När första generationens Santa Fe såg dagens ljus 2001 stod den för något nytt. En, med dåtidens mått, stor fyrhjulsdriven suv för under 200 000 kronor hette duga och succén var ett faktum. Modellen var en vanlig syn på vägarna, så pass att den under en period var en av Sveriges mest sålda fyrhjulsdrivna bil.

Hyundai Santa Fe

Sedan hände något, och de efterföljande versionerna sålde inte alls lika bra. Om det berodde på en mer slätstruken design, hårdare konkurrens eller helt enkelt att priset sköt i höjden låter vi vara osagt, men vi lutar mot att tro på det senaste. Generation 2 (2007) och Generation 3 (2012) blev med andra ord inga storsäljare. Under 2015 såldes exempelvis endast 576 bilar för att sedan sjunka ytterligare. Hög tid att vända skutan alltså, och i början av 2018 på bilmässan i Geneve presenterades så nya Santa Fe.


Komfortabel och trivsam interiör

Förra generationen erbjöds i två versioner, den ”vanliga” samt den rymligare och sjusitsiga Grand Santa Fe. Med den fjärde generationen återgår man till enbart en modell och som storleksmässigt hamnar någonstans mittemellan de båda föregångarna och mäter 477 centimeter på längden. Sju centimeter längre än Honda CR-V och tre centimeter kortare än koncernsyskonet Kia Sorento för att nämna några referenser. Möjligheten att få Santa Fe i sjusitsigt utförande kvarstår emellertid.

Den nya exteriöra designen är ett klart lyft, djärvare och samtidigt mer elegant. Mest iögonfallande i fronten är de smala övre utdragna strålkastarna liksom den feta grillen som kompletteras med en aluminiumlist i överkant. Det är fortfarande en stor bil, men de snävare linjerna ger den ett nättare och mer sportigt utseende.

Test Hyundai Santa Fe

I grundutförande är Santa Fe riktigt bra utrustad med bland annat tvåzons klimatanläggning, vägfilsassistent, adaptiv farthållare med Stop & Go-funktion, autobroms (inklusive skydd för bilar/fotgängare/ cyklister), kylt förvaringsfack, backkamera med parkeringsguide liksom parkeringssensorer både fram och bak, dödavinkel-varnare samt uppvärmd ratt och stolar både fram och bak.


Utrustning

Testbilen har den högsta utrustningsnivån, Premium, vilket innebär ytterligare funktioner och bekvämligheter såsom 19 tums aluminiumfälgar, led-strålkastare med kurvfunktion, läderklädd instrumentpanel, elmanövrerad baklucka, trådlös laddning för mobiltelefon liksom det något ovanliga systemet Rear Occupant Alert, som registrerar rörelser i baksätet och som ska förhindra att exempelvis ett barn glöms kvar i bilen. Jo, det är sant – i USA dör flertalet barn varje år av just den anledningen och Santa Fe är onekligen anpassad för den amerikanska marknaden.

Systemet använder ultraljudssensorer för att övervaka baksätet och registreras rörelser efter att du har lämnat bilen varnar bilen med både signalhornet och blinkande ljus.

Test Hyundai Santa Fe
Trångt längst bak, främst gällande benutrymmet.

Och som helhet är det lätt att trivas i den rymliga kupén, framstolarna ger skönt stöd och knappar och reglage är logiskt placerade och lätta att nå från förarplats. Även baksätet är bekvämt med justerbart ryggstöd. Modellen går att få som sjusitsig (tillval 9 900 kronor) men här bör du skruva ner förväntningarna en aning, för något egentligt benutrymme är det inte tal om för dem som tvingas sitta längst bak. Visst fungerar det i nödfall, för riktigt kortväxta och under korta sträckor, men är ni fler än fem i familjen bör ni istället överväga en familjebuss.

Infotainmentsystemet består av en 8-tums pekskärm (7 tum i grundversionen) med navigationssystem och är kompatibel med både Apple Carplay och Android Auto. Menysystemet är användarvänligt och logiskt uppbyggt, men vidare snyggt är det inte och visuellt lämnar gränssnittet en del att önska.

Hyundai Santa Fe

Ligger efter med uppkoppling

När det gäller fast uppkoppling ligger asiatiska tillverkare överlag märkligt nog långt efter exempelvis BMW, Mercedes och Audi inom just det området, och Santa Fe är inget undantag. Visst, du kan koppla upp dig mot din mobiltelefon för att få trafikinformation i realtid, men det är också allt. Lyckligtvis är det i alla fall på gång. Nya generationen av Ioniq (både versionen med eldrift samt plug-in-hybriden) är först ut med fast uppkoppling och i slutet av nästa år, i samband med lanseringen av plug-in-versionen, kommer även Santa Fe välkomnas in den moderna tidsåldern.

Nya Santa Fe kommer med tre motoralternativ, en bensinare samt två diselspisar varav testbilen har den större av dessa två med 200 hästkrafter, fyrhjulsdrift samt en 8-stegad automatlåda som arbetar sömlöst och med en till motorn väl anpassad utväxling.

Santa Fe 2019

Ekipaget är riktigt behaglig att både köra och färdas i. Kontakten med vägbanan är påtaglig trots en ganska förlåtande fjädring och ljudisoleringen är riktigt bra. Sin storlek till trots är runtomsikten klart förbättrad jämfört med tidigare generation och sammantaget är bilen lättmanövrerad – rentutav underhållande – med god överblick från förarplats och ett tryggt uppträdande. Förarassistanssystemen är inte de tekniskt mest avancerade vi stött på, men de utför sina uppgifter utan att besvära eller inkräkta alltför mycket på körupplevelsen.

Omdöme

Det är svårt att inte gilla nya Santa Fe med dess generösa utrymmen, komforten som erbjuds och dess stabila och trygga uppträdande på vägen. Tekniskt, främst när det gäller mmi:t liksom uppkoppling och tillhörande tjänster, känns den emellertid rejält på efterkälken. Kommande uppdatering känns avgörande för modellens existens i Sverige där större bilar utan miljöalternativ straffas utan pardon, oavsett körsträcka.

Specifikationer

Modell Santa Fe 2.2 CRDi
Testad: November 2019
Tillverkare: Hyundai
Pris: Från 349 900 kr (Life, 2.4 GDi, 188 hk)
Pris testbil: 494 600 (Premium plus tillval)
Motor: Diesel, 2,2 liter, Max effekt 197 hk vid 3 800 r/min, max vridmoment 436 mellan 1 750–2 r/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,3 sekunder, toppfart 205 km/tim
Bagagevolym: Sjusitsig 547–1 625, femsitsig 625–1 695.
Angiven förbrukning (blandad körning, testcykel WLTP): 7,3 l/100km
CO2-utsläpp (blandad körning, testcykel WLTP): 191 g/km
Skatt: 9205 kr/år (2019)

plus

Komfortabel och rymlig interiör.
Ljudisolering, fjädringskomfort.
Bra grundutrustning.
Relativt bränslesnål.

minus

Saknar fast uppkoppling.
Trist mmi, mediokert ljudsystem.
Inga miljöbilsalternativ.

Betyg 6 av 10