Bästa spelen just nu

10. Yakuza: Like a Dragon
Det är ingen överdrift att ordet ”galet” överanvänds varje gång vi recenserar ett nytt Yakuza-spel.

Yakuza Lika A Dragon karaktärer

Och mycket riktigt ser även det sjunde Yakuza-spelet ut att bli ännu galnare än sina föregångare. Denna gång har själva kärnan i spelet, det Final Fight-liknande stridssystemet, fått ge vika för ett turbaserat rollspelsupplägg. Som om det inte vore nog har Sega även gjort sig av med den gamle huvudrollsinnehavaren Kiryu till förmån för den betydligt mer färgglade Ichiban. Då Yakuza: Like a Dragon är en soft-reboot kan såväl gamla fans som nya se fram emot att utforska Tokyo och ta del av gripande storys, utflippade sidospår och ja, galnare minispel.

Format: Playstation 4
Lansering: Någon gång under 2020

Ghost of Tsushima main character

9. Ghost of Tsushima

Sucker Punch Productions, kända för Infamous-spelen, är snart redo att släppa lös sitt mest ambitiösa projekt hittills. Precis som i sin förlaga är även Ghost of Tsushima ett actionspel i öppen värld-stuk, med skillnaden att det utspelar sig i det feodala Japan. Som en av de sista överlevande samurajerna måste du ta till nya knep för att slå tillbaka mot Mongolernas invasion. I detta fall innebär det att anamma ett stridssystem som går emot de konventionella japanska traditionerna. Mycket mer än så vet vi inte om storyn, men den senaste trailern visar att vi kan räkna med imponerande miljöer och stenhård action att dö för.

Format: Playstation 4
Lansering: Sommaren 2020

Half Life Alyx - entering

8. Half-Life: Alyx

Tretton år efter Half-Life 2: Episode Two har det äntligen blivit dags att återigen bekämpa utomjordingar och andra hemskheter, denna gång i rollen som Gordon Freemans sidekick Alyx. Vissa blev nog besvikna över att Half-Life: Alyx är ett renodlat virtual reality-spel som enbart går att spela genom att köpa ett dyrt tillbehör, men om det är någon serie som kan få den nya tekniken att ta fart på allvar så är det just Half-Life. Och att döma av trailern så har Half-Life: Alyx goda förutsättningar att bli något utöver det vanliga. Visst, detta är inte det Half-Life 3 alla suktat efter, men det är åtminstone ett bevis på att Valve inte har gett upp serien helt.

Format: PC (VR)
Lansering: Mars 2020

Doom Eternal - Doom guy facing bad guy

7. Doom Eternal

Uppföljaren till våldsfesten som var Doom anno 2016 var tänkt att släppas förra året, men drabbades tyvärr av förseningar. Detta har dock inte hindrat oss från att sukta efter att än en gång utrusta oss med de mest spektakulära vapnen i fps-genren, för att sedan ge de vidriga demonerna och avarterna vad de förtjänar. Turligt nog är det inte långt kvar nu och extra kul är att Bethesda även kommer slänga med en konvertering av det unika Doom 64 på köpet.

Format: Playstation 4, Xbox One, Switch, PC, Stadia
Lansering: 20 mars 2020 (Switch senare under året)

Animal Crossing characters chilling

6. Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossing är verkligen den ultimata relax-simulatorn. Här saknas allt vad ”riktiga” mål heter till förmån för ett mer avslappnat upplägg. Bli vän med lokalbefolkningen, fiska när du har lust, leta efter fossiler och snäckor – men glöm för guds skull inte att betala av din skuld till den girige tvättbjörnen Nook. Switch-versionen av Animal Crossing utlovar även nya inslag som att ”crafta” möbler och redskap samt ett dynamiskt vädersystem baserat på verkliga förhållanden. Vi ser fram emot att koppla av med Animal Crossing: New Horizons mellan de andra mer våldsamma titlarna på denna lista.

