Den globala marknaden för smarta högtalare har under det tredje kvartelet 2019 vuxit med hela 44,9 procent och innefattar idag 28,6 miljoner nya enheter. Det visar en ny undersökning av industrianalytikerna Canalys.

Amazon fortsätter leda marknaden med sina Alexa-smarthögtalare som under tredje kvartalet sålt 10,4 miljoner enheter vilket innebär en årlig tillväxt på 65,9 procent. Totalt har Amazon 36,6 procent av marknaden.

Marknadens nya tillväxt kommer däremot främst från mindre tillverkare som Alibaba, Baidu och Xiaomi som inte sålt lika många enheter men alla ökat kraftigt sett till sin årliga tillväxt.

Värre går det för Google, som sålde 3,5 miljoner enheter mot fjolårets 5,9 miljoner, vilket innebär en årlig tillväxt på minus 40,1 procent. Googles marknadsandel minskar med det också från 29,8 procent till 12,3 procent.

Google sålde utöver det 700 000 smartskärmar under perioden vilket är mindre än hälften av Amazon som sålde 2,2 miljoner. Globalt växte hela smartskärmsmarknaden med 500 procent.

Canalys spårar Amazons framgång till lyckade kampanjer kopplade till skol- och högskolestarten och företagets Prime Day.

Canalys undersökning smarthögtalare marknad
Foto: Canalys