Sony må ha det utomordentliga GT Sport, medan Microsoft leder arkadligan i överlägsen stil med Forza Horizon 4. Men priset till generationens bästa racingutvecklare går ändå till Codemasters. Oavsett om det är utmanande realism (F1, Dirt Rally), eller lite mer lättillgängligt lerröj (Dirt 4, Onrush) har Codemasters levererat racing av högsta klass. När deras banracingserie Grid gör comeback är därför vårt intresse på topp.

Grid vy innifrån

Klara, färdiga, krascha!

Vi närmar oss en skarp sväng i alldeles för hög hastighet. Vi tvärnitar, vrider däcken maximalt, och powersladdar genom svängen med hjärtat i halsgropen. Sex placeringar intjänade. Att vi kör på fyra motståndare riktigt fult och skaffar oss två arga rivaler är inget som varken vi eller bestraffningssystemet bryr sig om.

Racingen i Grid får oss att tänka på en mer okomplicerad tid; på de gamla Need for Speed- eller Burnout-spelen på Playstation 2. Det gör inte så mycket om vi missbedömer både en, två och tre svängar. Antingen blir vi räddade av däckbarriärer eller motståndarbilar; i värsta fall får vi använda tillbakaspolningsfunktionen.

Att köra race i Grid är på ett sätt härligt befriande. Vi dundrar fram på banorna och levereras snygga manövrar och fula omkörningar. Det är härligt korkad men ack så underhållande racing, utan att det för den sakens skull är översimplifierad eller sakna utmaning. Tvärtom, att ta sig runt på banorna är förbannat kul. I alla fall i korta doser.

Grid F1

Från Touring till F1ish
Bilarna som vi kan gasa runt med är uteslutande välkända sportbilar, framför allt från amerikanska märken. Även om antalet bilmodeller inte imponerar jämfört med konkurrenterna, får vi i alla fall leka med bilar från en handfull vitt skilda klasser; från touring-bilar till racingbestar och Formel 1-liknande kärror.

På grund av den förlåtande och förenklade spelkänslan är det ingen enorm skillnad mellan de olika klasserna – och än mindre mellan bilarna i vardera klass. Muskelbilarna sladdar lite mer, medan racingmonstren åker snabbt framåt men kan vara lite knixigare att hantera när de kommer skarpa svänga. Men så länge vi gasar på rakorna och bromsar i svängarna är det sällan några svårigheter att ta sig i mål – oavsett vilken bil som används.

Grid regn

Blixtar och dunder, magiska under

Något som höjer spelkänslan är grafiken. Det yttre når visserligen inte i närheten av samma nivå som de nämnda GT Sport och Forza Horizon 4, men det finns ändå mycket att bli glad för. Många snygga bilar trängs på väldetaljerade banor, och bråte flyger från både bilar och banan vid kollisioner - även om det är lite oklart exakt vart bråtet kommer ifrån. Lägg därtill ruskigt läckra dygns- och vädereffekter. På Playstation 4 Pro levereras allt dessutom i 60 vanligtvis stabila bilder per sekund. 

Grid bil

En meny av tomhet

Utanför tävlingarna är det dessvärre inte lika roligt. Den spartanska huvudmenyn rymmer ett karriärläge, onlinespel och enkla race, samt ganska goda inställningsmöjligheter. Vi kan också ändra namn och bakgrundsbild för team och förare.

Så långt allt väl. Problemet är att varken karriär- eller onlineläget är något att hänga i granen. Det förstnämnda är inte mycket mer än en lista med tävlingar i olika klasser att beta av. Ingen teamhantering eller trimning av bilar vid sidan av enkla justeringar i till exempel bromsverkan. Vi får visserligen köpa bilar när det behövs, men utbudet består vanligtvis av snarlika modeller och pengar är sällan ett problem. Det finns helt enkelt inget extra kul att jaga i karriärläget.

Inte heller onlineläget gör oss särskilt glada. Att GT Sport har skapat mer eller mindre perfekta onlinetävlingar är inget som Codemasters bryr sig om. Istället får vi ett onlineläge som visserligen fungerar, men sker helt utan finess. Att bestraffningssystemet dessutom nästan förordar fulknep, medan mindre genvägar över gräsytor bestraffas hårt, gör inte saken bättre.

Grid sidovy

Spiken i däcket

Det som gör oss mest besvikna är däremot bristen på både variation och innehåll. En handfull bilklasser i all ära, men körkänslan skiljer sig som sagt inte särskilt mycket mellan flera av klasserna. Ett problem som blir värre av att i stort sett varenda tävling består av vanliga race på vanliga banor. Banor som det dessutom finns alltför få av.

Vi har verkligen inget emot ett racingspel där just racing står i centrum, men till exempel precisionskörning mellan koner, hastighetsrekord eller halkkörning hade varit välkommet. Eller någon form av teamhantering och biluppgradering för den delen. Att köra race är som sagt kul i alla sin enkelhet, men spelupplevelsen hade mått bra av mer variation.

Grid etta

Sammanfattning

Grid är ett lättspelat racingspel som underhåller på banan, men är oerhört tomt och oinspirerat utanför. Karriärläget är knappt värt namnet, det går inte att uppgradera bilarna och onlineläget bjuder endast på de mest grundläggande funktionerna.

Men samtidigt som innehållet sviker går det inte att förneka att det finns en härligt avslappnad känsla i det avskalade och lättillgängliga upplägget. Vill du ha banracing men orkar inte med realismen som de flesta av dagens racingspel bygger på, utan bara vill ha kul på banan, är Grid helt rätt val.


Fakta: Grid

Utvecklare: Codemasters
Format: Xbox One, Playstation 4, pc
Testat format: Playstation 4 Pro
Genre: Racing
Testat: Oktober 2019
Lansering: Ute nu
Pris: Xbox: Från 499 kronor hos Prisjakt. PS4: Från 499 kronor hos Prisjakt.

plus

Fina bilar i fina miljöer.
Lättillgänglig och härlig körkänsla.
Roliga race.

minus

Fantasilöst karriärläge.
Ont om innehåll och variation.
Meningslöst rivalsystem.

Betyg 6 av 10

Grid (Xbox One) Pris vid test: 499 kr.

Bästa pris just nu: 568 kr