Format: Switch
Lansering: 20 mars 2020

Resident Evil 3 - nemesis face

5. Resident Evil 3

Nyversionen av Resident Evil 2 var ett av fjolårets allra bästa spel, så när Capcom meddelade att de jobbade med en ny version av del tre blev vi självklart helt lyriska. Resident Evil 3 är ett av seriens mest actionbetonade delar, mycket på grund av superzombien Nemesis som jämt var oss hack i häl med sitt eviga ”Stars”-brummande och raketkastaren i högsta hugg. Vi ser fram emot att bli jagade genom den uppdaterade versionen av Raccoon City i vad som kan bli årets hetsigaste skräckupplevelse.

Format: Playstation 4, Xbox One, PC
Lansering: 3 april 2020

Halo Infinite - master chief looking out

4. Halo Infinite

Halo Infinite är spelet som ska bana vägen för nästa generations Xbox när det lanseras senare i år. Det finns än så länge inte många detaljer kring upplägg eller story, annat än att vi återigen styr protagonisten Master Chief i vad som verkar vara en betydligt större och öppnare ringvärld. Utvecklaren 343 Industries har också tagit åt sig kritiken från sist det begav sig och kommer nu att inkludera det klassiska splitscreen-läget som saknades i Halo 5: Guardians. Vi kan även räkna med ännu ett fenomenalt flerspelarläge, av föregångaren att döma.

Format: Xbox Series X, Xbox One, PC
Lansering: Vintern 2020

Last of us 2 ellie shooting a guy

3. The Last of Us Part 2

Uppföljaren till ett av de mest älskade Playstation 3-spelen är snart här, och som vi längtat! The Last of Us: Part Two fortsätter sagan om ett postapokalyptiskt USA där delar av befolkningen är infekterade svampzombies och där protagonisten Ellie även måste ta sig an en mystisk kult. En rad nya inslag utlovas, bland dessa möjligheten att bygga på Ellies olika förmågor och vakthundar som känner igen Ellies doft. Men framför allt ser vi fram emot ännu ett narrativt mästerverk.

Format: Playstation 4
Lansering: 29 maj 2020

Final Fantasy VII Remake - cloud and sephiroth

2. Final Fantasy VII Remake

Visserligen är det här enbart den första delen i en samling spel som ska återberätta en av de mest älskade rollspelssagorna någonsin, men vi längtar något oerhört ändå. Square Enix har inte bara återskapat Final Fantasy VII för en ny generation, de har dessutom också gjort det med största vördnad för grundspelet där såväl miljöer som karaktärer har fått enorma ansiktslyftningar utan att förlora sitt magiska touch. En annan välkommen nyhet är det nya actionbetonade stridssystemet som inte bara ger oss mer kontroll över själva striderna, utan även hur vi interagerar med omgivningarna under dessa.

Format: Playstation 4
Lansering: 10 april 2020

Cyberpunk 2077 main character

1. Cyberpunk 2077

Egentligen är det inte konstigt att Cyberpunk 2077 är det spel vi längtar efter allra mest just nu. Sist den polska studion CD Projekt Red gjorde avtryck i spelbranschen var det nämligen med mästerverket The Witcher 3: Wild Hunt, ett episkt rollspel som inte lämnade någon oberörd. Även Cyberpunk 2077 är ett rollspel i öppen värld-stuk, som dock utspelar sig i futuristiska miljöer som känns hämtade ur filmer som Blade Runner och spel som Deus Ex.

Temat i spelet är transhumanism och det innebär att vi kommer att kunna modifiera vår huvudkaraktär med en rad olika cybernetiska tillägg. Det intressanta i sammanhanget är att det i sin tur öppnar för olika sätt att ta sig igenom spelet. Med andra ord har vi otaliga speltimmar att se fram emot när spelet väl landar.

Format: Playstation 4, Xbox One, PC, Stadia
Lansering: 16 april 2020

Cyberpunk 2077 (PS4)