I november är det premiär för de nya videotjänsterna Apple TV Plus och Disney Plus, något som kan leda till minskade andelar för Netflix i framtiden.

I samband med Netflix kvartalsrapport häromdagen skickade företaget ut ett öppet brev till aktieägarna där man bland annat förklarar hur man ser på den ökade konkurrensen.

– Den kommande lanseringen av tjänster som Disney Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Peacock innebär ökad konkurrens, men vi är alla små jämfört med linjär TV. Medan de nya konkurrenterna har några fantastiska titlar kan de inte möta den variation, mångfald och kvalitet som finns i vårt originalinnehåll som vi producerar runt om i världen, skriver Netflix i brevet.

Enligt Netflix kommer det alltså i första hand vara de traditionella tv-kanalerna som blir förlorare i kampen om tittarna. Företaget jämför med hur det var när kabel-tv slog igenom, då tog de nya kanalerna inte tittare från varandra utan från de stora kanalerna som ABC, CBS, NBC och Fox.

I sammanhanget kan nämnas att Piper Jaffray nyligen presenterade en undersökning som visade att 75 procent av Netflix-användarna inte är intresserade av Apple TV Plus eller Disney Plus. Av de som är intresserade av de nya tjänsterna tänker majoriteten ändå behålla sitt Netflix-abonnemang.

Intresset för Disney Plus är snäppet högre (28 procent) än för Apple TV Plus (23 procent), vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att Disneys utbud är betydligt större.

Undersökningen baseras visserligen endast på 1 500 svarande, men den kan ändå ge en fingervisning om att Netflix kanske inte har så mycket att oroa sig för i slutändan.