5 Competition

Tillverkare: BMW
Pris: Från 1 154 000 kr
Testbilens pris: 1 601 000 kr
Motor: 4,4 liters V8 dubbelturbo, 625 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 3,3 sek
Vridmoment: 750 nM

plus

Prestandan.
Härlig körglädje.
Massor av teknisk utrustning.

minus

Dyra tillval drar upp priset.
Komforten under vanlig körning.

Betyg 8 av 10