Testat spel: Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint
Pris: Xbox: 499 kronor hos CDON. PS4: 499 kronor hos CDON.

Vi var inte ensamma om att såga föregångaren Ghost Recon: Wildlands för storyn och den onyanserade beskrivningen av USA:s roll i att bekämpa droger genom sin militära närvaro i Bolivia. I uppföljaren har utvecklaren "löst" problemet genom att välja en fiktiv plats, ögruppen Aurora.

Stället var tänkt att användas som bas för utveckling och tester av diverse högteknologiska lösningar för en bättre värld, men efter att en före detta Ghost-operatör blåste ägaren och tog över stället gick allting snett. Och lösningen är du, Nomad, som i början av spelet kraschlandar med helikopter mitt bland diverse fiender.

Läs också:

Bakgrundsstoryn känns blek och rätt ointressant, vi har liksom hört den förut så många gånger, och när dialogen dessutom är riktigt dålig blir det ännu svårare att dras med. Här hjälper det inte att man animerat in skådespelaren Jon Bernthal (känd från tv-serier som The Walking Dead och Punisher). Lite kul är det att vi i början får skräddarsy Nomads utseende in i detalj, och att vi kan välja att spela som kvinna.

Ghost Recon: Breakpoint är snyggt – på håll

Miljöerna i spelet är vid första anblick riktigt snygga, framfört allt imponeras vi av ljuseffekterna. Och på lite avstånd ter sig även djungeln mycket realistisk. Men på närmare håll noterar vi en del märkliga detaljer. Ormbunkarna svajar i takt med varandra och växter ter sig lite platta överlag.

Dessutom finns här en hel del grafikglitchar, fler än vanligt. Döda kroppar som flyter omkring, genomskinliga träd, dörrar som inte går att öppna... ja till slut blir det riktigt tröttsamt. Och spelet körs i 30 fps på konsol, vilket gör att snabba rörelser ger ryckig bild. Inte tillräckligt bra, helt enkelt. Och då blir det förståeligt varför de flesta trailers för spelet inte innehåller riktig gameplay.

Test Ghost Recon Breakpoint

Kontrollen i spelet har också sina brister. Det en utmaning i sig att kombinera första- och tredjepersionsvy, även om det är snyggt att se på. Ibland när vi hamnar i intensiv eldgivning från motståndare (som är dåliga på att upptäcka oss men som är desto bättre på att sikta) ställer övergången till det och när vi desperat försöker hitta fienden med siktet är det lätt hänt att vi samtidigt rör oss och istället förflyttas till tredjepersonsperspektiv och oavsiktligt krälar rätt ut i skottlinjen. Visst blir det bättre efter lite vana, men det känns ointuitivt.

Seg respons

Själva kontrollen är dessutom lite seg och vi upplever en märkbar fördröjning från det att vi trycker analogspaken i sidled tills att Nomad verkligen rör sig. Det här förtar mycket av spelupplevelsen, även om spelet i sig naturligtvis inte ska jämföras med en snabb first person shooter. Sedan är det lite märkligt hur vi kan ligga på marken och bli i stort sett osynliga för fienden bara vi smetar in oss med lite lera i ansiktet...

Test Ghost Recon Breakpoint
Spelets bad guy, Cole Walker, spelas av ett välbekant ansikte...

Om du gillar möjligheten att skräddarsy dina vapen in i minsta detalj kommer du att gilla den aspekten i spelet. I Gunsmith-vyn kan du se din optimerade, custom-målade AK ta form och vända och vrida på den och njuta av mästerverket.

Även Skills-systemet är riktigt omfattande, något som spelet ärvt från föregångaren. Här finns en del nya förmågor du kan dra nytta av allt eftersom du samlar färdighetspoäng, och i en tydlig översikt se vilken väg du väljer att utvecklas mot. Nackdelen med det här upplägget är att du redan i början måste välja väg i färdighetsträdet. Ska du bli drönarexpert eller vill du utveckla dina sniperskills?

Bekant upplägg utan nyheter

Som i tidigare spel i serien är upplägget att du spelar i team, antingen med kompisar eller med virtuella spelare. Och att du löser olika uppdrag på ungefär samma sätt som tidigare. Du kan välja att spela i Exploration mode, vilket ger dig mindre hjälp än de sedvanliga uppmaningarna om att bara jaga vidare till nästa checkpoint på kartan hela tiden.

Roligast är helt klart att spela med andra riktiga spelare, spelets inbyggda ai är allt annat än bra och det blir ganska frustrerande i längden. Men oavsett hur vi spelar känns det som att vi gjort det här förut. Här finns ett antal fordon, och ofta slutar det med att vi tar helikoptern för att förflytta oss längre avstånd.

Test Ghost Recon Breakpoint
Ljuseffekterna i spelet är bitvis makalöst snygga på Xbox One.

Aurora-världen är väldigt stor och den känns onödigt utsträckt. Ofta får vi lägga en hel del tid på att bara ta oss till platser, även när vi använder olika fordon, och väl på plats är det nästan alltid samma sak. Prickskjut så många fiender du hinner innan de upptäcker dig, ta ut resten när de attackerar din position, hitta något dokument som ger dig en ledtråd till nästa uppdrag. Sedan börjar det om...

Test Ghost Recon Breakpoint

Omdöme

Många av föregångsverionens brister har tyvärr hängt med i Ghost Recon: Breakpoint, och en del nya har tillkommit. Spelet är bitvis snyggt och en del element gillar vi, men här är för många buggar och för dåligt djup för att vi ska dras in i den stora och relativt öde spelvärlden Aurora.


Fakta Ghost Recon: Breakpoint

Utgivare: Ubisoft.
Utvecklare: Ubisoft Paris.
Format: Xbox One, PS4, PC.
Testat format: Xbox One. 
Genre: Action.
Lansering: Ute nu
Pris: Xbox: 499 kronor hos CDON. PS4: 499 kronor hos CDON.

plus

Omfattande skills-uppgraderingssystem.
Bitvis snyggt.

minus

En hel del grafikglitchar.
Ai:n.
Usla dialoger.
Inte mycket nytänk.

Betyg 4 av 10

Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint (Xbox One)

Bästa pris just nu: 499 kr