Om du är svag för bilar med galen prestanda i allmänhet, och modeller prydda med BMW-loggan i synnerhet, var nyheten om förädlingen av BMW X4 (liksom X3) rena lyckoruset. Mellanklass-suvar som kan mäta sig med nästan vilken supersportbil som helst låter som något av en fabel, men är idag en realitet. Klart vi måste testa!

BMW X3 och X4 M Competition
Sida vid sida: BMW X3 M & X4 M Competition.

Coupésuv med aggressivt formspråk

BMW X4 är som bekant en coupésuv och är utseendemässigt i stort sett identisk med syskonet från nos till b-stolpen, därefter börjar taklinjen slutta rejält och skuldrorna är bredare över bakhjulen. De svepande formerna förmedlar helt enkelt mer kraft och dynamik än hos syskonet – alltså precis som i förhållandet sinsemellan de större modellerna BMW X5- och X6.

Generation två lanserades under 2018 och när vi testade modellen (xDrive 20d) för drygt ett år sedan var vi minst sagt överförtjusta, även om vi hade en del åsikter om rent praktiska fördelar jämfört med syskonmodellen. Då främst gällande utrymmet för passagerarna i baksätet.

BMW X4 M Competition

Fram till nu har modellserien toppats av motoralternativet M40d. Det här är en så kallad M Performance-bil med en dieselsexa på tre liter med dubbelturbo, 326 hästkrafter och 680 newtonmeter.

M-entusiasters väntan nu över

Nu är de hårigaste modellversionerna av suvarna här, det vill säga de ”riktiga” M-varianterna (BMW X3 M och X4 M) med raka treliterssexor med M Twinpower Turbo-teknik, 480 hästkrafter och 600 newtonmeter. Skulle det mot förmodan kännas i klenaste laget är det bara addera M Competition-paketet för i runda slängar 60 000 kronor och på köpet få ytterligare 30 kusar.

BMW X4 M skiljer sig formmässigt inte extremt jämfört med standarvarianten, men visst finns här modellspecifika attribut. Gälar, luftintag samt de feta njurarna i fronten är syndigt svarta och de blå bromsoken omsluts av de feta 21-tumsdäcken. M-specifika ytterspeglar, bakspoiler och slutligen M Sport-avgassystemet är ytterligare detaljer som skvallrar om att det här något alldeles speciellt.

BMW X4 M Competition

På plats inne i kupén är det svårt att hålla inne lustkänslorna. I stort sett hela inredningen är M-specifik, alltifrån säkerhetsbälten, instrumentkluster, panel med kolfiberinlägg till de skålade M sportstolarna klädda i Merinoläder.


M Drive-knappar på ratten

Även ratten är speciell med de knallröda M Drive-knapparna som kan programmeras efter dina individuella preferenser i form av olika körlägen (Efficient, Sport och Sport+) anpassning av stabilitetskotrollen, växellådans utväxling, chassi samt styrning. Sedan behövs bara ett tryck med tummen på en av de två knapparna och bilen anpassar sig blixtsnabbt efter dina önskemål – magiskt!

BMW X4 M Competition
BMW X4 M Competition

Kompetent mmi

BMW X4 tillhör en krympande skara av modellserier som fortfarande dras med förra generationens mmi, det väl säga Idrive generation sex, som är mindre anpassningsbart jämfört med det systemet (BMW Operating System 7.0) som först såg dagens ljus i nya BMW X5 för nästan exakt ett år sedan. Därmed inte sagt att det är dåligt.

BMW X4 M Competition

Tvärtom, det är ett fåtal konkurrenter som kan erbjuda ett lika omfattande och användarvänligt system. Fast uppkoppling givetvis och fjärrstyrning via tillverkarens app, ett kompetent navigationssystem, geststyrning, head up-display och suveräna adaptiva led-strålkastare. Det digitala instrumentklustret är skarpt och tydligt. Via BMW Connected finns det en ”lightversion” av Spotify som fungerar klockrent med spellistor, topplistor och så vidare. 

BMW X4 M Competition
Se där! En funktion för att styra Spotify är alltid välkommen.

Fyrhjulsdrift (M xDrive) är standard liksom M-diff som fördelar kraften över hjulen. En åttastegad Steptronic-automatlåda är också standard, och X4 M har samma växelväljare som BMW M5 med reglage överst i framkant för att justera lådans utväxling – även vid manuell växling via paddlarna bakom ratten.

Galen prestanda

Under huven ruvar en 3,0-liters 6-cylindrig bensinmotor med dubbla turboaggregat, högtryckinsprutning och Valvetronic som levererar hela 510 hk och 600 nm vridmoment. Från stillastående tar det endast 4,1 sekunder att nå 100 km/h och det ackompanjerande ljudet från både motor och pipor är brutalt och inspirerande.

BMW X4 M Competition lämnar körmässigt inget åt slumpen och väghållningen är verkligen optimal, även när den pressas i kurvor. Den är hårt satt och kan upplevas stötig, även i ”comfort-läget”, och ljudisoleringen lämnar en del att önska – främst är det däckljud som läcker in i kupén. De stora keramiska bromsarna nyper till vid minsta beröring av pedalen vilket känns ovant till en början, framför allt vid tät trafik och kökörning – som å andra sidan knappast är en optimal miljö för den här kärran. Bilen är tvärtom konstruerad för en aktiv körning och står pall för allt du kan tänkas utmana den med. 

Omdöme

BMW X4 Competition är en helt galen bil som tänjer på alla gränser vad gäller prestanda och köregenskaper. Med en attityd få i klassen ens kommer i närheten av lämnar bilen ett bestående intryck och maken till körglädje i en suv har vi sällan, om ens någonsin, upplevt.


M3 rekommenderar
Specifikationer

Modell: X4 M Competition
Testad: Oktober 2019
Tillverkare: BMW
Pris från: 838 000 kronor
Pris testbil: 1 045 100
Motor: 6-cylindrig M TwinPower Turbo-bensinmotor med 510 hk vid 6250 varv/min
Max vridmoment: 600 Nm vid 2600-5950 varv/min
Kraftöverföring: 8-växlad Steptronic-låda, fyrhjulsdrift
Prestanda: 0 - 100 km/h på 4,1 sek
Bagagevolym: 525 liter
Skatt/år: 14 643
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 11,5 l/100km
CO2-utsläpp (Testcykel WLTP): 261 g/km

plus

Brutal prestanda.
Snygg design.
Kompetent mmi.
Förarassistanssystem.

minus

Pris.
Ljudisolering från däckljud.
Hög fordonsskatt.

Betyg 8 av 10