Kia har lyckats riktigt bra när det gäller designen; nya XCeed är en i våra ögon riktigt läcker bil både ut- och invändigt. I den här prisklassen är det ofta plastigt och bantat när det gäller materialval, men när vi tar plats i förarstolen känns det verkligen som att tillverkaren fått till det riktigt bra.

Tygdelarna på stolarna i testbilen (Advance Plus Yellow Pack) har läckra gula sömmar, likaså skinndetaljer i dörrarna, och färgen matchar den gula lack som pryder testbilen. Vi gissar att den här färgen kommer att vara den som säljer bäst, helt enkelt. Ratten sitter som gjuten i nävarna och bilen har samma fina digitala mätarkluster som i vanliga Ceed och en ny, bred 10,25-tumsskärm i mittkonsolen.

Test Kia XCeed
Bilen är riktigt snygg och trevligt inredd.

Jämfört med originalet har XCeed blivit markant längre, och trots att vi upplever bilen som ganska låg har markfrigången höjts till 18 centimeter. Bilen är framhjulsdriven, så vi räknar inte med så mycket högre framkomlighet jämfört med en vanlig småbil om snöstormen slår till i vinter, men det är helt klart ett lyft både när det gäller design och känsla.

I väntan på laddhybriden

Under första kvartalet 2020 ska laddhybridversionen komma, och vi gissar att många vill vänta in den. Bilen vi testar har i stället en bensinmotor på 140 hk och automatlåda, och även om bilen inte känns sportig på något sätt så räcker prestandan till för vardagskörningen.

Det här känns som en typisk andrabil snarare än något du vill färdas längre sträckor i på semestern. Även om vi sitter bekvämt i bilen rymmer den inte jättemycket packning och det läcker in en hel del väg- och vindljud när vi kör på motorväg, trots odubbade vinterdäck.

Test Kia XCeed
Den nya breda skärmen har touchknappar till olika funktioner undertill, samt analoga vred för volym och stationssökning, vilket vi uppskattar.

Kia XCeed har adaptiv farthållare (med start/stopp) och lane assist och när systemet är aktiverat gör bilen ett bra jobb med att följa med i trafiken och hålla oss i mitten av filen, med en varning om vi inte greppar ratten tillräckligt bestämt.

Men när vi inaktiverar själva farthållaren försämras även lane assist-funktionen och verkar gå in i ett annat läge, och här vill bilen ibland styra oss fel. Och den drar lite för mycket i ratten för vår smak så att det nästan blir lite obehagligt. Vi väljer att inaktivera funktionen när vi inte kör med farthållaren på, men lite märkligt att den verkar jobba olika.

Test Kia XCeed
Bilen har smarta sensorer för att känna av om det är säkert att köra ut från parkeringen eller inte.

Bilen läser av vägskyltar, och backkameran i kombination med radarbaserad kollisionsvarning gör att vi känner oss trygga när vi exempelvis backar ut från en parkering med dålig sikt åt sidorna. I sidobackspeglarna finns även döda vinkeln-varnare och om vi blinkar för att byta fil och en annan bil befinner sig i vägen får vi även en rejäl varningssignal i högtalaren. Bra!

Lite märkligt dock att bilen vi testar inte har parkeringssensorer framåt, och extra besvärligt eftersom sikten över motorhuven är ganska dålig.

Smidigt MMI och inbyggt sim

Kias MMI är lätt att använda och under skärmen finns genvägar i form av touchknappar, samtidigt som analoga kontroller för volym inte bantats bort som i många andra bilar. Det gillar vi! Givetvis kan du sköta de viktigaste funktionerna från ratten, och knappar och reglage sitter bra placerade överlag i bilen. Navigatorn är standard och vi gillar att få en färsk väderprognos i displayen, men andra intressanta appar lyser med sin frånvaro. Givetvis finns här stöd för Apple Carplay och Android Auto.

Kia har äntligen byggt in sim-kort i bilen och det finns en tillhörande app som låter dig hålla koll på ditt fordon på distans. När vi testar bilen står det "förberedd för UVO Connect" på Kias hemsida och vi får inte appen att koppla upp sig mot bilen under testet. Detta skall dock fungera vid leverans enligt Kia själva. Vi siktar på att testa den här funktionen när vi får in laddhybridversionen för test inom kort.

Test Kia XCeed
UVO-appen verkar intressant, men vi kunde tyvärr inte testa den.

Ljudanläggningen i bilen låter inte jättebra, här blir det knappt godkänt. Och räkna med att personen i andra änden av telefonen inte kommer att gilla om du använder handsfree-funktionen om du kör fort.

Kia XCeed kostar en rejäl slant mer än vanliga Ceed, men så är det här också en betydligt intressantare bil. I segmentet är konkurrensen benhård, men vi tycker att Kia lyckats riktigt bra med att prioritera säkerhetsfunktioner, kvalitetskänsla och moderna hjälpmedel i den här bilen. Bränsleförbrukningen landade bara marginellt över Kias egna siffror; vid blandad körning snittade vi på 0,72 liter per mil under testet.

Test Kia XCeed

M3 rekommenderarOmdöme

Nya Kia XCeed är en trevlig och snygg liten crossover-suv som imponerar bland annat när det gäller säkerhetsfunktioner. Vi återkommer när vi testat laddhybridversionen som känns hetare och ännu mer intressant, även om det här absolut är en bra och prisvärd bil om du är ute efter en ren bensinare. Men förvänta dig inte att den är lika sportig att köra som den ser ut, då blir du besviken.

plus

Mycket bil för pengarna
Bra säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel
Sportig design

minus

Inga p-sensorer fram
Dålig lane assist (vid inaktiv farthållare)
Inte sportig att köra

Fakta Kia XCeed

Tillverkare: Kia Motors
Pris: Från 236 500 kr.
Pris testbild: 271 000 kr (Advance Plus Yellow Pack).
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 140 hk.
Prestanda: 0-100 km/h p å9,5 sek.
Toppfart: 200 km/h.
Drivning: Framhjulsdrift.
Växellåda: 7-stegad automat.
Markfrigång: 18 cm.
Bagagevolym: 426–1 378 liter.
Angiven förbrukning: 0,68 l/mil.
CO2-utsläpp: 156 g/km.

Betyg 4 av 5