Testat spel: Star Wars Jedi: Fallen Order
Pris: PS4: Från 539 kronor hos Prisjakt. Xbox: 547 kronor hos Dustinhome. PC: Från 579 kronor hos Prisjakt.

Åren runt millennieskiftet blev vi i det närmaste överrösta av välgjorda Star Wars-titlar. Det var allt ifrån ljussabelssvingande i Jedi Outcast och rollspelsperfektion i Knights of the Old Republic, till rymdskeppsporr i Rouge Leader II och onlineröj i Battlefront II. Men sedan hände något. Spelströmmen sinade och kvaliteten sjönk. Dice andra, och nu två år gamla, Battlefront-spel var i alla fall ett steg i rätt riktning – men nu får vi något ännu bättre.

Star wars Cal Kestis

Vi ses mellan tre och fyra

Star Wars Jedi: Fallen Order sätter sin anfang på skrotplaneten Bracca. Anakin har blivit Vader och de flesta jedis har jagats och mördats, medan Luke fortfarande farmar fukt och dricker blå mjölk. Tidsmässigt befinner vi oss alltså mellan Revenge of the Sith och A New Hope.

Cal Kestis, en tidigare padawan och äventyrets huvudperson, arbetar med att montera ner jättelika stridsskepp från klonkriget. Med tanke på att hans jämlikar blev kanonmat under order 66 trivs han bra med att gömma sig bland skräpet. Ganska snart blir Cal emellertid tvungen att använda kraften för att rädda en vän – och sedan tar det inte lång tid innan allt rasar samman. Bokstavligt talat.

En flykt senare träffar huvudpersonen Cere och Greez, två oväntat välskrivna karaktärer som dessutom får utrymme att växa under äventyrets gång. Vi gillar verkligen karaktärernas samspel och skulle till och med påstå att både karaktärer och dialoger är mer genomarbetade än vad vi fick i filmen Rogue One.

Jedi Fallen Order

En lyxmåltid av gamla rester

Även spelmässigt imponerar Star Wars Jedi: Fallen Order. Visst, om vi ska vara lite gnälliga finns det inget överdrivet unikt med äventyret. Vi känner igen klättrande, plattformshopppande och skattletande från Uncharted-serien, medan närstriderna är hämtade från Dark Souls eller Sekiro. Vi ställs också inför Zelda-liknande pussel och navigerar de någorlunda fria världarna med hjälp av den utmärkta kartan från Metroid Prime. De enkla rollspelelementen å sin sida får oss att tänka på Dead Space.

Men trots att mycket är bekant, känns äventyret aldrig som en blek kopia. Till viss del beror det på att Star Wars-kostymen ger spelet en egen men välbekant identitet. En annan anledning är att äventyret innehåller tillräckligt många minnesvärda scener och platser för att stå på egna ben.

Star Wars AT-AT

Finess och försiktighet

Spelets starkast lysande stjärna är striderna. När vi hoppar in i en grupp med fiender och hugger godtyckligt med ljussabeln får vi ingen lyckad karriär som jedi. Det kan till och med räcka med två-tre vanliga Stormtroopers för att besegra oss.

När vi istället tar det lugnt, planerar våra attacker och tänker taktiskt och defensivt imponerar striderna stort. Vi tröttnar aldrig på att reflektera laserskott tillbaka till avsändaren, och att få till perfekta blockeringar i närstridsattacker är alltid lika tillfredsställande. Att ta sig an ett dussin fiender samtidigt är knixigt men fullt görbart med flinka fingrar och ett kyligt huvud.

Under äventyrets gång lär vi oss också hantera kraften bättre och kan leka med gravitationen och påverka tiden. Det hade dock varit kul om kraftanvändandet bjudit på något mer än de allra mest grundläggande attackerna.

Star Wars Jedi tempel

Skavanker som skaver

Tyvärr havererar striderna titt som tätt på grund av att kontrollen eller kameran inte alltid hänger med. Till exempel händer det lite väl ofta att vi trycker på block-knappen för att reflektera ett enkelt laserskott, men istället står Cal och verkar fundera över morgondagens middag. Lika frustrerande är det när vi står rättvända mot en fiende och utför en attack – men börjar vifta hjälplöst i luften istället.

Fienderna tar mer än gärna dessa tillfällen i akt att skära ner vår hälsomätare, eller i värsta fall putta omkring oss så att kameran ger upp; plötsligt känns vår jedi-hjälte mest som en levande flipperkula. Extra frustrerande blir det när vi ramlar ner för ett stup. På bekostnad av lite hälsa transporteras vi visserligen tillbaka till platsen vi stod på, men eftersom kameramannen fortfarande lallar runt blir vi snabbt nedputtade igen – och igen.

Överlag är alldeles för mycket i spelet ovanligt oslipat. Texturer som ibland inte laddar in i tid och en stundtals underlig bilduppdatering är inte hela världen, men att karaktärer tappar animationer eller ploppar in några sekunder sent i mellansekvenser stör upplevelsen onödigt mycket. Ibland är det också svårt att förstå vart vi ska ta vägen eftersom visuella ledtrådar inte syns.

Lyckligtvis är inte missarna lika stora som det kanske låter, men alla små problem som ständigt ligger och gnager ger spelupplevelsen en törn.

Star Wars rymdskepp

Ilska leder till hat – hat leder till lycka?

Det är många känslor som bubblar upp när vi spelar Star Wars Jedi: Fallen Order. Ena stunden njuter vi av utmanande och graciösa strider, spännande utforskning och en välskriven berättelse. Minuten senare flödar svordomar ur våra munnar när huvudpersonen studsar mellan fiender samtidigt som kameran mest är intresserad av att närstudera en vägg.

Det går inte att förneka att Star Wars Jedi: Fallen Order är en både ojämn och oslipad upplevelse. Ändå kan vi inte sluta att tycka om äventyret och lockas hela tiden vidare för att se vad som väntar härnäst. Utmärkta strider, intressanta karaktärer, spännande miljöer och passande rollspelselement. Star Wars Jedi: Fallen Order gör så mycket rätt att vi gärna ser förbi skavankerna.

Star Wars Fallen order klättra

Omdöme

Star Wars Jedi: Fallen Order är något så ovanligt som ett riktigt lyckat Star Wars-äventyr. Världarna inbjuder till utforskning, medan striderna bjuder på en perfekt balans mellan utmaning och att få spelaren att känna sig som en mäktig jedi. Det är riktigt synd att spelet känns så pass opolerat, men problemen är inte tillräckligt stora för att förstöra helhetsupplevelsen. Star Wars Jedi: Fallen Order är det bästa enspelaräventyret i Star Wars universum sedan Republic Commando från 2005.


Fakta: Star Wars Jedi: Fallen Order

M3 rekommenderarUtvecklare: Respawn Entertainment
Utgivare: EA
Format: Xbox One, Playstation 4, pc
Testat format: Playstation 4 Pro
Genre: Action/äventyr
Testat: November 2019
Lansering: Ute nu
Pris: PS4: Från 539 kronor hos Prisjakt. Xbox: 547 kronor hos Dustinhome. PC: Från 579 kronor hos Prisjakt.

plus

Utmärkta och utmanande strider.
Kul utforskande i spännande miljöer.
Både karaktärer och handling känns som en naturlig del av Star Wars-universumet.

minus

Ibland sviker kontrollen och kameran.
Oväntat opolerat och buggfyllt.
Enbart kosmetiska föremål i skattkistor.

Betyg 8 av 10