Ljudföretaget Dirac visar på CES sin nya, digitala ljudlösning för smartphones och andra mobila enheter. Med hjälp av en app och företagets egna algoritmer framhävs nu de mer subtila tonerna och ljuden, som vanligtvis går förlorade i vanliga hörlurar.

Ljudet upplevs som att det kommer utanför användarens huvud, vilket ska ge en bättre lyssningsupplevelse, oavsett hörlurarnas kvalitet eller prisklass. Med hjälp av mobilappen anpassas de anslutna hörlurarna för att öka musikens detaljrikedom. Användaren kan sedan välja att slå på eller av Dirac för att uppleva skillnaden.

Företaget uppger att deras lösning förbättrar kvaliteten på allt innehåll, oavsett vilken inspelningsteknik som har använts vid produktionen.

– Med vår nya lösning tillgängliggör vi en bättre ljudupplevelse för alla, vilket gör att även de minsta enheterna för ljud kan leverera en än mer detaljrik och studiolik ljudupplevlse .Användaren kan nu lyssna till helt nya ljudbilder med ett renare och klarare ljud, oavsett vilka hörlurar som används, säger Diracs grundare och vd Mathias Johansson.

Dirac för just nu samtal med några av världens största smartphonetillverkare och strömningstjänster om att inkludera ljudlösningen i sina produkter och plattformar. Det första partnerskapet är planerat att offentliggöras under första kvartalet 2020.

Vid lanseringen kommer Dirac stödja hörlurar från bland annat Apple, Sony, Beats, Sennheiser, JBL och Monster. Inledningsvis släpps appen som publik beta, vilket torde ske inom kort.