Netflix affärsmodell är enkel: Ett konto per hushåll, där varje familjemedlem har tillgång till sin egen profil. Något som lätt kan kringgås genom att dela med sig av sitt lösenord till exempelvis vänner eller andra utomstående. Trots att Netflix är fullt medvetna om fenomenet har man valt att inte lägga särskilt stor vikt vid problematiken. Men det kan det snart komma att bli ändring på.

Läs också: Netflix räds inte konkurrensen från Apple och Disney

Greg Peters, produktchef på Netflix, vill nu hitta en "schysst" lösning utan att förlora befintliga kunder. Det framgår i en videointervju som ägde rum när företaget presenterade sina senaste finansiella resultat. Peters uppger att Netflix är medvetna om att lösenordsdelning är vanligt förekommande, men dristade sig inte till att meddela några konkreta förändringar man tänker göra på området.

"Vi fortsätter att hålla koll på situationen, och utreder konsumentvänliga sätt att påverka den. I dagsläget har vi dock inga stora förändringar att meddela", svarade Peters på en journalists fråga om kontodelning.

Exakt hur och när Netflix planerar att vidta åtgärder mot lösenordsdelningen är alltså oklart. Men många medier, som exempelvis The Independent, tolkar svaret som att det kan hända saker på den fronten snart.

Problemet med delade konton är inte okänt i streamingbranschen. Tidigare i höst inledde musikjätten Spotify en offensiv mot "familjekontofuskare", där kontoinnehavaren ombeds verifiera sin adress för att minimera risken att det delas med andra.