Jag gillar pickuper. För ett par år sedan köpte jag en med amerikanska mått "mellanstor" pickis, och känslan av att sitta högt, kunna ta mig fram överallt och när som helst lasta ett ton skrymmande saker på flaket passar min livsstil som husägare och jägare med skogsfastighet i Norrland.
En fullstor pickup i storleksklassen Ford F150 eller Dodge RAM är ännu trevligare att köra då de kombinerar möjligheten att dra och lasta massor med komfort som slår de flesta personbilar, men dessa är på tok för dyra att köpa och äga, samt för krångliga att parkera i storstan för min del. Men en dag kanske...
Teslas Cybertruck är inte den enda elpickisen som visats upp på sistone. Det har visats upp massor av prototyper den senaste tiden, bland annat Rivian R1 och Fords F150 i elversion. Men ingen av dessa har fått samma genomslag som när Tesla nyligen visade upp sin Cybertruck.
Cybertruck mot Ford F150 – ett fult pr-trick
Visst hjälpte det till pr-mässigt att de skottsäkra rutorna gick sönder när Elon Musk skulle visa hur tåliga de var, men kanske mest uppseendeväckande var formgivningen som skiljer sig från allt annat från någon biltillverkare. Och specarna. Och många blev nog imponerade när Cybertruck drog en Ford F150 i uppförsbacke i ett "Tug of war"-race.
En sådan här dragkamp handlar om inte bara om kraft, utan om friktion och vikt. Varför testar man en fyrhjulsdriven Cybertruck mot en bakhjulsdriven Ford F150? I det här fallet är det till och med ett minus för Forden att stå i nedförslut med tomt flak, och med drivning på endast bakhjulen. Ett riktigt fult pr-trick helt enkelt.
En annan märklig fråga är hur det kan kosta endast 100 dollar att reservera en förbeställning. Tidigare Tesla-modeller har kostat betydligt mer. Här blir det ganska tydligt att Elon Musk vill kunna skryta med vilket enormt intresse det är för Cybertruck istället för att du faktiskt lägger en förbeställning.
Eller har Tesla lärt sig från Roadster-problemen? Du kanske minns bilen som skulle släppts 2014-2015, men sedan har skjutits fram år efter år. I det läget är det kanske inte så kul att ha tagit 50 000 dollar för förbeställningar. Ganska feta räntefria lån till Tesla.
Klarar Cybertruck alla krav?
Den stora frågan är ju om vi kommer att få se Cybertruck, och hur den kommer att se ut när den i så fall släpps. Prototyper är inget ovanligt i bilvärlden, men många av dem hamnar aldrig i produktion. Ett stenhårt chassi är exempelvis bra för föraren, men kommer bilen att klara kraven för till exempel fotgängarskydd? Då frontbåge av hårdmetall knappt ens är tillåtet i EU, hur ska det här monstret få köra på svenska vägar med chassi som tål slag från en slägga utan minsta buckla?
Och hur påverkas batteritiden om/när du ska dra extremt tungt, som vi pickupägare ofta gör. Bilen som visades upp på presseventet var dessutom både längre och bredare än en Ford F150, så här i Sverige kan vi ju glömma bilen helt och hållet om vi vill kunna parkera bland andra bilar.
Elon Musk är ett geni, helt klart, och det är intressant hur Tesla klivit in i bilbranschen med mindset och metoder från Techbolagssidan. De har onekligen rört om ordentligt i branschen men de traditionella biltillverkarna har kommit ifatt på allvar. Och på flera punkter kört förbi Tesla.
Ingen blir gladare än jag om pickupsegmentet i sig får ett uppsving och om det dyker upp eldrivna alternativ, även om jag har svårt för de fyrkantiga formerna i Teslas nya prototyp. Jag är dock väldigt skeptisk till att vi redan 2022 ska se en skarp Cybertruck i produktion med 80 mils räckvidd och accelerationsprestanda som en Porsche 911.
Läs mer: Detta är Tesla Cybertruck