Testat spel: Godfall
Pris: PS5: 748 kr hos Spelbutiken.se. PC: 699 kr hos Epic Games.

Tänk dig de härligt biffiga striderna i God of War blandat med loot-samlande, större rollspelinslag och upplåsbara karaktärer. Tänk dig makalöst vackra världar fyllda med fiender att hugga ned, enkla pussel att klura ut och loot-fylld skattkistor att hitta. Tänk dig ett spel som bockar för allt detta, men som ändå lyckas slarva bort mycket av sin potential. Tänk dig Godfall.

Betyg 2 av 5

Omdöme

Med ursnygg grafik och härligt köttiga strider har Godfall de viktigaste delarna för att bli en populär lanseringstitel. Att variationen brister och storyn är hopplöst hopplös är inte så viktigt – vi får ju ny flashig grafik! Det enda problemet för Godfall är att det finns gott om andra lanseringssspel till Playstation 5, spel som erbjuder mer än bara snygga miljöer och härlig kontroll. Actionsfans har ändå en del att hämta här, men vänta på en ordentlig prissänkning.

Positivt

  • Välutvecklat stridssystem och härligt köttiga strider
  • Gott om rollspelselement ger striderna ett större djup
  • Mäktig grafik i 60 fps

Negativt

  • Alldeles för repetitivt upplägg
  • Snygga men röriga banor
  • Slarvigt loot-system

Schvung på rätt ställe

Men vi tar de positiva delarna först, ty efter en förvirrad inledning gör Godfall ett gott intryck. Vi kastas snabbt in i spelvärlden där vi genast måste börja svinga våra vapen – och för varje fiende vi dräper växer spelet mer och mer.

Godfall och gudarna

Grundattackerna följer visserligen välbekanta mönster där svaga och starka attacker kan länkas samman till lika smärtsamma som snygga anfall. Det i sig är något vi sett många gånger förr; det som lyfter Godfall är istället variationen på och känslan vapnen ger. Under äventyrets gång hittar vi bättre varianter, som dubbla knivar av Crocodile Dundee-storlek, maffiga svärd, maffigare svärd, krigshammare och stångvapen (vilket tydligen är den svenska namnet på polearm).

Samtliga vapen känns unika och skapar både variation i striderna och lockar till olika spelstrategier. Alla vapen är roliga att använda, men stångvapnet klättrar ändå upp som en favorit med sina svepande eller huggande attacker – för att inte tala om möjligheten att kasta iväg vapnet likt ett spjut och spetsa fiender på avstånd.

Godfall vattenvärld

Huvud axlar knä och tå, skölden slå

Under äventyrets gång trillar också erfarenhetspoäng in på kontot, poäng som används för att låsa upp specialattacker och egenskapsförbättringar såsom mer styrka och hälsa. Förbättringsträdet ser till en början väldigt begränsat ut, men ju djupare vi går desto mer intressanta attacker och förbättringar hittas.

Vi fastnade framför allt för sköld-uppgraderingarna. Att dunka undan fiender med skölden är en smidig funktion, men varför nöja sig där när skölden kan uppgraderas för att slungas iväg och träffa alla fiender i en halvcirkel. Genom att slänga in lite fler uppgraderingspoäng går det också att med tajmade knapptryck skapa små explosioner när skölden träffar den första fienden. Det kanske inte låter som mycket, men det ger striderna ännu en dimension.

Godfall portal

Anfall och försvar

När det vankas bosstrid, eller någon form av starkare fiende, lyser stridssystemet starkare. Här blir det ännu viktigare att planera attackerna och utnyttja de specialattacker som är upplåsta. Det är också ett måste att ducka för attacker med rätt tajming och använda omgivningen till sin fördel. Det ska dock sägas att bosstriderna knappast har något att sätta emot det genrens giganter visar upp, men de bjuder ändå på mer än förväntat.

Godfall strid

Läckra vyer i röriga miljöer

Nästa positiva del är de färgsprakande miljöerna som måls upp runt spelaren. Varje område känns levande med vackra detaljer där välanimerade fiender lurar bakom varje hörn. Allt presenterat i en någorlunda hög upplösning med 60 bilder per sekund. Det går att välja regelrätt 4k-upplösning och få ännu finare omgivningar, men stridssystemet kommer inte till sin rätt i den instabila bilduppdateringen som vi då får dras med.

Trots de galet snygga miljöerna är vi ändå inte helt nöjda på den fronten. Vi saknar minnesvärda platser som etsar sig fast i minnet eller fungerar som landmärken att navigera efter. Nu springer vi runt i hiskeligt snygga, men ack så anonyma, världar som inte lämnar något större intryck. Det hela påminner lite om ”låtsasspelen” som syns i tv-reklam och på grafikkortförpackningar.

Godfall huvudperson

Ursäkta, ni glömde nå’t

Å andra sidan hade det varit härligt om den smågeneriska designen var det största problemet med Godfall, men tyvärr går de negativa ådrorna betydligt djupare än så. Spelets problem ligger istället i hela upplägget. Att springa fram och tillbaka i snygga men ändå intetsägande nivåer och göra samma sak om och om igen – utan att vi förstår riktigt varför – är inte särskilt kul i längden. Hur genomarbetat stridssystemet än må vara.

Likt till exempel Diablo ska jakten på kraftigare vapen och bättre utrustning vara den drivande kraften i spelandet. Och visst är det kul att bli starkare via såväl föremål som nya dräkter, men eftersom så mycket loot är överflödigt nonsens infinner sig sällan någon glädje när nya saker ramlar in i väskan. Det blir snarare en överraskning när vi faktiskt hittar något användbart.

Det är också tråkigt att upplägget i Godfall är så repetitivt och fantasilöst. Även om vi älskar att hugga ned monster och dansa runt bossarna i härliga strider, går det inte att ignorera hur monoton helheten är. Gillar du actionspel som God of War finns det ändå en del att hämta här, men vänta på en ordentlig prissänkning.

Godfall

Testat: November 2020
Genre: Action
Utvecklare: Counterplay Games
Utgivare: Gearbox
Plattform: Playstation 5, pc
Testat på: Playstation 5
Pris: PS5: 748 kr hos Spelbutiken.se. PC: 699 kr hos Epic Games.

Betyg: 2 av 5

Godfall (PS5) Pris vid test: 748 kr.

Bästa pris just nu: 450 kr