Redan för två år sedan när vi testade Ford Mondeo senast, konstaterade vi att bilen kändes lite tråkig och gammal. Det har sedan en tid tillbaka ryktats om att Mondeo är en av modellerna som kommer att läggas ned när Ford ska effektivisera, och vi skulle inte bli förvånade om det blir så. Lite synd tycker vi ändå eftersom den här biltypen är intressant för många familjer som inte klarar sig med mellanklasskombi, och som inte är inne på suv som i regel bjuder på sämre lastkapacitet.

Test Ford Mondeo hybrid
Interiören känns trevlig och placeringen av knappar och reglage vettig.

Den stora nyheten med testbilen vi får in för test är drivlinan, nya Mondeo kombi har fått inbyggt batteri för att dra ned på bränsleförbrukningen. Det handlar dock inte om en laddhybrid, utan endast ett batteri som tar tillvara på energi från till exempel inbromsningar för att sedan hjälpa till och komplettera bensinmotorn när du kör.

Välbekant kupé

Invändigt känner vi igen oss från föregångaren, och även om vi inte stör oss på materialval så känns det att bilmodellen börjar bli till åren. Sync 3 bjuder på det mesta vi behöver i funktionsväg, men det är inte speciellt snyggt. Här finns dock både adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare och andra bra varningssystem. Mätarklustret är dock i stort sett helt analogt.

Farthållaren jobbar mjukt och följsamt, men vingelvarnaren styr oss inte rätt när vi kör för nära en filmarkering. Här får du istället tre tydliga vibrationer i ratten. Autobroms är standard med sensorer som känner av både fotgängare och cyklister.

Test Ford Mondeo hybrid
Hybrid i Ford Mondeos fall innebär inte laddhybrid.

Bensinmotorn i testbilen är två liter stor med fyra cylindrar, och här levereras 140 hk när inte elmotorn är aktiv (sammanlagt 187 hk). Bilen är absolut inget fartmonster, men mer intressant är hur den hanterar övergången mellan el- och bensindrift. Via displayen bakom ratten håller vi koll på batteriets laddnivå, och bilen växlar mjukt och fint mellan el- och bensinmotordrift, utan att det märks annat än på ljudet.

Och visst går det att få ned förbrukningen ganska bra, framför allt på korta körsträckor. Snittet efter en vecka med bilen landade på 0,6 liter per mil, vilket är bra. Ibland känns det lite märkligt när bensinmotorn drar igång och den steglösa automatlådan börjar väsnas (cvt är inte roligt...), utan att vi känner att det händer något, framför allt när vi startar med eldrift i en uppförsbacke.

Skön på motorvägen

En sak vi gillar med bilen är komforten. Stolarna är väl inga ergonomiska underverk, men ljudisoleringen är bra och bilen går mjukt och behagligt. Vi snackar inte sportig körning på något sätt, snarare trygga och stabila köregenskaper som kommer bäst till sin rätt på motorväg.

Test Ford Mondeo hybrid
Batteriet tar en hel del av lastutrymmet.

En titt i bagageutrymmet avslöjar hur Ford löst batteriplaceringen. Här har en stor del av höjden fått ge vika, även om bilen sväljer en hel del packning på djupet. Lite lustigt är också att bärkassehållarna på sidorna inte anpassats till golvhöjningen, vilket gör dem oanvändbara. Frågan vi ställer oss när vi packar testbilen full med väskor och påsar är om inte en Focus hade varit lika bra lastmässigt...

Test Ford Mondeo hybrid
Sync 3 börjar kännas gammalt nu...

Bilen saknar inbyggt sim-kort men kan ta emot exempelvis systemuppdateringar från ditt trådlösa nätverk. I den här versionen av mmi finns även klimatanläggningen att styra i touchgränssnittet, och med röstkommandon, något som Ford senare plockade bort från nyare bilar med Sync 3. Navigatorn i bilen är tydlig, och även inställningarna. Och som i de flesta bilar fungerar Apple Carplay och Android Auto bra, vilket i det här fallet dessutom är ett snyggare system än Fords egna.

Test Ford Mondeo hybrid

Sammantaget känns den här bilen lite fel ute tidsmässigt, och det hjälper inte att det ryktas om att modellen ska tas bort från produktportföljen. Även om bilen är bekväm och vettig på många sätt, och även mer ekonomisk när det gäller både bränslekostnad och skatt, känns den gammal och omodern.

Det blir lite av en sport att maxa batterianvändningen. Samtidigt är förbrukningen inte jättelåg jämfört med andra bilar med effektivare förbränningsmotorer eller laddhybrider som i många fall låter dig pendla till och från jobbet knappt utan att använda bensinmotorn.

Omdöme

En bekväm och på många sätt praktisk familjebil, men den nya drivlinan till trots känns bilen omodern och det finns bättre alternativ i den här prisklassen. Och den är dessutom ganska tråkig att köra.

Fakta Ford Mondeo HEV kombi

Tillverkare: Ford
Pris: Från 409 750 kr
Testbilens pris: 437 750 kr
Motorer: 2-liters fyrcylindrig bensinmotor + elmotor. Sammanlagt 187 hk.
Batteri: 1,4 kWh
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: Automat (CVT)
Prestanda: 0-100 km/h på 9,4 sek
Angiven bränsleförbrukning (NEDC): 0,49 liter/mil blandad körning
Fordonsskatt: 360 kr/år (förhöjd första 3 åren till 1 672 kronor/år).

plus

Låg förbrukning och skatt.
Bra komfort.
Bra säkerhetsfunktioner.

minus

Mycket lastutrymme går bort.
Omodern och tråkig att köra.
Cvt-låda som väsnas.

Betyg 6 av 10